/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Punto II-Tomgangsproblem
Fra : erik.bbs
Vist : 907 gange
100 point
Dato : 22-09-13 11:46

Jeg har en Fiat Punto II, 1,2, Årgang 2001.
Når jeg holder i tomgang så stiger og falder tomgangshastighed hele tiden op og ned fra ca. 700 omdrejninger til ca. 2500 omdrejninger helt af sig selv, og hele tiden,.
??? Hvad kan årsagen være.
NB: Jeg har lige fået helt ny toppakning da den var defekt og ny tandrem.

? Er der én der kan hjælpe mig med spørgsmålet, og løsning.

På forhånd mange tak fra Erik

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-13 13:21

Hejs - det er næsten 100% sikkert, at det er tomgangsventilen som er slidt og ikke kan finde en stabil indstilling.
Så bliver den ved med at jage frem og tilbage omkring den rigtige indstilling i et forsøg på at stille sig rigtigt.
Resultatet er som du oplever det.

Rigtig mange hjemmemekanikere har forsøgt sig med rengøring og kærlig puslen af tomgangsventilen, men det hjælper desværre ikke, da det er slid og ikke snavs, som er problemet.

Det koster ca. 1 time at udskifte den på værksted, og ventilen koster ca. 1500,- men prisen varierer meget på de enkelte bilmærker.

Kommentar
Fra : erik.bbs

Dato : 22-09-13 13:45

Hejsa Beestone.

Tak for dit pæne svar, jeg vil få det undersøgt hurtigst muligt, jeg håber i denne uge og så vil du få besked.

Hilsen Erik

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-09-13 21:01

Jeg er meget enig med Beestone. Dog ville jeg kigge især vakumslanger efter for utætheder. Det kan give samme symptomer. Det bedste ville være en reparations manual der beskriver slangeforbindelser omkring indsugningen, men du kan med stor forsigtighed prøve dig frem med startgas, når motoren går tomgang.
Hvis den tager falsk luft ind et sted, vil den sandsynligvis få travlt. Men pas på! Det er brandfarligt og meget let antændeligt, så IKKE direkte mod udstødning e.l.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-09-13 01:44

Min erfaring er derimod at alt slidtage, starter stille og roligt, (ikke fra dag til dag)

til at begynde med,.. nærmest Umærkelig,.. og uden problemer
med tiden bliver slidtagen (naturligvis) værre og værre,
indtil slidtagen bliver så alvorligt at den udgør et mærkbart problem,

det betyder i praksis at langt de fleste slidtage-problemer,
også var der dagen før,.. dagen før,.. og dagen før,.......
så medmindre problemet IKKE har været der igennem længere tid, (pludselig opstået)
er det ikke ret store chancer for at det er slidtage,

et ret velkendt slidtageproblem er en ganske alm. Cylinder og stempel / stempelringe / olieringe,
efter tilkørsel / indkørsel,. yder cylinderen sit optimale (fuld kompression)
og bilen kører fint,.. måske i rigtig mange år,

efterhånden som slidtagen tiltager,.. falder ydelsen / kompressionen tilsvarende,
indtil cylinderen / kompressionen er så slidt, at motoren ikke kan starte,
og / eller har svært ved bare at slæbe bilen, når / hvis den skubbes igang.

men nu skriver du :
Citat
NB: Jeg har lige fået helt ny toppakning da den var defekt og ny tandrem

hvem har lavet den reparation,. ?
og hvad var årsagen,.. ?
hvordan kørte bilen før toppakningen blev skiftet,.. ugen før, 1 mdr. før, ?

en del hjemmemekanikere,.. KAN,.. ødelægge næsten lige så meget som de laver,
en del hjemmemekanikere,.. KAN,.. også være mindst lige så dygtige som det lokale værksted,
det er svært at vurdere ud fra så kort en beskrivelse,

der kan være flere komponenter der har taget skade hvis motoren har været overophedet,
der kan også være mange andre årsager til ujævn motorgang / tomgang,

eksempelvis kan en hel eller delvis defekt / 'hængende' luftmassemåler / luftmængdemåler,
få bilen til at opføre sig 'underligt',.. også periodevis,

det forhindre naturligvis ikke at tomgangsventilen,.. også kaldet,.. tomgangsregulatoren,
er,.. eller kan være problemet,....

men nu skal bilen åbenbart sendes til undersøgelse,
så er der vel egentlig ikke umagen værd at begynde at gætte mere på,
hvad og hvor fejlen er / skyldes,... den pågældende 'undersøger', finder forhåbentlig fejlen,

men det ville være rart hvis du smed en tilbagemelding om fejlen, og hvordan den blev rettet,
det er altid rart med ny viden / lærdom.

Kommentar
Fra : erik.bbs

Dato : 23-09-13 15:23

Hej med jer.
Tak for de pæne svar på mit spørgsmål.
Det så ud til at være tomgangsventilen, den er blevet renset, og derefter genmonteret, der var også en ganske lille smule falsk luft.
Bilen kører nu perfekt efter en længere prøvekørsel.
NB: Til orientering skal jeg bemærke at jeg allerede i 2006 fik konstateret defekt toppakning, men jeg har bare kørt pænt, så der ikke var sket mere, jeg fik lavet både toppakning og tandrem nu, da jeg syntes det var på tide med ny tandrem.

Jeg mener Beestone svar kommer nærmest løsningen, så jeg må give ham point, ville gerne have delt dem med jer andre, men det kan man bare ikke.

Tak til alle fra Erik

Godkendelse af svar
Fra : erik.bbs

Dato : 23-09-13 15:23

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-09-13 16:06

Takker for tilbagemeldingen,
det er altid rart at kunne lære af andres fejl,..