/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvorfor kører danskerne så hensynsløst?
Fra : prio
Vist : 1161 gange
100 point
Dato : 19-09-13 17:00

Danskerne har ry for at være utålmodige og egoistiske i trafikken, og folk der har oplevet bilister i resten af Europa og i USA, siger, at danskerne absolut slår alle rekorder i hensynsløs kørsel.

Når man læser om den rædselsfulde ulykke, hvor en fartidiot i sin 2 tons tunge monsterbil kører 125 km/t, hvor der må køres 8o km/t - og benytter håndholdt telefon samtidig - så forstår jeg ikke, at vi ikke snart reagerer kraftigt overfor disse farlige bilister, som man ingen chancer har for at gardere sig imod.

3 børn dræbes, og det afgøres, at fartidioten hat hovedansvaret for ulykken, men han kan stadig frit køre rundt og gøre vejene usikre.

Én der elsker farten bliver ikke afskrækket af en bøde på nogle tusinde kroner, og et klip i kørekortet, for vedkommende synes, at han er en allerhelvedes karl og en fantastisk god bilist.

Det eneste, der virker præventivt ovenfor en fartidiot må være at miste kørekortet i en årrække, og gerne for mig også en tur i fængsel.

Nej, han kører ikke råddent med den hensigt at dræbe, men hvis vi i Danmark skal lære at tage hensyn til hinanden i trafikken, må der åbenbart strengere straffe til.

Det er alt for ofte, at man kan læse om ulykker, hvor uskyldige dræbes eller lemlæstes på grund af andres høje fart og uopmærksomhed.

Er vi for tossegode i Danmark også på dette punkt?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-09-13 18:49

Jeg synes også den ulykke er meningsløs, tragisk og giver stof til eftertanke. MEGEN eftertanke.
Og det er på ingen måde min hensigt, at agere forsvar ( eller anklager ) men har vi ikke alle begået dumheder i trafikken ? Vi er så " bare " sluppet godt / heldigt fra det, og uden eftervirkninger.
Der køres generelt ALT for hurtigt og hensynsløst. Prøv f.eks. at se på Køgebugtmotorvejen: Her er et langt stykke vejarbejde i gang. Der skal øges fra tre til fire spor, og der er TYDELIGT afmærket 80 km/t på strækningen. Men holder man den hastighed bliver man også overhalet, endda af fortravlede lastvognschauffører. Det kan være MEGET ubehageligt, da de tre eksisterende spor er indsnævrede og visse steder ikke er ligeud. At befinde sig imellem det opstillede autoværn og en sættevogn, der er halvt inde i inderste kørebane, kræver fuld opmærksomhed. Trods store tavler med hastighedskontrol køres der godt til.

Det mest præventive vil nok altid være, at tage køretøjet. Det med fradømmelse af kørekortet afholder vist ikke folk fra at køre ? Man ser og hører jo gang på gang, at folk ikke har den fornødne respekt for den dom de har modtaget. Så lidt respekt, at de grelle tilfælde der er dømt for spirituskørsel ikke afholder sig fra, at sætte sig bag rattet med promiller i blodet.

Loven giver vist et klart svar på, hvornår der idømmes frihedsberøvelse. Det skal man nok være jurist for, at kunne forklare de juridiske aspekter for, og hvornår det gøres betinget / ubetinget.
Bliver man et bedre menneske eller en bedre trafikant af, at afsone en fængselsstraf ? Personligt tror jeg det ikke.

Men jeg tror på, at den dømmende og den udøvende magt har en god grund til, at afgøre den konkrete sag som tilfældet er. Der må være begrundelser, som du og jeg ikke kender til.
Ellers ville jeg hverken kunne tro på demokrati eller retssamfund.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-13 19:16

Citat
ovenfor en fartidiot må være at miste kørekortet i en årrække,

Alle kan køre bil og andet = uden kort? så hvad er forskellen.
Citat
2 tons tunge monsterbil kører 125 km/t, hvor der må køres 8o km/t - og benytter håndholdt telefon samtidig

har du? lige været UDSAT for samme type eller er du bare blevet ´hellig´.
Jeg har brokket mig over disse TLF og kørsel i mange ÅR og kun fået møjsvar tilbage.
Dog er TÆTKØRSEL efterfulgt af en TLF #? nummer 1 på min værste forseélse, da de samtidig sidder med knoglen i øret og fatter ikke at man FAKTISK kører LOVLIGT - eller hurtigere end de brokker sig at de ikke selv kører og tvinger´´´andre til at køre ? næsten mere farligt end EDIOTEN bagved.

I MIN mening?? skulle de TVINGES til at deltage i et kursus for FARLIGE billister og består de ikke DET = fængsel/ KÆMPEBØDE.

Men sådan er trafik nu omdage - man skal være heldig at komme sikkert hjem når man kører omkring kl 16:00

Så fik jeg lidt galde ud igen..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-13 19:20

Det kan så undre mig i samme forbindelse, at JEG ikke har SET en eneste fartkontrol ved skoler og lignende i år, de plejer at nakke selv skole-børn der ikke har deres køretøj iorden/ smutter over vejen, isteder for at bruge fodgængerfelt, men INTET ???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-13 19:23

Citat
eneste fartkontrol

Det må jo være Lokalt, da jeg ikke fiser DK rundt for at se efter.
Men alligevel, det eneste man ser, er PAS PÅ NYE BØRN i trafikken.
Sidste nye omrking mig, er SELVTÆGT - plantekasser på vejen = særdeles ULOVLIGT, men de er ikke blevet fjernet endnu....?

