/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Centrallåsproblem Opel Agila 2008
Fra : Gaardbye
Vist : 299 gange
20 point
Dato : 26-09-13 13:50

Hej, kan nogen i panelet hjælpe med følende problem?
Centrallåsen på min Opel Agila 1,2 årg. 2008, (den der ligner en Suzuki Splash) er holdt op med at fungere! Det er den type, at når man låser, trykker man en gang på fjernbetjeningen, så låser alle døre. Når man låser op trykker man først en gang, så låses fordøren op i førersiden op, og så trykker man en gang til, og så låses de øvrige døre op. Problemet er, at centrallåsen ikke virker på fordøren i førersiden? Den hverken låser eller låser op på denne dør. De øvrige døre virker OK.
Har prøvet følgene, hvilket er begrænset, da jeg faktisk ikke ved hvordan en sådan centrallås virker. Skiftet batteri i fjernbetjeningen. Målt strømmen på startbatteriet. Tjekket sikringen til fjernbetjeningen. Fjernet stel til startbatteriet og sat det på igen. Skilt døren ad, for at se om jeg kunne se nogen ledning, der var knækket, og det kunne jeg ikke. Ikke noget af dette har løst problemet!
Det skal hertil siges, at jeg omkring juletid, fik en ny dør på, da der var en der påkørte mig, og smadrede døren. Jeg har via mail, spurgt på værkstedet, om de havde prøvet centrallåsen, da de var færdige med reparationen. De siger, at den gamle lås er flyttet over i den nye dør, og at det virkede da de var færdige.
Hvis det er selve låseenheden i døren, der er i stykker, og jeg får fat i en anden mage ved, eventuelt på et hug, og monterer den, vil den det så umiddelbart virke? Eller kan det være noget med et relæ, der ikke virker som det skal?
Håber nogen har et godt bud på, hvad der kan være galt. Og på forhånd tak.
Mvh. Kim

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-09-13 15:02

Hej Gaardbye -

Det er 99,9% sikkert et problem med en knækket ledning (eller dårlig forbindelse) ud til låsemekanismen i døren.
Førerdøren er den der bruges (åbnes/lukkes) mest og da den oven i købet har været udskiftet, er ledningsbundtet med sikkerhed stresset meget, med deraf følgende risko for fejl.

Det er en uhyre almindelig fejl på centrallåse (og højttalere) i førerdøren, simpelthen fordi ledninger kan tåle at blive bøjet et vist antal gange, hvorefter de knækker.

Har du erfaring med ledningsrabejde i en bil, kan du godt selv finde fejlen.
Ellers kan det være en "umulig" opgave, som forekommer direkte overnaturlig at rode med

Et uafhængigt autoelektriker værksted kan nemt og hurtigt rette fejlen.
(ikke for at gøre reklame, men et Bosch servicecenter er normalt ekspert i sådanne fejltyper)
Mærkeværkstederne har tendens til bare at udskifte dele, indtil fejlen er væk, hvilket kan blive meget dyrt.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 20 point
Dato : 26-09-13 17:11

Mine synske evner fortæller mig, at du bør køre tilbage til værkstedet hvor du fik sat en ny dør i og reklamere over låsetøjet...
Det er overhovedet ikke noget man selv skal rode med og da slet ikke når værkstedet har sat ny dør i!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-09-13 18:24

Mine synske evner fortæller mig, at der næppe er en garanti på en overflytning af en dørlås efter et år.
Hvis det har fungeret upåklageligt indtil fornylig, kan det være knækkede ledninger, irrede stik, låseenheden der har opgivet ånden etc.
Så hvis du ikke selv har evnerne og viljen til at fejlsøge metodisk, vil jeg også sige: Kør til en autoelektriker med et godt ry. De har erfaringen med lige nøjagtigt hvor og hvad de skal måle efter.

Godkendelse af svar
Fra : Gaardbye

Dato : 26-09-13 18:25

Tak for svaret marken84. Ja det kan godt ske jeg skulle lægge lidt pres på værkstedet. Det ville jo være det nemmeste/billigste for mig hvis de ordnede det. Der er vel garanti på døren, da den er ny, men låsen er jo ikke ny, så det bliver sku nok svært, at få dem til at lave det. Har jo nok været lidt dum, at jeg ikke prøvede centrallåsen, da jeg fik bilen tilbage! Har jo faktisk ikke nogen anelse om hvornår den er holdt op med at virke? Det var et rent tilfælde jeg opdagede det virkede.
Endnu en gang tak for dit svar.