/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ata disk vs Sata disk forskellen ?
Fra : return
Vist : 715 gange
500 point
Dato : 25-09-13 14:12

hej

er der nogen der ved hvad forskellen er på eksterne harddiske her tænker jeg på
Ata diske og sata diske

hvad er best og betyder det noget mht hastigheden om man vælger det ene elle andet hastigheden

altså ata disk eller en sata

nogen som måske kan hjælpe lidt

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-09-13 14:15
Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 510 point
Dato : 25-09-13 14:31

Oversat til dansk

Forståelse SCSI, ATA, SAS og SATA

Af: Vangie Beal

Forskellene mellem parallelle og serielle interfaces
For år parallelle interface er blevet meget udbredt i storage -systemer. Behovet for øget båndbredde og fleksibilitet i lagersystemer gjorde SCSI og ATA -standarder en ineffektiv løsning. Et parallelt interface er en kanal stand til at overføre dato i parallel mode - der udsender flere bits på samme tid. Næsten alle personlige computere kommer med mindst én parallel interface. Almindelige parallelle interfaces inkluderer SCSI og ATA.
SCSI
(Sku4ze) Kort for Small Computer System Interface, et parallelt interface standard, der bruges af Apple Macintosh-computere, pc'er og mange UNIX-systemer til fastgørelse af perifere enheder til computere. Næsten alle Apple Macintosh-computere, undtagen kun de tidligste Macs og den nylige iMac, kommer med en SCSI-port til fastgørelse enheder som diskdrev og printere. SCSI-interfaces giver for dataoverførselshastigheder (op til 80 megabyte per sekund). Derudover kan du vedhæfte flere enheder til en enkelt SCSI-port, således at SCSI er virkelig en I / O-bussen snarere end blot en grænseflade.
ATA
(Også kendt som IDE) er en disk drev implementering, som integrerer controller på diskdrev selv. ATA bruges til at forbinde harddiske, cd-rom-drev og lignende periferiudstyr og støtter 8/16-bit grænseflade, overføre op til 8.3MB / s for ATA-2 og op til 100MB / s (ATA-6).
Så hvad parallelle interfaces har at gøre med SAS ( Serial Attached SCSI ) og SATA ( Serial ATA )? En masse, faktisk. Det er de arkitektoniske begrænsninger af parallelle grænseflader, serielle teknologier som SAS og SATA-adresse. I modsætning til flere parallelle datastrøm, transmitteres data serielt, der er i en enkelt damp, ved at vikle flere bits i pakker, og det er i stand til at flytte det enkelt strøm hurtigere end parallel teknologi.
Forstå sikkerhedsmæssige udfordringer Cloud Computing Hent nu
Serial Attached SCSI (SAS)
Forkortet SAS, Serial Attached SCSI, en videreudvikling af parallel SCSI ind i en punkt-til-punkt-seriel perifere grænseflade, hvor controllere er direkte forbundet diskdrev. SAS er en performance forbedring i forhold traditionel SCSI fordi SAS giver flere enheder (op til 128) i forskellige størrelser og typer, der skal tilsluttes samtidig med tyndere og længere kabler, dets fuld duplex signaltransmission understøtter 3,0 Gb / sek. Derudover kan SAS-drev være hot-sluttet.
Serial ATA (SATA)
Ofte forkortet SATA, Serial ATA er en videreudvikling af den Parallel ATA fysiske opbevaring interface. Serial ATA er en seriel link - et enkelt kabel med et minimum af fire tråde skaber en punkt-til-punkt-forbindelse mellem enheder. Overførselshastigheder for Serial ATA begynde på 150MB / s.
Startende med SATA, det udvider funktionerne i ATA og tilbyder overførselshastigheder startende ved 150MB / s, og efter flere års udvikling, er flyttet til mainstream af disk grænseflader. Efterfølgeren SCSI interface er SAS med hastigheder på op til 3Gb / s. Derudover er det også fat parallelle grænseflade spørgsmål såsom drive addressability og begrænsninger på det antal enheden per port.
SAS enheder kan kommunikere med både SATA og SCSI-enheder (de backplanes i SAS enheder er identiske med SATA-enheder). En vigtig forskel mellem SCSI og SAS-enheder er tilføjelsen i SAS anordninger af to data porte, som hver har bopæl i en anden SAS domæne. Dette giver mulighed for fuldstændig failover redundans. Hvis én vej svigter, er der stadig kommunikation langs en separat og uafhængig vej.
Kabler & Adaptere
En anden stor fordel ved SATA løbet ATA er kabelføringen og tilslutningerne. Det serielle interface reducerer mængden af ??ledninger er nødvendige for at overføre data, hvilket giver meget mindre kabel størrelse og gøre det lettere at føre og installere SATA enheder. IDE kabler, der anvendes i parallelle ATA-systemer er fylder mere end Serial ATA-kabler og kan kun udvides til 40cm lang, mens Serial ATA kabler kan strække sig op til en meter. Ud over de kabler, er et nyt design af stik anvendes også som reducerer mængden af ??krydstale mellem ledningerne, og stik design giver også lettere kabelføring og bedre luftgennemstrømning.

