/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kia ceed, kan bilen anbefales
Fra : esbrablok
Vist : 686 gange
50 point
Dato : 02-09-13 23:39

hej.

overvejer at købe en kia ceed 1,6 diesel imorgen..
men kan bilen anbefales at købes.

høre fra venner at den er dyr i reserve dele og de ruster meget og generelt er dårlige biler..

hvad siger jeres erfaringer omkring den..

er det noget man skal holde sig fra

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-09-13 23:43

Citat
høre fra venner at den er dyr i reserve dele og de ruster meget og generelt er dårlige biler..

Hvis du ikke tror dine venner, hvordan kan du så tro helt tilfældige mennesker herinde?

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 02-09-13 23:57

de har ikke selv ejet en kia. de har deres kilder fra andre..

jeg tror dem selvfølgelig, men det er da rart at høre andres meininger også

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-09-13 00:53

Citat
hvad siger jeres erfaringer omkring den..

Jeg havde en kammerat,.. det er mange år siden nu,

men hele hans familie,.. 'venner' og bekendte anbefalede ham at købe en VW Boble,
.. det var tilbage sidst i 60'erne,.. hvor udvalget og mulighederne ikke var så store

det var også dengang banker nødigt udlånte penge til biler,..
medmindre det var en VW,

så min 'gode ven' købte naturligvis en VW boble,
den TVANG,.. eller nærmere pinte han sig til at køre i 2 - 3 år,
til trods for at en VW boble ikke kan opvarme kabinen på en kold vinterdag,
- den var også livsfarlig at bevæge sig ud i, når det blæste mere end,.. 'jævn til hård vind'
selv i vindstille vejr var køreegenskaber et ukendt begreb, for VW Boble ejere,

at den 'drak' benzin, som 10 alkoholikere (tilsammen), gjorde ikke sagen bedre,
-- heller ikke den manglende bagageplads (forrest i bilen).. ca. plads til et par små sko + hue og handsker,
til at holde på varmen om vinteren,

at tø forruden op / fri for is, en vintermorgen, var en uoverkommelig opgave,
ikke fordi det betød så meget,..
forruden var alligevel så lille at man dårligt kunne orientere sig forude,

det bevirkede at viskerbladene var så små,.. at det gjorde dem ret billige,
måske den største fordel ved denne bil,

trods alle ulemperne, havde bilen (Hitler-slæden) mange tilhængere,
lige indtil bankerne gav grønt lys for udlån til køb af almindelige biler,

herefter begyndte folk at få øjnene op for at der faktisk kunne købes biler,
med et moderat benzinforbrug,

biler med hæderlige køreegenskaber,.. som gjorde bilkørsel til en fornøjelse,
og hvor der var plads til hele familiens bagage,

og nu turde man faktisk køre længere ture, uden at være bange for at det skulle blæse op,

vinter-halvåret blev forvandlet til en ren fornøjelse,..
fordi bilens kabine og forrude kunne opvarmes så det var til at holde ud,

men som sagt,.. min gode ven købte bilen fordi hele familien anbefalede den,
det fortrød han bittert, da han senere prøvede andre biler.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 03-09-13 01:07

Citat
og de ruster meget og generelt er dårlige biler..

Tjaa,.. man skal høre meget før ørene falder af,...

du kunne fx 'smutte' ind og kigge lidt på Mandagsbiler.dk
og læse lidt om bilen,
http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigtM.asp?bil=Kia&BilmodelId=1058

fx

Citat
Kia Ceed 1.6 CRDI
Første gang indregisteret 2008
Kilometerstand: 80.000 km.
Bilen har følgende fejl og problemer:
- Lak
- Interiør
- Elektronisk funktionalitet inde
- Unormal støj
- Karrosseri

Citat
Detaljeret beskrivelse:
Kia Ceed

- Bremser – Generel Kia fejl: Defekt ved bremsehovedcylinder
- Rust på panelet ved venstre fordør og hjøre bagdør, Rust på indersiden af bagklappen, A-stopler: rust på begge A-stolper, Flyverust – kun på venstre side af bilen?
- Tagbøjle: Montagefejl ved venstre tagbøjle
- Klonk lyd bag fra (Har tidligere fået løst problemet med at trækket gik på udstødningen, men det lyder anderledes nu?
- Radio defekt: Radioen virker ikke i fugtigt vejr
- Venstre forrude: Autooprulning virkede ikke i 2 uger – og virkede så efterfølgende (kontakt udskiftet)
- Sædevarme passagersæde - Kontakt defekt - kræver fra tid til anden at man trykker op til 6 gange før knappen virker.
- Start problemer: Bilen er svær at starte ved 4°C, 2 år gammel
- Bakspejl – der opstår resonans, fikset, men nu er der resonans igen
- Klonk lyd foran, muligvis et defekt kødben - væksted denne uge
- aircondition virker ikke

Eller
http://www.mandagsbil.dk/asp/visbil/bilvisning.asp?BilId=3518&bil=Kia%20Ceed%201,4

Citat
Kia Ceed 1,4
Første gang indregisteret 2008
Kilometerstand: 40.000 km.
Bilen har følgende fejl og problemer:
- Lak
- Karrosseri

Citat
Detaljeret beskrivelse:

Rust på bagsmæk. Nederste kant, omkring lygte og omkring håndtag.
Anmeldt. Først efter et år havde de en løsning. De havde bilen i tre dage. Ingen lånebil, eller billig lejebil! :-(
14 dage senere var malingen igen væk fra kanten af bagsmækken. De platmalede og sagde, at det var fordi vi lukker for hårdt! Hmmmm.
Efter 7 dage yderligere, hvor vi var meget påpasselige var malingen igen væk...