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 19-09-13 21:52

Citat
3 børn dræbes, og det afgøres, at fartidioten hat hovedansvaret for ulykken

Denne fartidiot er én af de værste, jeg har hørt om.

Jeg har kigget på hans facebook-profil - her har han selv og hans venner haft travlt med at gøre ham til en stakkel, og har konsekvent påstået, at moderen til de 3 dræbte børn havde ansvaret for ulykken, da hun ikke overholdt sin vigepligt.

Jamen, hun kunne jo ikke se ham, vejen drejede lidt længere fremme, og da hun endelig er i gang med at svinge, kommer han ræsende med sit tonstunge dræbermonstrum med 125 km/t. (mindst).

I den efterfølgende måned har fyren haft travlt på facebook med hvilken bil, han nu skal købe og fremvisning af billeder fra sin ferie med kone og børn.

Det er som om, at han slet ikke fatter alvoren i det skete.

"Jeg glemte at slå min fartpilot til", siger han - nå, kan man så ikke selv se på speedometeret? - eller mærke farten?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 19-09-13 22:11

Der er mange, der synes, at fartgrænserne i Danmark er latterligt lave, og de kører i biler, som kan klare meget høje hastigheder.

Nogle accepterer simpelthen ikke, at der er god grund til lave fartgrænser, nemlig at FART DRÆBER.

Hvis denne bilist havde kørt de max 80 km/t, ville familiebilen ikke vær blevet ramt med, hvad der svarer til 100 ton, og måske havde nogle flere overlevet sammenstødet.
Man bliver helt dårlig ved at tænke på forældrene, der mister 3 børn på et øjeblik.

Ved så høj en hastighed, som 50 % over, kan det ikke dreje sig om et øjebliks uopmærksomhed, men en bevidst fartovertrædelse, og det skulle udløse i det mindste en betinget frakendelse af kørekortet, og 2. gang skulle det udløse ubetinget frakendelse af kørekortet.

Ligesom ved spritkørsel.

Citat
har du? lige været UDSAT for samme type eller er du bare blevet ´hellig´.

Man kan jo altid kalde folk hellige, når de rystes over så meningsløse ulykker, som umiddelbart let kunne være undgået, hvis folk kørte efter reglerne.
Jeg har i hvert fald oplevet farttosserne, dem kan man ikke undgå, hvis man færdes i trafikken.

Jeg bryder mig slet ikke om at køre i bil mere.
Man sidder med hjertet oppe i halsen.
Danskerne ER slemme bag et rat sammenlignet med f. eks. tyskerne og englænderne.

I øvrigt har det længe undret mig, at spritbilister også får så lang en snor, før de får frataget deres kørekort, selv de, der har mistet kørekortet for evigt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-09-13 06:00

Citat
Hvorfor kører danskerne så hensynsløst

hvor har du den statistik fra,.. ?

hvis man kan tro FDM,.. er DK bilister nærmest Europas duksedrenge,..
http://www.fdm.dk/nyheder/her-er-europas-vaerste-bilister

men mon ikke forbrydelser som.. 'køre for stærkt' og med 'sprit i blodet'
har noget at gøre med vores dobbeltmoral,.. ?

99.9% af ALLE jeg kender,.. og har kendt gennem årene,
har overtrådt både 'sprit- og hastighedslovene'

- det har de normalt ingen skrupler med,... ikke før den dag det rammer dem selv,..
deres hund, kat, barn, far, mor,.. eller andre bekendte / familiemedlemmer,

så er Fanden løs,.. her 'flipper hjernen helt ud',..
nu burde den 'Satans' Spritbilist, / hastighedsovertræder,..
som minimum spærres inde for livstid,
og aldrig have lov at komme i nærheden af et motordrevet køretøj igen.

så har 'MAN' pludselig helt 'GLEMT' sin egen optræden / opførsel, i trafikken,

det har iøvrigt været diskuteret flere gange her på kandu.dk,

jeg har selv stillet et lign. spørgsmål, for ikke så længe siden,
ang. hvilken forbrydelse der er værst,...

overtræde hastigheden, iflg. færdselsloven,
eller
bryde bibliotekernes DRM beskyttelse,.. ?

det kom der nogle ret komiske svar ud af, i forsøg på at forsvare egne forbrydelser,..
http://www.kandu.dk/Spg166496.aspx

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-09-13 07:04

Når jeg formaner mine børn om, at se sig godt for i trafikken, så ved de godt, at jeg ikke bare er en overhysterisk mor, for de har selv, lige fra de var ganske små, set med egne øjne hvor vanvittigt mange billister gebærder sig i trafikken.

Indtil for et år siden boede vi tæt på en befærdet vej, og lige overfor en skole, hver eneste dag så jeg bilister tale i håndholdt mobiltelefon mens de navigerede rundt i lyskryds og rundkørsel.