Eksempler på SCSI og Serial ATA kabler fra StarTech.com
Fordelene ved SAS & SATA i Storage
Serielle interfaces tilbyder en forbedring i forhold ældre parallel SCSI (med en seriel udgave) i storage applikationer og miljøer. Disse fordele omfatter bedre ydeevne, bedre skalerbarhed, og også bedre pålidelighed som de parallelle interfaces er på deres grænser for hastighed med pålidelige dataoverførsler. SAS og SATA-drev kan også fungere i det samme miljø, mens SCSI og ATA ikke kan. For eksempel. Hjælp hurtigere SAS-drev til primær lagring og losning ældre data til billigere SATA-diske i samme delsystem, noget der ikke kunne opnås med SCSI og ATA
Nøglebegreber til at forstå parallel og seriel interfaces:
SCSI
Serial ATA
ATA
SAS
IDE
IDE interface
seriel port
standard parallel port
parallelt interface
hot plukker

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-09-13 15:47

SATA's karakteristik:

1 harddisk pr. kanal.
Der kan ikke opstå "kødannelse" på en SATA-kanal.
Der kan transmitteres data til/fra alle harddiske samtidigt, uden at de forstyrrer hinanden.
7-polet stik.
Data overføres serielt; 1 bit ad gangen.
Signalniveauerne er 0,5 volt.
Signalniveauerne er reduceret til 0,5 volt for at spare strøm, og for at give mindre overførsel af uønskede signaler imellem de enkelte ledere i kablet.
Tilslutningskabel:
Rundt eller tyndt fladt kabel med 7 ledere (maks. længde 1000 mm) Det tynde kabel giver bedre ventilation i computerens kabinet end PATA's brede fladkabel.
Man kan til- og frakoble enheder, mens computeren er tændt, - men kontroller lige at det står skrevet i din computers brugervejledning, inden du gør det!
Maksimal overførselshastighed 150 MB/s.

PATA's karakteristik
2 harddiske pr. kanal (der hver især adresseres som "Master" eller "Slave").
Der kan opstå "kødannelse" på en PATA-kanal.
Harddiskene deles om kanalen, og må derfor skiftes til at bruge den. Der kan altså ikke overføres data til/fra begge harddiske samtidigt.
40-polet stik.
Data overføres parallelt; 16 bit ad gangen.
Signalniveauerne er 5 volt.
Tilslutningskabel:
Fladkabel 40 ledere ved lave hastigheder (maks. længde 900 mm).
Fladkabel 80 ledere ved høje hastigheder (maks. længde 450 mm).
Hvis der kun er en harddisk tilsluttet en kanal, så skal den tilsluttes enden af fladkablet.
Maksimal overførselshastighed 133 MB/s.

http://www.infrateket.dk/4a/ap020-1.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-13 19:29

P-ATA som jo er paralel data strøm.
S-ATA som jo er signaler i een lang række burde være langsommere. Men seriesignalerne er så hurtige så der ikke er stor forskel.
Eksterne USB harddiske bruger også serie signaler til og fra computeren, så der vil paralelle signaler i harddisk-kabinettet ikke gøre den store forskel.

Samtidig har vi fået USB 3 med meget stor datahastighed - så køb du en USB3 til SATA harddiske.
USB3 kan også bruges til USB 1 og 2 hvis du ikke har nogen USB3 port.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-13 20:28

Eksterne er der ikke den helt store forskel på - men giver MIT bud på det.

Har en gammel IDÉ disk med en hastighed på ´knap´ 20 - 30mb/pr sek = rimelig hurtig
smider jeg en SATA2 i samme usb enhed, er hastigheden oppe på knap 40mb+
smider jeg en Sata3 er den som på en Sata 2 - da det har noget at gøre med dit eksterne drev + kablet = ESata burde give større hastighed, men det fejler til tider også, hvis?? din pc ikke understøtter Sata3.

Men alt i alt = Sata diske, de er mere stabile og stadig hurtigere = altså 3½ diske
2½ har sket ikke samme hastighed og er mere sårbare.

Ellers koster de jo intet nu om dage, men det har stadig noget at gøre med din PC

Søg eventuelt på din disk med navn og mærke, og SE efter IOPS for selve disken, det har noget med hastigheden at gøre på selve disken, ikke din PC
Og der kan du beslutte dig til hvad der passer dig bedst, okke ved at spørge? hvad er bedst

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-13 20:31

Har du disken på din PC, så kan du bruge et program som dette til at måle hastigheden.
http://www.hdtune.com/

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 26-10-13 21:08

Tak for svaret marken84.