/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Karrysalat??
Fra : werter
Vist : 1512 gange
100 point
Dato : 08-09-13 15:44

Hvordan laver man, eller hvor køber man en karry(pålægs-)salat
UDEN surmælksprodukter (creme fr. yougurth osv) og
UDEN æble og syltede agurketern.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 08-09-13 15:54

søg på google
karrysalat+opskrifter
http://gastromand.dk/opskrift-hjemmelavet-karrysalat/

Kommentar
Fra : werter

Dato : 08-09-13 16:08

Jeg spørger jo netop i dette forum fordi jeg FORGÆVES har søgt på Goooogle. Alle de sopskrifter, jeg har kunnet finde dér, indeholdet kvark, ymer creme fr. eller yougurth samt æbler og/eller syltede agurker i tern.
Men for 30-40 år siden kunne man faktisk i viktualiebutikker købe den salgs karrysalat, som jeg efterlyser. Mon ikke nogen skulle ligge inde med en gammel opskrift?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-09-13 16:27

Tja, min opskrift, der nu er givet videre til fjerde generation, har æbler i, men dem kan du jo eventuelt droppe.
Jeg kan ikke huske mængderne (er lige nu på ferie i Barcelona), så dem må du vente med at få en uges tid.

En god mayonnaise blandes med lidt fløde og karry. Sure æbler i små fine stykker og hårdkogte æg grofthakkede blandes i. Løftes med flødeskum.

Fast bestanddel på vores julefrokostbord, fordi min søster, der hader sild, elsker den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-09-13 17:17

Citat
Men for 30-40 år siden kunne man faktisk i viktualiebutikker købe den salgs karrysalat, som jeg efterlyser. Mon ikke nogen skulle ligge inde med en gammel opskrift?

Kan jeg godt huske, det var mayonaise hvor fyldet kun var godt kogt makaroni uden "bid", det smagte bedre end det man køber nu.
Mayonaisen mener jeg var spædet op med ymer der jo er ret neutralt, eller også var det vel bare mælk tilsat et fortykningsmiddel......min mor kaldte det for "opbagning".

Den bedste jeg har smagt havde Irma for 20 år siden, der var tilsat bittesmå søde marinerede sildestykker, allerhøjest 5 % og som jo gav det syrlige pift til salaten, men Du kan vel bruge en anelse syltede hakkede drueagurker istedetfor.

Makaroni var meget brugt som fyld i færdigsalater dengang, nu bruger man majs.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-09-13 17:56

Fra "Mormors Kogebog"

Mayo smages til med karry, engelsk sauce og lidt sukker (det sidste ville jeg nok vente med). Det blandes med småtskåren makaroni, hårdkogte æg i strimler og RÅ agurker (der står i hvert fald ikke de skal være syltede), skåret i små stykker.

Hvis det var mig, ville jeg nok starte med mayo, karry og måske engelsk sauce, putte hakket hårdkogt æg i og de grønsager, jeg nu kunne have lyst til, rå blomkålsbuketter revet på et rivejern, gulerodstern, revet løg osv.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-09-13 18:21

Du kan i supermarkederne købe en "Æggesalat" fra K-salater, det er en karrysalat uden de omtalte ingredienser.

Den køber jeg altid fordi jeg heller ikke kan "tåle" agurker i tern...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-09-13 19:41

Her er en færdig http://www.hartz-salater.dk/produkt/karry.htm men desværre tror jeg kun den kan købes i kødbyen. Den er god syntes jeg.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-09-13 16:31

karrysalat findes i mange udgaver. Det lader til det er blevet udviklet- heldigvis til det bedre.

Med og uden sild, med og uden æbler, med og uden syltet agurk eller andet surt.

Mon ikke den mest enkle og nok også den kedeligste udgave er :
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=16&ved=0CGAQFjAFOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.bullington.dk%2Fpdf%2FLizziskarrysalat.pdf&ei=G9ktUr_uFemT4ATW14HYDg&usg=AFQjCNFOSIRcZSYgn-m37fRijYDcSy7Rkw&sig2=k2_yDCvloaAv_cDIQDYstg

I min barndom, der var karrysalat, altså enten med sild eller hønsekød eller begge dele. Grunden var mayonaise, karry, maccaroni, syltet agurk og hårdkogte æg. Karse som pynt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-09-13 23:33

Citat
smuller54: I min barndom, der var karrysalat, altså enten med sild eller hønsekød eller begge dele.

Den må du altså længere ud på landet med den der...

