/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmeflytning - kontakt til bruger 3773
Fra : hdvp
Vist : 580 gange
50 point
Dato : 15-09-13 18:49

Hej

Jeg har efterhånden læst nettet tyndt vedr emnet luftbårent varmeflytning, og har fudet frem til at bruger 3773 er ekspert på området.

Jeg skal have flyttet varme rundt i et 130m2 1 plans hus mellem stue og 3 værelser hvor der udelukkende opvarmes med brændeovn i stuen.

Dette er nogen af de komponter jeg har fundet frem til hos www.wattoo.dk efter at have læst om hvilke dele 3773 anbefaler.

1 x Kanalventilator K – Ø160 mm, 490 m³/h
1 x KIR - Indblæsningsventil Ø160 mm - Hvid
3 x Lyddæmper m. 50 mm isolering og nipler Ø100 mm - 300 mm
2 x Lyddæmper m. 50 mm isolering og nipler Ø160 mm - 1200 mm
3 x KSU - Udsugningsventil Ø100 mm - Hvid

Kan dog umiddelbart ikke finde nogen filterkasse.

Jeg vil dog gerne være sikker på at jeg vælger de korrekte dele, så hvis der er nogen der kan hjælpe mig med at komme i kontakt med bruger 3773 for betalt proffesionel rådgivning, ville jeg sætte pris på dette.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-13 20:09

du kan sende ham en personlig besked,
http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=58032
den havner så i hans email indbakke,

det er nok den hurtigste løsning,..

Kommentar
Fra : hdvp

Dato : 15-09-13 20:21

Hej
Det havde jeg prøvet, men det er desværre ikke muligt.
Det er ikke muligt at skrive til 3773, da 3773 har valgt kun at modtage private indlæg fra sine favorit brugere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-13 20:33

Fraråder på det bestemste at lave sådan noget. Det er i direkte modstrid med gældende normer og bygningsreglementet. Ikke mindst er brandnormen skærpet inden for de seneste år. Og sådan en installation vil sikre maksimal røgspredning i tilfælde af ildløs.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-13 20:34

nå for søren,.. så er der ikke andet at gøre end at stille spørgsmål under de emner der 'tiltrækker' ham,... det kunne sagtens være MUSIK,
ellers kan du se under 'besvarede'

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-13 20:38

Du kan evt skive i dette spørgsmål som han deltager i.
http://www.kandu.dk/spg168478.aspx

Og husk lige at undskylde til " gumpetungJan " for at bryde ind i tråden.

Kommentar
Fra : hdvp

Dato : 15-09-13 21:00

Hej

Tak for svar 3773. Trods dine advarsler har jeg nu tænkt mig at installere det alligevel.
Jeg har en kollega der har et anlæg monteret i eksisterende isolering ompakket med yderligere 200mm isolering, 160mm hovedrør, 100mm grenrør.. Det virker efter hans udsagn godt uden larm og svineri.

Jeg ønsker at køre systemet "omvendt" med udsugning på 3 værelser, og indblæsning i stue.
Dog er jeg i tvivl om hvilke ventiler samt hvor de placeres optimalt.
Skal udsugning på værelse være midt i rum eller ved dør?
Skal indblæsning i stue være direkte over ovn?
Skal jeg benytte System-Air 160XL (770m3) eller 160M (490M3)
900mm eller 1200mm lyddæmpere?
Må jeg have et enkelt 90gr knæk på hovedrør?
Må hovedrør forbindes med med T stykke og 160/100mm reduktion direkte til udsugningsventiler på værelser, for at undgå "lange" 100mm rør træk? Lidt i denne stil
L--------T---------T---------

Håber du alligevel kan hjælpe. Jeg har desværre ikke muliged for at montere en spanioler-propel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-13 21:05

Du bliver nødt til at flyve selv. Lovgivningen er strammet siden 2005 og jeg agter ikke at rådgive udi lovovertrædelser. Beklager. Vær obs på hvad det kan betyde for dig. Er jeg på som bygningssagkyndig, hedder det omgående -50000,- for at få det pillet ned, i tilfælde af hushandel.

