/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
forældremyndighed
Fra : bublebee
Vist : 865 gange
200 point
Dato : 25-09-13 13:06

ene forældremyndighed vs. fælles
hvad er forskellene ??
får jeg stadig børnepengene fra faren ??

og selvfølgelig gælder vores samværsaftale stadig

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-09-13 13:30

Fælles forældremyndighed betyder, at man skal være fælles om alt omkring barnet. Udgifter, pasning, lige meget samvær hos begge parter, kan bestemme ligeligt over barnets opdragelse. Faktisk som om man boede sammen med barnet. Det kan jo gerne så kun lade sig gøre, hvis man bor nær hinanden (skole). Da man er fælles om udgifterne kan den ene part så ikke få bidrag fra den anden ud over ægtefællebidrag.
Modsat, hvis en part har forældremyndighed, bestemmer den der har forældremyndigheden så alt, skal udrede det økonomiske og bestemme barnets opdragelse. Den anden part skal så betale alimentationsbidrag (børnepenge) og har som regel samkvemsret efter aftale eller i følge loven.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-09-13 20:38

Hvis man har fælles forældremyndighed skal man også være enige ved f.eks. skoleskift.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-13 08:33

Man kan nu godt have fælles forældremyndighed og ikke have lige meget samvær, så man behøver ikke at bo tæt op ad hinanden. Vigtigst er det bare, at man kan blive enige. Min ex og jeg havde fælles forældremyndighed, men vores fælles barn boede i 80% af tiden hos den ene part. Vi boede ikke i samme by, så det var ikke muligt at lave en 50/50 ordning, men vi kunne godt blive enige om tingene alligevel, for vi ville begge det bedste for vores barn, og så er det ikke så svært at blive enige I dag er jeg lykkelig over, at vi gjorde det på den måde, for i dag er vi stadig venner og vores fælles barn tænker tilbage på en barndom, som var uproblematisk i forhold til mor og far forholdet.

Accepteret svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Modtaget 200 point
Dato : 05-10-13 08:52

Fælles forældremyndighed betyder, at man skal være fælles om alt omkring barnet. Udgifter, pasning, lige meget samvær hos begge parter, kan bestemme ligeligt over barnets opdragelse. Faktisk som om man boede sammen med barnet. Det kan jo gerne så kun lade sig gøre, hvis man bor nær hinanden (skole). Da man er fælles om udgifterne kan den ene part så ikke få bidrag fra den anden ud over ægtefællebidrag.
Modsat, hvis en part har forældremyndighed, bestemmer den der har forældremyndigheden så alt, skal udrede det økonomiske og bestemme barnets opdragelse. Den anden part skal så betale alimentationsbidrag (børnepenge) og har som regel samkvemsret efter aftale eller i følge loven.

Dette er ikke rigtigt.

FM betyder ikke at man skal dele om udgifterne og du får forsat penge fra den part som barnet ikke har fast adresse hos - f.eks nu hvor vi alle køber vintertøj til ungerne skal modparten ikke op med flere penge end det bidrag der en gang er fastsat.

Fællesmyndighed eller om den ene har forældremyndigheden, det er sammen regler som gælder omkring hvem barnet skal bo hos og der står IKKE nogen steder at en part har krav på 50% af tiden som man ofte gør i dag.

Det der så er det svære ved fællesmyndighed er at man skal blive enige om det hele - eller i hver fald have fælles fodslag.

Selvom faren i det her tilfælde ikke skal dele udgifterne med moren - vel også umuligt at gøre op, jeg kan da ikke sige hvor meget i kr og øre min datter spiste for i går
Har vi det ofte sådan at der ved store ting deles om udgiften og så bliver det som julegave/fødselsdagsgave.
Da jeg læste og udgifterne var store og pengene små og vores datter ville gå til dans, ja så betalte faren og jeg havde "glæden" ved at sidde i et "vente" værelse hver lørdag Det ses ofte at faren betaler for nogen ting der gavner barnet, men du kan på ingen måde forlange det.

Og husk uanset hvor stor en lort du synes han er, er det dine børns far og i langt de fleste tilfælde elsker børn både mor og far og bliver kede når der tales grimt om den anden.

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 04-12-13 21:37

Tak for svaret Tak_for_hjælpen.