Der har aldrig væet hønsekød i karrysalat -

Nok hører høns og karry ganske fin sammen smagsmæssigt, men ski ikke med sild...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-09-13 16:58

Citat
Den må du altså længere ud på landet med den der...

jamen jeg kommer oprindeligt ikke fra landet

Men sjovt at du ser sådan på det- karrysalat er vist en betegnelse for mange ting-

Hvis du har denne på din hylde, så kan du selv se
http://www.opskriftsregister.dk/boger.asp?bog_nr=300
Der er to opskrifter og begge indeholder sild

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-09-13 17:24

Citat
I min barndom, der var karrysalat, altså enten med sild eller hønsekød eller begge dele.

Sjovt nok, marken84 reagerer på "enten", jeg ville nok reagere på "begge dele."!

En karrysalat med BÅDE sild og kylling ville vel være en dansk pendant til det australske Reef and beef, Surf and turf i USA eller Italiens vitello tonnato?

Nu ved jeg ikke hvor gammel smuller54 er, men jeg er nu overrasket over vi var så langt fremme med fusionskøkken anno dazumal

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-09-13 17:32

Citat
Hvis du har denne på din hylde, så kan du selv se
http://www.opskriftsregister.dk/boger.asp?bog_nr=300
Der er to opskrifter og begge indeholder sild

Det kan jeg endda forstå, men den med kylling og sild, den køber jeg altså ikke...

Citat
Sjovt nok, marken84 reagerer på "enten", jeg ville nok reagere på "begge dele."!

vagnr hvordan kan du se at jeg reagerer på enten? Jeg reagerer jo netop på begge dele

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-13 17:48

Nå, men så må jeg jo til tasterne.

Citat fra den hvide frokost bog fra Tørsleffs- arvet efter min mor. Som i øvrigt lavede den dejligste mad og altid med på nye retter. Frokost i kolonihaven - det var eftertragtet af den ganske familie. Og denne smagte rigtig godt- men jeg kan ikke huske om det var høns eller kalv.

Karrysalat ( og der er stjerne ved opskriften, så måske det var derfor min mor havde øje for den)

side 24:

200 g mayonnaise, 1-2 tsk. tawana karry, 2 dråber engelsk sauce, 1 spegesild eller tilsvarende benfri sild eller gaffebidder, 50 g kogt kalve-eller hønsekød, 25 g. kogt ital. maccaronim 1 syltet agurk, 1-2 hårdkogte æg, evt 1 tomat.

Mayonnaisen smages til med karry og engelsk sauce. De udvandende spegesildefileter skæres i strimler, der blandes med strimler af hønsekød, maccaroni, agurk og hårdkogte æg. Mayonnaisen hældes over. Salaten pyntes med ægge- og tomatskiver og karse

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-09-13 18:36

Jeg bøjer mig i støvet for smuller54 og marken 84

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 10-09-13 19:06

Lyder stadig væmmeligt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-13 19:11

Citat
Mayonnaisen smages til med karry og engelsk sauce. De udvandende spegesildefileter skæres i strimler, der blandes med strimler af hønsekød, maccaroni, agurk og hårdkogte æg. Mayonnaisen hældes over. Salaten pyntes med ægge- og tomatskiver og karse

Kan ikke rigtig forestille mig engelsk sauce sammen med det andet, men hvo intet vover.........
Ihvertfald er noget af det rester fra køleskabet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-09-13 23:17

Citat
Lyder stadig væmmeligt

Jeg synes jo idag, heller ikke den skal stå på mit frokostbord. Men som sagt, tiden har ændret sig. Men begrebet karrysalat er for mig, stadig noget vi serverer til silden ved juletid. Dog ikke med så meget mayonaise, og gerne med æbler og godt med æg.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-09-13 09:12
Kommentar
Fra : werter

Dato : 14-09-13 08:40

Jeg er overvældet over at have fået så mange svar på mit karrysalatspørgsmål.
Nu ved jeg hvordan jeg så kan designe min helt egen karrysalat.
Jeg er ked af at jeg kun kan give én af jer points.
Det må så blive efter lodtrækning.
Men tak til alle og god weekend!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-09-13 08:46

ja, du kan nærmest udgive en Karysalat-opskriftsbog...

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 21-09-13 23:21

Tak for dit meget udførlige svar, smuller54; nu ved jeg hvordan jeg selv vil lave min karrysalat!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 22-09-13 00:20

Citat
Tak for dit meget udførlige svar, smuller54; nu ved jeg hvordan jeg selv vil lave min karrysalat!

Ja man har jo et standpunkt til man tager et nyt - kunne være lidt spændende at høre hvordan du præcis ville lave den?

UDEN syltede agurketern