Kommentar
Fra : hdvp

Dato : 15-09-13 21:07

Vi har ingen lugt eller røg gener i øvrigt fra vores nye ovn, og har røg detektorer i alle rum.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-13 21:11

Det ændrer ikke at brandnormen er skærpet. Det ændrer ikke at jeg i 2005 frarådede noget sådant, og jeg idag i særdeleshed fraråder sådan noget. Besøg i et genopført der brændte ned, hjalp (sammen med den skærpede lovgivning) ret kraftigt på på forståelsen. Beklager.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-13 21:13

Om andre synes de vil hjælpe udi den slags hundekunster, er så op til den enkelte. Men jeg synes altså ikke jeg vil. Beklager, som ovenfor nævnt.

Kommentar
Fra : hdvp

Dato : 15-09-13 21:16

Du bliver nødt til at flyve selv. Lovgivningen er strammet siden 2005 og jeg agter ikke at rådgive udi lovovertrædelser. Beklager. Vær obs på hvad det kan betyde for dig. Er jeg på som bygningssagkyndig, hedder det omgående -50000,- for at få det pillet ned, i tilfælde af hushandel.

Vil det sige at firmaer som Duka sælger varmeflytnings systemer der er direkte ulovlige at montere?
Det synes jeg ellers ikke være stødt på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-13 21:31

Du kan købe masser af ting der er lodne i kanten. Du må også godt have hashfrø, du må bare ikke dyrke og ryge dem. Jeg lever af at opvarme og ventilere. Og kan kun se en hel række klokkeklare ting der taler imod sådanne installationer. Nu må man så noget andet i enfamilieshuse, end man må i andet byggeri. Men jeg agter ikke at skulle læse i avisen om en familie, der er blevet udslettet, fordi jeg har deltaget i at rådgive om en installation der svækker husets brandmæssige integritet i væsentlig grad. Mht lovligheden har Thermex og elektrikerne i masser af år benyttet flexible flexslanger af allerringeste kvalitet. Det må man gerne i et enfamilieshus, men det ville være tornende ulovligt i en etageejendom eller et kontorbyggeri. Nilan sælger også ventilationsanlæg med plastikveksler. Det må du også godt i et enfamilieshus, men det ville være lodret ulovligt i en børnehave. Osv osv.

Jeg har i den forbindelse taget den holdning, ikke at hjælpe med noget sådant. Beklager. Så må du synes jeg er en dum skid eller hvad du vil.

Kommentar
Fra : hdvp

Dato : 15-09-13 21:46

Jeg har i den forbindelse taget den holdning, ikke at hjælpe med noget sådant. Beklager. Så må du synes jeg er en dum skid eller hvad du vil.

Overhovedet ikke. Jeg mener bare at så længe det er lovligt i en-familiehuse, så har jeg ingen problemer med at få det installeret. Ønskede bare lidt mere konkret rådgivning, da ingen byggemarkeder aner noget om det.
Men hvis nu vi talte om varmeflytning i en ubeboet hønsehus havde du så valgt 770m3 eller 490m3 ventilator.
Dit svar ville så ikke være rådgivning...

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 16-09-13 11:01

Hej.

Vil lige sparke et indlæg ind, jeg har prøvet at installet varmeflytning anlæg hvor varmekilden var en brændeovn, der var mont. termostat ved indblæsning siden som startede motor, samt regulering til hastighed for moto,r hvor varm luft så skulle ud til 3 rum (ca 10 mtr).
Termostat ved loftet virkede fint, dog var der ikke så meget varme ved loftet at det kunne mærkes i de andre rum.

Jeg afmont. det året efter fordi:

Larmede meget ved udluftning ventilen i de 3 rum (mindede om stormvejr).
Selv om rørene var isoleret 20mm kom der kondens i rørene, der dryppede vand ud ved samling.
Det tog for lang tid når man startede brændeovn op, til blæser begyndte (varme ved loftet) at køre.

Valgte istedet for at købe en pillebrændeovn med varmeflytning, kan flytte varmluft 8 mtr op, og næsten uanet lige ud, første ovn var en MCZ, har lige købt en ny Ecotek Holly som har 3 blæsemotor, 2 udgangs huller bagtil hvor man kan stille temp. forskelligt, du kan sætte den ene afgang til 22 gr. den anden til 24 gr. og sætte temp. i rummet hvor ovnen står til en 3 temp.
Temp styres ved at det trækkes en ledning/termostat ud til de rum hvor der kal måles.

Har spiorør motor liggende endnu, hvis du er intereseret.

Prosat