Tagræling rusten under neden. Skiftet. Det ser ud til der er noget på vej i den anden side.

Potentielt bremseproblem meldt af fabrikken. Bil til tjek. Alt ok.

men ellers mener jeg generelt man skal købe den bil man føler sig godt tilpas i,
uanset hvilken bil du køber,.. kan du være heldig / uheldig,..
det gælder lige fra Skoda til BMW - VW og alle andre populære mærker,

en bils nuværende stand afhænger ufattelig meget af den første ejer, og måden han behandlede bilen på.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-09-13 08:29

Jeg ville ikke være bange for at købe en KIA.

De er fuld på højde med andre biler idag, og de giver jo også 7 års garanti eller 150.000 km.

Service eftersyn koster mellem 4500 og 5200 kr pr service. Den kører 30.000 km mellem hvert eftersyn.
Så jeg syntes ikke den er dyrere end andre.

PS. Har ikke selv en KIA, men kunne sagtens finde på at købe sådan en næste gang.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-09-13 09:36

Citat
Jeg ville ikke være bange for at købe en KIA.

Heller ikke her. Utroligt,med de fordomme......min nabo har hørt,fra sin kusines halvfætters nabo....

Et mærke der har solgt over 6000 biler i første halvår af 2013,kan vist ikke være helt dårligt.

http://www.bilimp.dk/statistics/index.asp

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-09-13 18:41

Personligt gider jeg ikke bruge tid på " Mandagsbiler " for det vil sandsynligvis omfatte hele bilparken herhjemme. Jeg har mine favoritter ligesom mange andre har deres. Derved bliver det nærmest en religion med 717 udlægninger som ingen reelt bliver klogere af.
Tag ud og kig på bilen. Prøv den grundigt: Lad motoren blive gennemvarm, lav nogle store ottetalsmanøvrer og lyt efter knirken og bankelyde. Starter den villigt med varm motor ? Træk oliepinden og se, om olien er lys eller sort som tjære. Kig på oliefilteret: Ser det relativt nyt ud ? Kig så i servicebogen ( hvis den findes ) og få et indtryk af, om den er passet efter forskrifterne, eller har kørt for lud og koldt øl.
Den generelle tilstand behøver du ikke være ekspert for, at danne dig et skøn af: Kig i dørstolper og samlinger om der er begyndende rust / skidt. Hvis det ser fornuftigt ud er den vel ikke totalt håbløs ? Og til sidst et gammelt trick: Førersædet. Er det slidt igennem og " nusset " i betrækket ? Sidder sædet ordentlig fastgjort, eller virker det lidt løst i det ? Det afslører meget ofte om den har været passet.
Held og lykke...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-09-13 23:08

Min genbo har en st.car af slagsen. Fam. passer den rimeligt. Bilen, der er mindst tre-fire år, lyder godt (sund motorlyd), har ikke de store rust/lak-problemer. Alt i alt er genboen godt tilfreds.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-09-13 00:00

Citat
Min genbo har en st.car af slagsen. Fam. passer den rimeligt. Bilen, der er mindst tre-fire år, lyder godt (sund motorlyd), har ikke de store rust/lak-problemer. Alt i alt er genboen godt tilfreds.

Hm,..
Bilen, der er mindst tre-fire år, lyder godt (sund motorlyd)
har ikke de store rust/lak-problemer

.... ja det må man sige,... det er i sig selv fantastisk, for så gammel en bil,..

der bliver også nævnt noget om en fantastisk 7 års garanti,.. !
- den eneste der bliver snydt i den forbindelse,.. er da vist kun ejeren,..
det er jo ham selv der betaler den,.. det kunne gøres meget billigere hvis fabriksgarantien var de normale 2 år,
forhandlerne 'gnider' sig godt i hænderne,..

der er vel efterhånden ret kendt at rust (udefra kommende) yderst sjældent dækkes af garantien,

og da Opel Corsa i sin tid havde problemer med tandremme der sprang som 'elastikker',
'snoede' forhandlerne sig let og elegant udenom deres forpligtigelser,
dét kostede adskillige ejere 25.000 - 35.000 kr

7 x 5.000 kr = 35.000 kr er faktisk mange penge, til at dække 'pludselig opstået skade'
den alm. slidtage dækkes jo ikke alligevel.

tænk engang,.. hvis garanti på alle andre forbrugsgoder,
var underlagt samme latterlige betingelser som dem man har haft held til at får indført for Biler,
med såkaldt udvidet garanti,..

men ellers er jeg da enig,... hvis du kan lide bilen, og lide at køre i den,.. så køb den,
når det er en Kia,.. har den sikkert haft en forholdsmæssig stor afskrivning,
og værditabet bliver forholdsmæssig lavere end på andre mærker,

så helt galt kan det vel ikke gå.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-09-13 07:14

Nu er der jo 2 spørgsmål
1 er det en split ny ? Så ville jeg evt tegne et kig på Hyundai i30 (de har fri km og 5 års garanti) i mod Kia (7års eller 150000) begge biler er ejet af samme firme
2 er den brugt ? Så er årgangen vigtigt

Godkendelse af svar
Fra : esbrablok

Dato : 04-09-13 22:31

Tak for svaret EA_HS.

du har skræmt mig nok..

skal ikke have en kia