/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Måler 47 volt mellem komfur og emhætte.
Fra : Mougli01
Vist : 759 gange
20 point
Dato : 19-09-13 16:32

Hej med jer.

Jeg får et mindre rap over nallerne når jeg rører ved enten min emhætte eller micro ovn som begge er i stål, og samtidig rører mit komfur.
Jeg ved med sikkerhed at komfuret er jordet, og at emhætten og microovnen ikke er. Nogen der ved hvorfor jeg kan måle spænding mellem dem, selv om de er slukket.

Mvh.

Mougli

Accepteret svar
Fra : Skruen

Modtaget 30 point
Dato : 19-09-13 16:38

Få jordet emhætten, så slipper du for overraskelser

Meget elektronik har lidt lækstrøm.

Kommentar
Fra : Mougli01

Dato : 19-09-13 16:40

Så det er simpelthen fordi at jeg mangler jord i emhættens udtag. Hvis nu komfuret ikke havde haft jord, havde jeg så kunnet måle spænding mellem dem ?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 19-09-13 16:42

Ja højest sandsynligt, og det ville være meget farligere

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 19-09-13 16:44

Jeg kender nogen som har hentet jorden i komfurudtaget til køkkenet men den bør være trukket med i røret fra gruppetavlen

Kommentar
Fra : Mougli01

Dato : 19-09-13 16:45

Hmm..... Så må jeg se at få trukket en jordleder med rundt i huset, der er nemlig kun jord i de installationer vi har fået lavet selv, der er ikke jord i det "gamle" installation.

Jeg har kun 20 point, beklager, men de må tilfalde det hurtigste svar.

Godkendelse af svar
Fra : Mougli01

Dato : 19-09-13 16:46

Tak for svaret Skruen.

Kommentar
Fra : Mougli01

Dato : 19-09-13 16:47

Nå jeg havde åbenbart 30 Dem har du fået.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-09-13 17:23

Alle tre skal have udlignings-jord.

Din micro ovn har sikkert et 2 benet stik og enten et hul hvor det 3. ben skulle sidde,
eller et 2 benet stik med metalskinner på siden............................
De duer ikke i DK - men skal udskiftes til et Dansk 3 benet stik.

De to andre skal også udlignes på samme jord-skinne ude i tavlen.

Når du har lavet om på el i huset - skal de nye regler overholdes.

Du har jo et dejligt HPFI relæ i tavlen, som skal reagere ved strøm som går til jord, men det er en falsk sikkerhed når udligningen ikke er monteret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-09-13 18:52

Citat
De duer ikke i DK - men skal udskiftes til et Dansk 3 benet stik.

Jo de duer i dk. Men det fordrer naturligvis at man bruger stikkontakter, som passer til dem.
Det fransk-belgiske system er efter min opfattelse det bedste.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-09-13 19:21

Dit voltmeter bruger åbenbart en del strøm. Hvis du havde haft et bedre, ville du have målt en ubelastet spænding mellem emhætte og komfur på cirka 115 Volt. Det skyldes, at næsten alt eludstyr har et filter mod elektrisk støj med to kondensatorer fra hhv. nul og fase til beskyttelsesjord. Når den beskyttelsesjord (emhættens metal) ikke er jordforbundet vil den altså have gennemsnittet af nullens og fasens spænding, 115 volt.
Jeg kender problemet, der var en fusker (uddannet installatør, påstod han selv), ansat ved et installatørfirma, som trak ledninger hos os. Der er godt nok en grøn/gul leder men bare ikke forbundet nogen steder, så jeg tester vores HFI-relæ ret ofte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-09-13 07:31

Transor - lad nu være med at lokke folk til at sætte de store klodser på væggen.

Til eksisterende stikkontakter i DK duer de 2 benede med hul som jord og de 2 benede med side skinner som jord................................ikke.
At du transor så vil lave installationen om, for det skal passe, er nok ikke så smart.

Kommentar
Fra : el-claus

Dato : 25-10-13 18:56

Hej

Helt enig i det skyldes manglende jord.
Se evt dette link til min hjemmeside, hvor man målte 120 volt mellem en køkkenmaskine og håndvasken

http://www.elviden.dk/haringrdehvidevare---koslashkkenmaskine-der-giver-stoslashd.html