/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Regler aflønning privat rengøring
Fra : TrikerenDK
Vist : 363 gange
40 point
Dato : 05-09-13 16:34

Hej.

Ved ikke om jeg har valgt den rigtige kategori, men det håber jeg.

Min kæreste er blevet spurgt om hun har lyst til at begynde at gøre rent i vores lokale sportshal. Hun har et fuldtidsjob ved siden af(ansat i et rengøringsfirma), så det her er kun et lille bijob.

Hallen drives som en selvejende institution, så alt andet arbejde foregår på frivillig basis. PT har de et firma til at gøre rent i hallen, men det firma bliver nedlagt pr. 1/10, og så står de uden rengøring.

Mine spørgsmål går på reglerne om hvordan de kan aflønne min kæreste, så alt er efter bogen. Jeg har læst lidt om det på nettet de sidste par dage, og er selv kommet frem til dette forslag, som jeg gerne vil høre jeres mening om.
Lyder det rigtigt, eller er det helt ude i skoven.

Spørgsmål 1:
Min kæreste gør rent x antal timer i hallen hver måned. Når måneden er omme, laver hun en regning med antal timer, og det samlede beløb på(er en dags dato nok??)

Hallen får regningen til bogføring, og min kæreste har regningen som dokumentation for hvad hun har tjent.

Sådan gør vi hver måned, og når året er omme, indberetter hun hele sin indtægt som b-skat på selvangivelsen. Så vidt jeg har læst, er dette lovligt sålænge man ikke tjener mere end 50.000 på denne måde.(Og hun sørger selvfølgelig for at sætte halvdelen til side, så hun har til at betale skat)

Spørgsmål 2:
Vi ved på nuværende tidspunkt ikke hvor mange timer jobbet er på, på årsbasis, da det hele er meget nyt. Men skulle det ske at hun vil komme til at tjene mere en 50.000, vil jeg høre om man kan gøre følgende:

Vi deler indtægten mellem os, så hun får pengene det ene halvår, og jeg får pengene det andet halvår.
Er dette lovligt i forhold til skat? Vi må vel hver især tjene op til 50.000, eller er der særlige regler når vi nu bor sammen?

Håber I kan fange sammenhængen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-09-13 19:13

Det er en sag mellem den lokale sporsforening og din kæreste, og det er en forening, som har begrænsede midler til rådighed!
Jeg er sikker på, at sportshallen har styr på, hvorledes det skal foregå.

For dig og mig bliver det kun til rene gætterier.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 05-09-13 19:40

Man har vel et skattekort, til netop B-skat.
Idrætsforeningen trækker brutto det skat der står på skattekortet %....og indbetaler til skat.
også efter der er trukket 8 % bruttoskat.
der er ingen forskel på a og b kort, bortset fra det fradrag man bruger
på skattekortet, og som man udnytter via sin hovedindkomst.
Der kommer så en indberetning fra idrætsforeningen til skattevæsenet til nytår
hvad der er tjent, og hvad der er trukket i B skat, og så lander alt
på selvangivelsen.
Større "historie" er det ikke

held og lykke med at gøre rent...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-09-13 22:15

I øjeblikket betaler foreningen et firma for rengøringen inkl moms, og inberetter ikke nogen løn til skat for dette forhold.

Om de indberetter anden løn til skat melder historien ikke noget om.

Nu sparer de momsen!

Ellers - hovedsageligt enig med ovenstående.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 05-09-13 22:23

De betaler et firma for rengøring.
Hvis de er momsregistreret kan de modregne momsen
Firmaet de betaler til klarer så lønningen til den ansatte og dermed indberetning..
Der er jo forskel på om det er et firma der skal "lønnes" eller det er en privatperson.
Hvis du skal gøre som du antager, så skal du være selvstændig..
Og den ordning med en beløbsgrænse handler om momsregistrering og ikke
om skattebetaling.
Du kan blive fri for at blive momsregistreret indenfor et bestemt beløb, som selvstændig,
men så kan du ikke modregne momsen.
Der er meget forskel på at være firma og lønmodtager

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-09-13 22:29

En forening er typisk IKKE momsregistreret!!

De har typisk ikke moms belagt virksomhed, medmindre de har et cafeteria, men så er det kun den del af rengøringen, der kan momsfradrages.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 05-09-13 22:50

De skal betale moms uanset om de er momsreg. eller ej..

Ellers er SKAT jo også at betragte som en rådgivningdfunktion.
jeg kan ikke komme tættere på

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-09-13 23:45

Det var jo også det jeg skrev

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-13 12:24

Har halforeningen ikke en revisor der kan opstille modellen ?