Det er skræmmende.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-13 11:17

Citat
Hvorfor kører danskerne så hensynsløst?

Det har noget så simpelt som med selvværd/mindreværdskomplekser,at gøre: "Her har jeg investeret/leaset,min kæmpe Audi/BMW/Mercer,så jeg skal eddermaleme ikke lige og snolle bagefter denne pinlige Opel. Ej heller,selvom Opelen kører 20% for stærk"........Scenarie 200 meter før rundkørsel: "Jeg gør lige brug af mine 200 hk. Opelen har jo kun 90 hk,så jeg kan lige nå at komme først.....så kan han lære det".

Scenarie på lige landevej,i venstresvings bås: Der kommer en modgående,med 100 km/t. "Men bare han er 20 m væk,kan jeg nå lige at smutte rundt,inden han er der....at han så må katastrofe-bremse,er ikke min sag...hovedsagen er,jeg vandt duellen".

Kort sagt,den samme følelse,som da man havde lært at cykle,som 6-årig,og viste mor,at man kunne cykle uden at holde ved styret. Med andre ord, en psykisk lykkefølelse...."jeg har magt over tingene".

At man så kan risikere,at ligge i kirkens kapel,inden dagen er omme.....

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-13 11:22

Behøver jeg pointere,at den "stakkels" Opel-mand er mig??

M.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-09-13 15:39

20%!!! - fy fy Mosebæk...

God weekend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-13 15:43

Citat
3 børn dræbes, og det afgøres, at fartidioten hat hovedansvaret for ulykken, men han kan stadig frit køre rundt og gøre vejene usikre.

Undskyld mit tredje indlæg,i rap rækkefølge. Men jeg glemte lige (Senil konfusitet)

Så lige i Ekstra-Pladderen,at "helten" bliver sigtet for "Uagtsom Manddrab". Og at han kan forvente dagbøder.
Uagtsom manddrab,med tre dræbte. Store overtrædelser,af færdselsloven .....kan det afgøres med dagbøder??? Hvis såfremt,er det da fuldkommen forrykt. Nå,der er jo ikke faldet dom endnu.

M.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-09-13 06:49

"Når man læser om den rædselsfulde ulykke, hvor en fartidiot i sin 2 tons tunge monsterbil kører 125 km/t, hvor der må køres 8o km/t - og benytter håndholdt telefon samtidig - så forstår jeg ikke, at vi ikke snart reagerer kraftigt overfor disse farlige bilister, som man ingen chancer har for at gardere sig imod."

Jeg var ikke i nogen af bilerne så jeg kan ikke kalde nogen for " idioter " eller dårlige billister .
Men Prio hvor tung er en lastbil???? kontra en "monsterbil"

Han kørte med telefon i hånden og var sikkert distraheret helt vildt fra trafikken.
Kunne det tænkes at moderen med 4 unger i bilen kunne være " en anelse " distraheret????
Jeg har kørt med unger bagi bilen ,og det kunne i hvert fald i mit tilfælde, tage en del af konsentrationen fra vejen.
Om alle havde overlevet i 87 km/t eller eller 125 km/t ,kan ingen af os udtale sig om.. Bare gætte.

Så min mening er at dette er en vældig tragisk hændelse som ingen burde udsættes for..

Kommentar
Fra : prio

Dato : 21-09-13 12:46

sverola - jamen, hvad vil du have?

Skal man da forbyde folk at have børn i bilen?
Eller skal bilister med børn i bilen automatisk have ansvaret for en ulykke, fordi de nok var "en anelse distraherede"?

Nej - men at køre 125 km/t, hvor der må køres 80 km/t - og samtidig tale i mobil - fordi man tror, at man så dygtig en bilist, at fartbegrænsninger kun er nødvendig for alle de andre - det er ikke i orden.

Jeg kalder ham gerne fartidiot igen.

Han ved godt, at fart dræber.
Han ved godt, at han ikke skal tale i håndholdt under kørselen.
Han ved også godt, at jo tungere et køretøj, man fører, jo større skader vil der kunne ske ved en ulykke - sammenholdt med høj fart.

Hvem der har hovedansvaret for ulykken, afgøres af politiet efter måneders undersøgelser, og jeg tror, de bedst kan udtale sig om det.

At kalde en ulykke som denne for en "tragisk hændelse", lyder som om, det er noget, der bare sker, og ikke noget, der kan gøres noget ved at .

Det kan jeg overhovedet ikke acceptere.
Denne ulykke, og alle de andre ulykker, hvor uskyldige dræbes eller lemlæstes, p.g.a. andres rådne kørsel, skal ikke bare betragtes som uundgåelig.

Den nuværende lovgivning er åbenbart ikke god nok, siden den ikke får de fartglade til at tage hensyn til medtrafikanterne.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-13 13:04

Citat
Jeg kalder ham gerne fartidiot igen.

Han ved godt, at fart dræber.

det har du helt ret i,..
nu var 'idioten' samtidig så uheldig at dræbe 3 børn,. !

så opstår bare et nyt problem,
hvor meget må man overtræde de nuværende fartgrænser, før man er fartidiot,. ?
hvor går DIN grænse,. ?

