/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Et lands valutakurs
Fra : Højris
Vist : 836 gange
200 point
Dato : 09-09-13 19:24

Et lands valutakurs !
Hvad er det / den faktor der afgør hvilken kurs et lands valuta har.
I skrivende stund.
US dollar USD565,3300
Euro EUR745,8900
Norsk krone NOK92,9800
Pund sterling GBP886,5900

I forhold til US dollar skal vi gi 5,65 kr for en af deres.
USA er et mægtigt land med en stor økonomi.
Euroen er europa er jo også er en stor økonomisk faktor.
Men GB storbritannien er i det forhold jo en forholdsvis lille klump granit stumper,
men de har ikke destomindre den højeste valuta kurs.
Det er så nu at jeg må undres lidt, den Norske krone på kun 92.
Norge er det rigeste land, næst efter oliestaterne.
Hvordan hænger tingene sammen.
Norges valuta burde da være markant bedre end den er.
Ja jeg spør bare, uvidende om international valutapolitik

Højris

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-13 19:43

Mange faktorer afgør hvor meget en krone/dollar/pud osv. er værd.

Sagt meget simpelt, jo flere pengesedler du trykker, jo mindre bliver de værd.
Hitler satte seddel presserne på overarbejde under anden verdenskrig, en rigsmark var ingenting værd.
Det samme gjorde sig gældende med italienske lire, alle rendte rundt med millioner af lire i lommen men de var ingen ting værd

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-09-13 19:46

Jo,... når USA bilfabrikker melder at de ikke kan sælge afsætte produktionen af biler,
så får det negativ indflydelse på US-dollar kursen,

'folk' bliver bange for at investere i USA aktier,.. dermed falder dollar-kursen (kort sagt)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-09-13 19:55

Hvis vindmøllefabrikken Vestas (som de har haft) problemer med gearkasserne,
bliver det svært at opdrive nye investorer,
derfor falder kursen........ har du is i maven KAN du være heldig at gøre et godt køb,

får Vestas ikke løst gearkasseproblemerne,.. taber du en stor del af pengene,
får Vestas LØST gearkasseproblemerne,.. stiger aktieprisen,.. og dermed din investering,

omtrent det samme som at spille lotto,
visse mennesker mener så de er 'Eksperter i investering'
det så vi mange sjove eksempler på i starten af finanskrisen,....

sikke de undskyldninger de kunne finde på,.. det var 'naturligvis' 'udefra-kommende-problemer',
og ikke de kloge hoveder, der var skyld i problemerne.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 09-09-13 19:57

Hej Højris

Valuta betyder egentligt en ’værdi’ eller ’at være værd’, men begrebet anvendes som betegnelse for et lands officielle møntfod

Valuta er et lands officielle møntenhed, og derudover en fælles betegnelse for alle landes penge.

En valutakurs viser forholdet mellem forskellige valutaers værdi og forholdet mellem dem. Kursen viser antallet af enheder der skal til af én valuta for at købe én enhed af en anden valuta.

Mvh
krakgt

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 210 point
Dato : 09-09-13 19:59

Forklaringen er, at Norge lige siden de begyndte at tjene de mange oliemiliarder har holdt pengene tilbage, så de ikke kom ud i samfundet. Hvis alle de penge kom ud i samfundet ville inflationen blive tårnhøj. Prisen på penge afgøres af udbud og efterspørgsel. Er der mange penge falder pengenes pris og det man skal købe bliver dyrere og prisen på arbejde bliver større. Således vil eksportvarer blive dyrere og der kan ikke sælges så meget og dermed større arbejdsløshed. Det gælder så om, at der ikke er for mange penge i samfundet.
Med hensyn til om en norsk krone skal være netop 92 øre er noget kan bestemme selv. Norge kan selv skrive kronen op f.eks 1.50 dkr. hvis de vil, men så skal man ikke sende så mange penge ud i samfundet. Det gælder om at til stadighed at have en balance i pengesystemet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-09-13 20:22

Citat
Sagt meget simpelt, jo flere pengesedler du trykker, jo mindre bliver de værd.
Hitler satte seddel presserne på overarbejde under anden verdenskrig, en rigsmark var ingenting værd.
Det samme gjorde sig gældende med italienske lire, alle rendte rundt med millioner af lire i lommen men de var ingen ting værd
Mon ikke, du skulle læse lidt verdenshistorie. Læs f.eks. Tysklands historie 1919 - 23 - og om en mand der hed Wolfgang Kapp, så blev du meget klogere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-13 20:36

Citat
Hitler satte seddel presserne på overarbejde under anden verdenskrig, en rigsmark var ingenting værd.

Det var altså i tyverne, folk tørrede røv i 20 millioner Reichmark da det var billigere end lokumspapir.

Hitler trykkede en masse penge, men det var pundssedler der skulle sniges ind for at ødelægge økonomien.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-13 20:47

Det er nok lige så vigtigt, hvad der kan købes for disse USdollar / Euro / Engelske pund.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-09-13 23:56

Hvis Norge ville have penge med et stort tal, kan de meddele en pengeombytning, f.eks. man bestemmer at 92 øre skal være 9,20 kr. Det foregår ved at man afleverer gamle norske kr. og får nye andre sedler med 1/10 påtrykt. Det har man gjort i mange lande bl.a., Island, Frankrig, Tyskland. Eurolandene fik også andre penge på samme måde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-09-13 09:46

Det foregår forskelligt i forskellige lande med forskelligt økonomisk princip.

Typisk for udviklingslande og gamle østlande var at valutaen ikke var frit omsættelig. Den måtte ( bortset fra småbeløb) ikke tages ud og ind af landet. Regeringen fastsætter så selv kursen og der må kun veksles i regeringskontrollerede banker. Typisk er der i de lande også en sørtbørs med en helt anden kurs.

I lande med fri konvertibel valuta ( frit omsættelig) fastsættes kursen ved almindelig handel, og er et resultat af hvad en køber vil betale. Det afhænger selvfølgelig af hvad man kan få af varer og tjenesteydelser ved at betale med denne valuta. For mange år siden var det i princippet indløseligheden med guld eller sølv, som bestemte kursen.
I dag sælger og køber centralbankerne egen valuta, for at stabilisere kurserne.
eksempelvis vil den danske nationalbank gerne holde en næsten helt fast kurs på Euro. Det gørden ved at købe og sælge euro, indtil kursen er hvad banken ønsker.
Køb er det nemmeste for banken trykker sevl de danske kr. Salg af Euro er lidt sværere, for det fordrerat man har dem, eller kan låne.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 16-09-13 00:07

Tak for svaret Thyregod8.
Ja der er mange ting at tage hensyn til.
Jeg har en bekendt der har boet i Norge i en del år, og han siger at deres mange penge ikke direkte kommer normanden tilgode men de har så tilgændgæld gjort en del ved deres infrastruktur.
Højris

NB. Tak for de øvrige indsigtsrige indslag