/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dyrkning af grønkål
Fra : guenter
Vist : 1541 gange
50 point
Dato : 08-09-13 00:46

Da mine høns holder meget af grønkål om vinteren, tænkte jeg, at det kunne jeg vel selv dyrke, men det er ikke så nemt, har jeg fundet ud af. I hele august måned er kålsommerfuglen særdeles aktiv, så dens larver fik ædt alle mine små planter, selvom jeg havde dem under fiberdug efter første angreb. Hvis jeg planlægger lidt bedre næste år, hvordan skal jeg så bære mig ad med at få en hel masse grønkål til mine søde høns? Jeg vil jo nødig til at anvende gift.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-09-13 01:06
Kommentar
Fra : guenter

Dato : 08-09-13 01:34

Det virker som om det er tilfældighederne, der råder hvis jeg følger SR råd - lad dig nøje med hvad, der bliver tilbage, når kålsommerfuglen har været der.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-09-13 08:45

Citat
Jeg vil jo nødig til at anvende gift.

Er der ret mange andre alternativer når den førende have-ekspert giver et råd - mon?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-13 09:27

Du skal isolere grønkålebedet fra de andre angrebne planter i et bed, evt højbed, men ny jord.

Selv har vi højbed og vor persille er næsten lige så stor som grønkål.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-13 09:28

Og strø kaffegrums rundt om de små planter, det holder larverne væk...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-09-13 18:41

Sommerfuglelarver kommer ikke kravlende på jorden, men bliver lagt som æg på planten.

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 08-09-13 19:55

Jeg har set på denne løsning http://www.froetorvet.dk/product/bionet-2-meter-bredt-v-2508/?gclid=CPiN4eWuvLkCFbGXcAodsxMAmQ med tilhørende bøjler, så det bliver nok mit valg til foråret med mindre andre kommer op med giftfrie permanente løsninger. Tak for jeres interesse.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-09-13 19:59

Det kan sikkert ikke gøres bedre...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-09-13 21:24

Så hamp i kålbedet - det har jef set anbefalet, og hampefrø kan købes som foder til både stuefugle og vilde fugle. Der kommer ikke fnisetobak ud af det, men måske kan lugten alligevel holde sommerfuglene fra at lægge æg i kålen.

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 08-09-13 22:29

Jeg fodre småfugle med bl.a. hamp, så der gror et par flotte industrihampplanter, der pt. er 1,5 m. Det ser dog ikke ud til at holde de hvide kålsommerfugle fra at svæve rundt blandt dem. Jeg har ikke uande dyrkningsarealer til rådighed, så mest mulig kontrol med grønkålsplanterne vil være at foretrække set med mine øjne.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-09-13 08:38

Måske kan de ikke lide løg. Det plejer at være et godt triks til at holder utøj væk fra gulerødder at sætte løg ved siden af.

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 09-09-13 09:46

Jeg har lige googlet emnet 'grønkålsdyrkning' og fandt en interessant artikel for økologisk dyrkning i landbruget: https://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Havebrug/Frilandsgroensager/Sider/GR_OKO_DV_gronkaal.pdf?download=true
Hvis man har rodplanter (gulerøder mv.) mellem grønkål er der risiko for kålbrok, hvilket der nævnes flere gange. Artiklen kommer også ind på anvendelse af bionet. Marken skal helst være på et vindomsust sted. Så kan jeg bedre forstå, at en af mine venner aldrig har kålorme i sin have, som ligger 100 m fra Storebælt bag et lille hybenhegn. I nødtilfælde kan man anvende et biologisk sprøjtemidel, som sælges under navnet Dipel WP.
Et andet sted skriver de, at krydderurten isop og salvie kan holde kålsommerfuglen på afstand. Ligeledes er det godt at anvende brændenældegødning og hvidløgsvand. Der er desuden en masse forslag til planter, der egner sig godt til at plante ved siden af kål: http://begynderhaven.dk/index.php/gronsager/kaal/gronkal-brassica-oleracea-l-var-sabellica
Så er det vist bare med at komme igang!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-13 12:13

Salvie og isop lyder som en fin ide. Så har man også noget at krydre med, når hønsene skal på spiddet eller i gryden. Tag også rosmarin og timian samt persille.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-13 15:10

>Jeg har set på denne løsning...

Jeg må lige advare mod brugen af net,
det er næsten umugligt at anbringe dem, så der ikke komme småfugle i klemme under dem.

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 09-09-13 16:01

Dyr har meget høj prioritet på min grund. Foruden småfugle er her skovduer, fasaner, pindsvin, rådyr og katte, der alle skal fodres og sørges for i al almindelighed. Jeg vil derfor anvende limklemmer http://www.jemogfix.dk/search.aspx?pid=9017303&view=1 i hjørnerne. Nede på jorden vil jeg lave en rille og dække bionettet med jord og derefter anbringe sten eller mursten med små mellemrum. Desuden vil jeg tilse arrangementet dagligt.