5 - 10 - 15 - 20 - 25 - 30%,.. eller hvad,

på det sidste har vi set (her på kandu) at 10 - 20 % er meget normalt,
'man' kaldet det at - følge trafikken,... !

når jeg kører rundt på de danske veje,.. er hastigheder på 140 - 150 km/t
bestemt ikke sjældne,

jeg har selv,.. i mine unge dage,.. kørt et godt stykke over 200 km/t
dengang var der dog ingen fartgrænser,...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-13 13:12

Citat
sverola - jamen, hvad vil du have?

Skal man da forbyde folk at have børn i bilen?

måske skulle små børn behandles som vore kæledyr, iflg FDM
http://www.fdm.dk/love-og-faerdselsregler/kaeledyr-bilen

altså hvis de har mulighed for at genere føreren,.. !

DET melder historien intet om,.. endnu,
så måske er det for tidligt at 'fare i blækhuset',.. MÅSKE, !

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-13 14:18

Det er et problem som du ikke kan lovgive dig ud af
Citat
Den nuværende lovgivning er åbenbart ikke god nok, siden den ikke får de fartglade til at tage hensyn til medtrafikanterne.
og
Citat
Denne ulykke, og alle de andre ulykker, hvor uskyldige dræbes eller lemlæstes, p.g.a. andres rådne kørsel
medmindre du har været vidne til ulykken kan du ikke ud fra pressen beskrivelse vurdere om bilisten kørte råddent, det er ikke alle som kører 150 km/t og taler i håndholdt telefon samtidig som slår medtraffikanter ihjel, men risikoen er der og den er større - meget større end hvis farten er 80 og begge hænder på rattet, det ER en tragisk hændelse uanset
Citat
Det kan jeg overhovedet ikke acceptere.
tror du at du kan acceptere
Citat
Hvem der har hovedansvaret for ulykken, afgøres af politiet efter måneders undersøgelser, og jeg tror, de bedst kan udtale sig om det.
Der står ikke noget om spiritus men hvis det havde været tilfældet så skulle bilisten sikkert have været skudt, hængt, begravet måske i omvendt rækkefølge eller hvad?
Ideal samfundet hvor alle overholdt alle love og regler findes desværre ikke, hverken i trafikken eller andre steder hvor mennesker omgås hinanden, vi kan sagtens blive enige om at en sådan ulykke ikke burde ske, men det er en ULYKKE og ikke noget som bilisten gjorde bevidst, nå det er så min bedømmelse og jeg var heller ikke vidne til ulykken.
Selvfølgelig reagerer man når man læser om en så tragisk ulykke og jeg betragter dit spørgsmål som din reaktion, fik du luft?
Om nogle år kører vi sikkert i robotbiler som passagerer og alle ulykker er fortid

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-13 14:32

Citat
I øvrigt har det længe undret mig, at spritbilister også får så lang en snor, før de får frataget deres kørekort, selv de, der har mistet kørekortet for evigt.
muligvis er jeg fatsvag men ovenstående fatter jeg ikke en pind af
Hvis den modkørende havde kørt 80 km/t
Hvis den modkørende ikke havde talt i håndholdt telefon
Hvis den modkørende havde kørt på cykel og ikke en "tonstung bil"
Hvis den kvindelige bilist havde ventet med at dreje indtil der var frit udsyn
Hvis den kvindelige bilist havde kørt i en sikker bil måske endda en "tonstung"
så var der muligvis ikke sket en ulykke med dødelig udgang
men der var flere af disse hvis'er som tilsammen gjorde at en familie mistede 3 børn

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-09-13 15:05

Som jeg har forstået det,er du galt på den her, o.v.n.:
Citat
Hvis den kvindelige bilist havde ventet med at dreje indtil der var frit udsyn

Ulykken sker netop i en kurve,så hun ikke har mulighed for at se ham,før det er for sent,når han kommer med den hastighed.

Jeg har bemærket flere ulykker med motorcykler,her i sommer på samme vis: En bil skal svinge til venstre,i en kurve. Motorcyklen kommer,måske med 180 km/t. Bilisten har ikke en chance,for at undgå katastrofen.

Iøvrigt fik jeg lige bekræftet mit antipati,overfor bl.a. BMW førere: Holdt på Hanstholm Havn,ved SPAR købmanden. Biler kører ud og ind,på skrå parkeringen ved butikken. Så kommer der en BMW,ser ud som han kører mindst 100 km/t. Måske nok "kun" 80 eller 90,for det ser jo grow ud,et sted hvor der må køres 50 km/t. Folk går i en lind strøm også over vejen,da der er parkering i begge sider,uden for butikken.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-13 15:58

