/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejlighed er opgiver som 2 værelser
Fra : bouzen
Vist : 318 gange
20 point
Dato : 18-09-13 18:25

Hej Alle
Jeg har i sidste weekend modtaget nøglerne til min nye lejlighed. Jeg har så her efter begyndt at bestille bredbånd osv. og opdagede så at min adresse ikke findes.

Jeg bor på 3. sal TH, men det viser sig at det førhen vist nok har været 2 værelser, så de er registeret 3. 1 og 3. 2. Det vil sige at min lejlighed jeg har idag, førhen har været 2 værelser, men siden hen er den lavet om til en hel lejlighed. Altså officielt har jeg 2 adresser i en lejlighed.
Der står også under EDC og Boliga side, at min lejlighed er et værelse med fælles bad og fælles køkken, men vi har eget bad og eget køkken. Jeg ved ikke om dette har betydning for evt. boligsikring og andre ting. Kan det være min udlejere der ikke har ændret boligtypen, eller har det intet at sige?

MVH Claus Hansen

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-09-13 19:58

Du spørger kommunen hvor du søger boligsikring/boligstøtte!

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 18-09-13 20:54

Du kan kun få boligsikring, hvis du har eget køkken.

Kommentar
Fra : bouzen

Dato : 18-09-13 20:58

Jeg har eget køkken, og det står der også i min lejekontrakt. Problemet er bare at den ikke er opgivet som en lejlighed

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-09-13 21:11

Det er meget afgørende, at du har eget køkken og ikke kun fælles køkken. For hvis der opstår tvister med udlejer er dit køkken afgørende for, om lejligheden efter lejeloven bliver anset for en selvstændig lejlighed. Det betyder ekstremt meget i forhold til regler om opsigelse m. v. For når du er omfattet af lejeloven, har du lejerbeskyttelse og er derunder beskyttet mod opsigelse. Men du bør være sikker på, at gemme den dokumentation, du har, som viser, at lokalerne er lejet til dig som en lejlighed. Og vær sikker på, at udlejeren ikke mener, der kun er tale om et tekøkken el. lign. Måske skulle du tjekke, om du kan få en samtale i Danmarks Lewjerforening, hvis de har en afdeling i nærheden. Men muligvis kræver de, at du melder dig ind for at ville tale med dig.

Kommentar
Fra : bouzen

Dato : 18-09-13 21:33

Det står i min kontrakt at lejemålet er en lejlighed, jeg har følgende inventar: komfur, køleskab og emhætte. Vil ikke kalde det te køkken og har dokumentation for det er en lejlighed, vil jeg mene.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-13 22:40

Forhør dig hos udlejer, han/hun kan give det relevante svar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-13 22:57

Er der også en køkkenvask med afløb?

Enhver kan jo sætte komfur, køleskab og emhætte. ind i et "værelse" hvilket ikke umiddelbart gør værelset til et køkken.

Jeg ved ikke om dette har betydning for evt. boligsikring og andre ting. Kan det være min udlejere der ikke har ændret boligtypen, eller har det intet at sige?

Det har meget at sige, hvordan udlejer har registreret det udlejede. Den del,som du nu har lejet skal være godkendt som lejlighed med eget køkken og det kan udlejer ikke alene afgøre. Der skal være søgt om tilladelse.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-09-13 06:57

Jeg vil sige som marken84:

Citat
Du spørger kommunen hvor du søger boligsikring/boligstøtte!

De må kunne råde og vejlede dig hvis der skal gøres noget.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-09-13 08:12

Citat
Jeg vil sige som marken84

Klart nok - hvem ellers skulle kunne redegøre for om du kan få boligstøtte eller ej - jeg tror ikke de bevilgende myndigheder bruger Kandu

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-09-13 09:45

Få fat i en BBR-meddelelse, og er den ikke i overensstemmelse med de faktiske forhold, så henvend dig ført til din udlejer - og sker der ikke noget, så henvend dig til din kommune - teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 19-09-13 22:24

Årsagen til det nok står som værelser. Er at det koster spidsen af en jetjager at det er en lejlighed.
Der skal selvstændig vandmåler op, for el. De to ting alene er ret dyre.
Men snak med kommunen.

Og lejernes landsorg. Tja de to gange de skulle hjælpe mig, var de rene amatøre. Så intet indskud tilbage til mig. Og jeg fortryder jeg har betalt til dem og hvor jeg er nu, er det tvunget. Så jeg kan ikke slippe.
Men jeg ville ikke sætte næsen op efter hjælp der.