/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Nem måde at få maling af lakerede fliser
Fra : kianmj
Vist : 385 gange
72 point
Dato : 03-09-13 11:58

Hej Kandu

Skriver herinde da i er mange der ved en hel del, som jeg ikke gør.

Vi malede de lakerede brune fliser over med hvid maling der var beregnet til opgaven, da vi flyttede ind i vores hus for ca. 5år siden, nu kommer problemet så at den hvide maling er begyndt at skalle noget så voldsomt af.

Findes der en nem måde, hvorpå vi kan få det resterede maling af uden at ødelægge de lakerede fliser?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 82 point
Dato : 03-09-13 12:25

Hvis fliserne er lakeret, er der et problem. Det mere sandsynlige er, at fliserne er glaseret, og så ville jeg starte med en blanding af lige dele brun sæbe og vand, rørt godt sammen og bredt tyndt (½-1 mm) ud over området med en spartel eller pensel, dækning med køkkenfilm ("Vitawrap" eller tilsvarende), Sandsynligvis kan malingen skrabes af fliserne efter en halv dags tid. Brug en vinduesskraber med et forstærket barberblad eller køb en rulle hæfteplaster og nogen klinger til en bræk-af-kniv/OLFA Cutter. Hæfteplastret er dels til dig, dels til ryggen på klingerne.
Hvis det mod forventning ikke lykkes, så opsøg den butik, malingen stammer fra og konfronter ekspedient eller indehaver med problemet. Brun sæbe klarer på en studs oliemaling og alkydmaling, tager lidt længere tid og kræver flere fingerkræfter på akryl- og urethanbaserede malervarer.
Køb IKKE "fortyndet brun sæbe" eller lignende; det er vand og sovsekulør med en anelse sæbe i. Nogen steder er foretagsomme handlere blevet skudt for den slags forfalskninger.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : kianmj

Dato : 03-09-13 12:50

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 03-09-13 13:04

Hvis fliserne er lakeret eller glaseret, er det sandsynligt, at fliserne ikke er slebet tilstrækkeligt, inden de blev malet. Det og så for dårlig afvaskning, er meget sete årsager, til at flisemaling skaller af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-13 09:46

Hvordan er det så gået?
vh
pbp