Ulykken sker netop ikke i en kurve:
http://b.bimg.dk/node-images/631/6/6631220-grafik.jpg
altså er den kvindelige bilist ikke opmærksom nok, måske har hun fejlbedømt hastigheden på den modkørende, der var ingen bremsespor så hun har drejet ud lige foran ham, jeg mener at have læst at en forankørende varevogn skulle have skygget for udsynet men kan ikke finde noget om det nu.
Citat
Hun er kørt lige ud foran den anden bil, hvis fører ikke har kunnet nå at reagere. Det bekræftes også af, at vi ikke har fundet bremsespor derude, siger Torben Rimmen.
Den mandlige bilist kørte for hurtigt og får skylden for ulykken, kvinden er straffet nok men er hun nu helt uskyldig?
Den mandlige bilist havde set bilen holde stille, men havde kvinden set ham?
Citat
Bilerne kørte på Lendumvej. Lasse Burholt fortæller, at han ser familien O'Sheas bil holde stille ved Bredmosevej. Men så drejer bilen, med moderen Maria O'Shea bag rattet, til venstre.
citat er herfra:
http://www.dagens.dk/krimi/bilist-i-sindal-tragedien-jeg-k%C3%B8rte-mere-end-80-kmt
jeg vil ikke forsvare lovovertrædelser, men overskriften i dit spørgsmål:    Hvorfor kører danskerne så hensynsløst? er det ikke skudt over målet at kæmme alle bilister over en kam?
Du overholder sikkert selv alle love og regler, både i trafikken og i almindelighed og du kender sikkert ordsproget: Man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glashus

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-09-13 18:59

Citat
Ulykken sker netop ikke i en kurve

Jo, ulykken sker netop lige inden en kurve. På billedet har jeg sat en mål på 300 meter,men det rækker til den anden side af kurven. Så reelt har hun haft et udsyn,på måske 200 meter.
http://peecee.dk/upload/view/421873

Jeg er ikke istand til at sidde her,ved mit skrivebord,og bedømme udsynet gennem kurven. Men jeg tror,han har været gemt. 200 meter er en kort strækning,hvis man kommer med 125 km/t.

Jeg vil gerne,være med til at titulere ham som en idiot....vi kører vel alle lidt rigeligt stærk,men 125 km/t,er jo altså motorvejsfart. Endda i den "øvrige" ende. Flere steder må der kun køres 110 km/t.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-09-13 19:58

Citat
Så reelt har hun haft et udsyn,på måske 200 meter.

Jeg er ikke motorsagkyndig,ej helller den store matematiker.....meen,

Et køretøj der bevæger sig med 125 km/t,flytter sig 2.083 meter pr. minut.
Altså ta`r det 12 sek.,at den bevæger sig 200 meter (som jeg refererer til).

Hvis min teori holder stik,har hun ikke haft langt betænkningstid. Stadig hvis ulykken er sket inden en uoverskuelig kurve.

Ret mig,hvis jeg tager fejl.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-13 22:08

12 sekunder er en evighed hvis man sidder og venter på tiden går
Jeg kan gå med til at kalde den mandlige part for fartidiot, i må bare ikke glemme at det ikke var en solo ulykke, der er en anden part - kvinden som mistede sine børn, men hun bliver ikke tiltalt, Vi viser menneskelige hensyn og hun er blevet straffet hårdt det understregede er som jeg husker den lokale politimesters ord, hvis i kan citere mere korrekt så skriv det
Den omtalte anden part - kvinden - drejede over de modkørendes kørebane uden at se sig ordentlig for, det var så tæt at den mandlige part slet ikke fik foden på bremsen der var nemlig ingen bremsespor, selv om han havde kørt 80 så ville der stadig være sket en ulykke, ingen kan vide om alle så havde overlevet, men stadigvæk så svingede kvinden ind så tæt foran en modkørende at der ikke kunne nås at bremse, det må man altså ikke, hun bliver ikke sigtet og ikke afhørt mere end hun allerede er afhørt, kun hun selv ved hvorfor og hvad der gjorde at hendes opmærksomhed svigtede, hvis politiet ved hvorfor så holder de mund med det
Der var 2 parter i omtalte ulykke, den mandlige bliver hovedansvarlig på grund af for høj hastighed, den kvindelige part overså en modkørende som var så tæt på at der ikke var tid til bremse, han har været meget tættere på end de 200 meter, måske var der mindre end 50 meter mellem bilerne da kvinden svingede, måske distraheret af støjende børn eller andet, det bliver aldrig opklaret, men der er altså 2 skurke i den her sag!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-09-13 00:05

o.v.n.,vi bliver nok ikke enig i den sag. Og heldigvis skal vi ikke dømme i retten.
Jeg medgi`r,det er sjældent den ene part er helt fejlfri. Selv hvis to tørner sammen i et lyskryds,fordi den ene har kørt for rødt,får den anden også en del straf,på grund af manglende agtpågivenhed.

Men 125 km/t,og telefon samtale samtidigt,er efter min mening i den absolut grove ende. Vil egentlig godt sidestille det med at køre i kraftig spiritus påvirket tilstand.

Nu vil den gamle ind at tælle får. I aftes nåede jeg til 350,og de blev ved med at myldre frem.

M.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 27-09-13 14:29

Tak for svaret o.v.n..

Citat
det er en ULYKKE og ikke noget som bilisten gjorde bevidst

Det virker på mig, som om mange har forståelse for, at sådanne ulykker kan ske, og at det bare er noget, som man må acceptere, fordi bilisten ikke kørte så hurtigt for at dræbe.

Den overbærenhed forstår jeg ikke helt.
Så skal vi vel også bære over med spritbilisme?

Når mennesker dræbes i trafikken, og det sker alt for ofte, så er det ikke godt nok at bagatellisere ulykken som en kedelig hændelse, og så fortsætte uden at reagere.

