/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine med jordfejl
Fra : Skruen
Vist : 743 gange
200 point
Dato : 14-09-13 16:23

Vaskemaskinen afbryder HPFI ca. 8-10 minutter før programmet er færdigt

dvs. når den centrifugere, hvad kan problemet være, da jeg tænker at det ikke er et varmelegeme så sent i programmet.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-09-13 16:33

Tja, det er sikkert det der er i vejen...

Derfor bør du få en vaskemaskineteknikker til at se på den så den kan blive repareret.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 14-09-13 16:54

Varmelegemer kan man da selv skifte, jeg mener bare at det er underligt at jordfejlen først kommer ved centrifugering

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 14-09-13 16:55

Jo, varmelegeme kan have en mikroskopisk revne der åbner sig når de ikke er varme på. Men få en tekniker til at megge den. Hvis det er em ældre/relativt billig maskine, så smid den ud. Det kan sjældent svare sig at reparere på sådan noget, med mindre man selv kan. Der er også den mulighed at det er det ene hold viklinger i motoren der bruges til at slynge. Gamle vaskemaskine havde normalt 2 poler til centrifugering og 16 til vask. Netop dette kan du nemt checke, ved at prøve at nøjes med et centrifugeringsprogram, og så se om det er der. Skal motoren skiftes, tvivler jeg på det kan svare sig.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 14-09-13 17:00

dvs. når jeg kun centrifugere, og jordfejlen opstår er det en fejl i viklingerne, så jeg skal overveje om en rep. kan svare sig.

Ellers tager jeg min megger og tjekker varmelegmet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-13 18:49

Ja

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-13 20:48

Det kan være så enkelt at den ved centrifugering ryster så meget at en eller anden spændingsførende leder får kontakt til stellet.

prøv at køre en centrifugering uden tøj i maskinen. Så skulle den ikke ryste og det problem ikke opstå.
Hvis den alligevel afbryder er fejlen en anden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-13 20:58

Godt du kom og gentog tingene Transor. Det hjælper altid at få en ingeniør på banen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-09-13 04:59

Som transor skriver er det et problem der er kendt, det kan opstå

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-09-13 08:35

Som rotw og transor rigtig konstaterer, er det et problem der er kendt og det er sikkert det der er opstået, så derfor bør du få en vaskemaskineteknikker til at se på den, så den kan blive repareret.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 15-09-13 11:13

Så har jeg fundet løsningen... og det var ikke nok, til at få en elektriker til at ringe efter en anden elektriker, som ved mere om hvidevare end ham selv

Løsning var, fugt...

...Men i emfanget, emhætten er stået helt af, men det er trods alt mere overkommeligt end en ny vaskemaskine, men pudsigt sammenfald med centrifugeringen

Godkendelse af svar
Fra : Skruen

Dato : 15-09-13 11:16

Tak for svaret 3773, og god forklaring.