/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hvorlænge skal gl lejekontrakter gemmes
Fra : Strandkro
Vist : 2187 gange
63 point
Dato : 17-09-13 17:14

Hvor mange år skal lejer og udlejer gemme lejekontrakter - efter lejers fraflytning ?
(Ingen uenighed mellem parterne efter fraflytning)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-09-13 18:45

Tjaeh, lejer skal have en bindende opgørelse over istandsættelsesudgifter seneste 14 dage efter fraflytningsdato, og så et par uger efter endelig afregning.
Er der fjernvarme kan der i princippet gå et år før det er opgjort, jeg flyttede sidste gang midt i januar, men afregningen med fjernvarmeselskabet samt vandafregning kom som sædvanlig først i oktober, hvor jeg så fik en check fra boligselskabet.

Nok en fordel at gemme kontrakterne til alt er opgjort.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 17-09-13 23:55

Hej !
Tak for dit svar. men spørgsmålet er at hvor længe (evt år) skal gemme kontrakten.
Uanset om det er lejer, eller udlejer ?!?!
(Foreksempel regnskaber - skat - Gemmetid er mindst 5 år.!)

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 63 point
Dato : 18-09-13 06:49

Lejer har ikke noget med skat at gøre så lejer kan "arkivere den lodret" når slutopgørelsen er kommet.

Udlejer skal gemme dem i 5 år efter lejeforholdets ophør.

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 18-09-13 10:17

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-09-13 10:21

Tak for point