I følge politiet har bilistens høje fart betydning for, at kvinden overså ham i sit venstresving - ved ulykken, hvor 3 børn dræbes.
Samtidig sms'ede han og talte i håndholdt.
Derfor er manden nu betragtet som hovedansvarlig for ulykken og tiltalt for uagtsomt drab på 3 børn.

Man må reagere og se på, om en strammere lovgivning vil hjælpe på folks opførsel i trafikken.

125 km/t kunne udløse fratagelse af kørekortet straks, det vil virke effektivt på fartidioter, så de letter foden fra speederen, når de får kørekortet igen.
I øjeblikket kan man kun idømmes dagbøder, det er ikke nok.

Citat
Du overholder sikkert selv alle love og regler, både i trafikken og i almindelighed og du kender sikkert ordsproget: Man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glashus

Jeg kører ikke 50 % hurtigere end tilladt.
Jeg sms´er ikke under kørselen.
Jeg taler heller ikke i håndholdt
- og jeg er ædru, når jeg sidder bag et rat.

Er jeg så hellig og frelst?
Ja, det må jeg så lære at leve med.

Disse ulykker er så ubeskriveligt rædselsfulde, og jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan et par forældre skal komme videre i livet, efter at have mistet 3 børn ved så meningsløs en ulykke.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-09-13 14:45

Citat
Jeg kalder ham gerne fartidiot igen.

Han ved godt, at fart dræber.

nu svarede du så ikke på spørgsmålet:

så opstår bare et nyt problem,
hvor meget må man overtræde de nuværende fartgrænser, før man er fartidiot,. ?
hvor går DIN grænse,. ?

5 - 10 - 15 - 20 - 25 - 30%,.. eller hvad,

Kommentar
Fra : prio

Dato : 27-09-13 15:35

Citat
hvor går DIN grænse,. ?

125 km/t er jo motorvejskørsel, det kan aldrig være i orden på en landevej.

Jeg vil nok sige ca. 10 %, før dagbøder ikke længere er nok.

Men selve udtrykket "fartidiot" kan jeg ikke sætte nogle grænser for.

Det er jo et udtryk, jeg bruger i afmagt og frustration, når jeg læser om de frygtelige konsekvenser af høj fart (og uopmærksomhed).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-09-13 20:37

Citat
Det er jo et udtryk, jeg bruger i afmagt og frustration
der er vi enige og vi er også enige i af vi ikke bare skal betragte noget så grusomt som hændeligt og ikke gøre mere, vi skal netop lære af vore fejl og det tror jeg også at myndighederne gør, der er vist slået så få ihjel i trafikulykker som sidste år (så vidt jeg husker) men hver eneste dødsulykke eller ulykke med alvorligt kvæstede bør undgås, og her er det os bilister der skal opdrages, det hjælper ikke en pind med strengere straffe, altså kan vi ikke lovgive os ud af problemet
Citat
Jeg kører ikke 50 % hurtigere end tilladt.
Jeg sms´er ikke under kørselen.
Jeg taler heller ikke i håndholdt
- og jeg er ædru, når jeg sidder bag et rat.

Er jeg så hellig og frelst?
du er som de fleste andre bilister, tror jeg nok, der bliver flere og flere som bruger telefonen mens der køres, særlig harm kan jeg blive til fyraften på min arbejdsplads, alle skynder sig hen til bilen og mange ringer op (sjovt nok er næsten alle kvinder) samtidig med at motoren startes og sidder med telefonen ved øret gennem de første par kryds ned gennem byen, jeg hiver fat i dem som jeg ser gøre det dagen efter, og giver dem en skideballe, se dog at få snakket inden i starter bilen, der er ingen som reagere med skyldsfølelse, de ryster på hovedet ad mig, det skal han ikke blande sig i

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-09-13 13:28

Citat
Jeg vil nok sige ca. 10 %, før dagbøder ikke længere er nok.

.. så kører lovløsheden bare derudaf'
det er altså op til hver enkelt at vurdere hvad der er OK,..

men det er vel logik,.. at familien er i chok, når børnene dræbes,
det tror jeg vi alle er enige i,..

Ps... så engang for længe siden, en gammel USA Western,
hvor en gruppe emsige borgere tog loven i egen hånd,.....
det endte med de hængte en aldeles Uskyldig,.... ..

Ja,.. det er mange år siden,.. men erindringen sidder stadig dybt i underbevidstheden,..
også selv om det 'KUN' var film,....

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-10-13 20:35

Så er der faldet dom i sagen om trafikdrabet på 3 børn.
Det var farten, som dræbte.

Hvis fartidioten ikke havde kørt med så høj en fart, så var påkørslen enten slet ikke sket, eller den var sket med færre skader, siger anklageren.

Retten fastslog, at det var fartidiotens skyld, at 3 børn mistede livet.

Fartidioten blev kendt skyldig i uagtsomt manddrab og groft uforsvarlig kørsel - men han mener stadig ikke, at han er skyldig!

Straffen blev dagbøder (kr. 10.000) og en betinget frakendelse af kørekortet.

Hvad havde der været galt med en ubetinget frakendelse af kørekortet i en årrække, så var vejene lidt mere sikre i den tid?
- og en tid bag tremmer, så det måske går op for den skyldige, at han har handlet dybt uansvarligt med sin kørsel.

Hvis straffen ikke sættes op, vil mange ikke forstå, at færdselsreglerne skal overholdes.

http://ekstrabladet.dk/112/article2130469.ece

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-13 01:41

Godt at det ikke er din slags som regerer landet og skriver lovene
Citat
Straffen blev dagbøder (kr. 10.000) og en betinget frakendelse af kørekortet.
selv om han kørte hurtigt var det ikke hans hensigt at slå nogen ihjel, så dommen er OK, det er tragisk at 3 børn døde og det er den eneste grund til at kun den ene part blev anklaget
Citat
Den forholdsvis milde dom kan også forklares ved, at begge parter i ulykken har overtrådt færdselsloven, forklarer Torben Kaufmann Sørensen.

- Men vi kan ikke komme udenom, at kvinden ikke måtte svinge til venstre i svinget. Hun har også en del af skylden. Han er uopmærksom, og han kører for stærkt, men vejen er fri for hans vedkommende. Hun har også overtrådt færdselsloven, siger han til tv2.dk.
man skal altså overholde sin vigepligt og den eneste grund til at kvinden ikke bliver tiltalt er at hun mistede 3 børn i ulykken, det var en næsten snorlige vej hvor den modgående på lang afstand havde set den holdende bil som så pludselig svingede tværs over vejen lige foran ham, en så hasarderet manøvre plejer at give en ubetinget frakendelse af kørekortet, hvad skulle det hjælpe at sætte manden i fængsel og en ubetinget frakendelse af kørekortet? Børnene bliver ikke levende igen ved at manden ikke må køre bil jeg gætter på at du lige som alle andre har følt dig magtesløs over at 3 uskyldige børn pludselig dør i en tragisk ulykke, men for dig er det er gået over gevind og du kan ikke se realistisk på sagen
Citatet er læst på TV2 nyhederne
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/2013-10-24-b%C3%B8rn-dr%C3%A6bt-i-ulykke-derfor-blev-straffen-en-b%C3%B8de

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 25-10-13 11:12

Citat
Godt at det ikke er din slags som regerer landet og skriver lovene

Det ved jeg nu ikke helt.
Der er ikke noget uagtsomt ved at fræse af sted med 125 km/t på en landevej med mange sving, hvor man kun må køre 80 km (og samtidig sms'e)
Næh, det er absolut en agtsom handling, og hvis en fartovertrædelse på 50 % ikke er vanvidskørsel, hvad er så?
Politiet udtaler da også, at bilisten, der kørte så stærkt havde langt den største skyld i ulykken.

Hvis manden havde været beruset, så ville han have fået en fængselsdom, selvom han ikke havde til hensigt at dræbe.
Nu har han så valgt at trykke gevaldigt på speederen i stedet for.
Er forskellen så stor?

Alt for mange, især unge, kører vanvittigt i trafikken, og hvis samfundet ikke sender et signal om, at det ikke er i orden, så bliver det aldrig bedre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-10-13 12:12

Citat
Alt for mange, især unge, kører vanvittigt i trafikken, og hvis samfundet ikke sender et signal om, at det ikke er i orden, så bliver det aldrig bedre.

Selvfølgeligt skulle manden have en fængselsdom. At kan betale sig fra sådan en overlagt handling (Jo jeg kalder det overlagt,med en så harsaderet fremfærd),med en klatskilling,burde ikke være rimeligt.
Citat
det hjælper ikke en pind med strengere straffe, altså kan vi ikke lovgive os ud af problemet
Hvad vil så hjælpe o.v.n.? Mener du de skal belønnes i stedet. Ha`en præmie,for at ramme plet.?

I bund og grund, er en kraftig straf,det eneste disse mennesker har respekt for. Sidegevinsten er så,at det er lidt sikrere for os andre at færdes i trafikken,mens han er borte fra vejene.

Man kan så sige,hvis han har en smule fatteevne,har han fået en rimeligt stor tillægsstraf,nemlig bevistheden om at have frarøvet tre børn deres liv.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-10-13 12:35

Her er igen en episode,hvor en 18-årig "bilist" mener færdselsloven kun gælder for alle andre.
Forstemmende at miste respekten så hurtigt,for det man har lært.

http://www.nordjyske.dk/nyheder/kvinde-alvorligt-kvaestet-ved-ulykke/314813f6-c517-4cf6-b3bb-8d1820c2e4fc/112/1513

Han får heldigvis et tre-årigt kørselsforbud.

M.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 25-10-13 19:13

Citat
men for dig er det er gået over gevind og du kan ikke se realistisk på sagen

Så er vi mange, der er "gået over gevind" og ikke i stand til at tænke realistisk!

Hvordan skulle moderen til de dræbte børn holde tilbage, når hun ikke kunne se nogle modkørende biler.
Så overtræder hun da ikke reglen om vigepligt.
Hun overtrådte i hvert fald ikke bevidst nogle færdselsregler.

Det gjorde fartbilisten så sandelig.
Han kørte bevidst 125 km/t, hvor han vidste, at han måtte køre 8o.
Han sms'ede konstant og talte i sin mobil, selv under den høje hastighed, hvilket også var et bevidst valg.
Denne fartbilist har endda i retten udtalt, at han stadig ikke synes, at det var farligt at sms' under kørslen, han har intet lært og intet forstået.

En bilinspektør har i øvrigt udtalt, at det var den høje fart, der dræbte børnene, og at ulykken ikke var sket, hvis der kun var kørt 80 km/t.
http://www.nordjyske.dk/nyheder/bilinspektoer--hoej-fart-aarsag-til-ulykke/557b226f-c47c-432b-8c22-c72d3d383337/112/1513

Jeg tror, at mange af de, der har så travlt med at forsvare fartbilisten i Sindal-ulykken, selv har problemer med at overholde færdselsreglerne om fart og brug at mobiltlf.
De tror, at de er nogle fandens karle, og bedre bilister end os andre, og derfor gælder færdselsreglerne ikke for dem.

For disse typer nytter det ikke at appellere til deres samvittighed.
Kun en ubetinget frakendelse vil får dem til at indse, at færdselsreglerne gælder for alle, og at det har konsekvenser, hvis reglerne ikke overholdes.

Vi andre må så færdes med hjertet oppe i halsen, og håbe på, at de ikke mister kontrollen med deres køretøj.
De fleste af os ved jo, at hvis ulykken sker, så bliver skaderne meget mere voldsomme, jo højere farten har været.

I det danske retssystem er der ingen respekt for ofrene, vi har så travlt med at pylre om de skyldige.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-13 21:06

Ih hvor er i "korrekte" med hensyn til færdselsloven, farten alene gør ikke kørslen til vanvidskørsel og det blev manden heller ikke dømt for, fart dræber javel men først hvis man rammer en anden bilist, cyklist eller fodgænger eller måske et træ så går det ud over føreren af bilen
Citat
En bilinspektør har i øvrigt udtalt, at det var den høje fart, der dræbte børnene, og at ulykken ikke var sket, hvis der kun var kørt 80 km/t.
ja det er jo nemt at sige men svært at bevise
Citat
Han sms'ede konstant og talte i sin mobil, selv under den høje hastighed, hvilket også var et bevidst valg.
det er din påstand, det blev ikke bevist i retten og han blev ikke dømt for det for så havde det været hasarderet kørsel og ubetinget frakendelse af kørekortet
Citat
Jeg tror, at mange af de, der har så travlt med at forsvare fartbilisten i Sindal-ulykken, selv har problemer med at overholde færdselsreglerne om fart
problemer med fartgrænsen øh ja den er alt for lav mange steder, men jeg kører bil når jeg kører bil og beskæftiger mig ikke med alt mulig andet end at køre bil, hvorfor har i så travlt med gøre kvinden uskyldig når hun overtrådte et grundlæggende trafikregel - vigepligten? Synes i at de ligeud kørende skal holde tilbage i ovennævnte situation.
Jeg ved ikke om manden talte sandt eller det var for at få en mildere dom, men hvis han sms'ede eller talte i telefon samtidig med at han kørte 125 km/t så var det vanvidskørsel men det blev han ikke dømt for, kvinden overholdt ikke sin vigepligt men blev ikke tiltalt fordi hun mistede børnene, hvis der ikke er udsyn langt nok frem til at man kan svinge uden at genere andre, så skal man ikke svinge så enkelt er det - aldrig tage chancer og bringe medtrafikanter eller sig selv i fare hun har enten overset den modkørende (kan hun bestå en synstest?) eller været optaget af andet end at køre bil men vil ikke indrømme det.
Jeres indlæg er alt for meget præget af følelser til at i kan se nuanceret på hvad der er op og ned
Citat
Vi andre må så færdes med hjertet oppe i halsen, og håbe på, at de ikke mister kontrollen med deres køretøj.
ja og håbe at modkørende og trafikkanter fra sideveje overholder vigepligten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-13 21:14

Citat
Den forholdsvis milde dom kan også forklares ved, at begge parter i ulykken har overtrådt færdselsloven, forklarer Torben Kaufmann Sørensen.
Husk lige det inden i giver hele skylden til den mandlige bilist og klynger ham op i nærmeste træ, der var 2 som ikke overholdt færdselsloven, i mine verden skal man overholde vigepligten, det håber jeg at i gør hvis jeg engang skulle komme forbi jer på landevejen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-10-13 22:14

Jeg viste et udklip af vejbanen,ved ulykkesstedet,længere oppe i denne tråd. Det viste sig,jeg har været alt for "gavmild". Har ikke selv været på stedet,men kan se det ganske nøje (og måle) på Google Earth.
Hvis man trækker en lige linje,fra hvor hun holdt,ved indkørsel til Bredmosevej. Og fremad på Lendumvej,hvor han kom rasende,har hun haft en udsigt på højst 200 meter.

Han kommer med 125 km/t. Med den fart,har han bevæget sig med 34,7 m/s. D.v.s. hun har haft ca. 6 sekunder,at reagere i. Og har hun påbegyndt svingning,da hun får øje på ham.....hvad skal hun så??
Stoppe op,med måske venstre forhjul ude i hans vejbane,eller fortsætte?????????

Endelig er det tydeligt at se,der er spærelinje rundt i kurven. Hvorfor mon?? Ja, netop,fordi det er en uoverskuelig kurve.

M.