/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Utæt udestue/altan tag
Fra : jegersolen
Vist : 853 gange
20 point
Dato : 02-09-13 21:00

Jeg har en udestue, hvor der ovenpå er bygget en altan som man går ud på fra 1. salen.
I forbindelse med renovering af altanen har jeg fjernet noget af tagpappet og svejset noget nyt på. Samtidig har jeg fjernet de gamle strøer som terrasseplankerne hvilede på.
Disse strøer var sømmet fast i tagpappet (hvor der nedenunder var nogle plader af en eller anden slags træ).

Nu har jeg lagt nye strøer, hvor der ikke er søm der går ned i tagpappet. Dvs. en slags flydegulv.

Idag har regnen bare silet ned i timevis. Og jeg har så med gru set at vandet drypper ned i den isolerede udestue nedenunder.
Mit spørgsmål er så: kan jeg bruge noget bassin-gummi-folie mellem stører og gammelt tagpap. Min kone foreslår at bruge sådan en kraftig hvid pressening med armering.
Hvad skal jeg gøre - og hvad skal jeg absolut IKKE gøre?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-09-13 21:19

Du har åbenbart ikke fået lavet det ordentligt med det nye tagpap du har lagt på.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-09-13 21:29

der er kun een løsning på dit problem. nyt tagpap på hele taget.
normalt er et paptag iøvrigt heller ikke beregnet til at lave terrasse ovenpå.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-09-13 21:32

Hvad med tagvandet fra over altanen? Tagrender, skotrender med videre. Er de på plads og i orden? Dit nye pap ind mod husets krop - er det bukket op med hulkel, er pappet svejset sammen og med overlæg, der vender den rigtige vej, og er faldet den rigtige vej? Tænk på, at vandet, der løber ned af tagfladen har en god hastighed, så det falder nok ikke lodret ned, hvor det forlader tagfladen.
Få besøg af nogen med praktisk sans, som kan kigge med kritiske og nysgerrige øjne og stille sig selv, dig og naturlovene de gode spørgsmål.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-09-13 21:34

Og med hensyn til gummifolier, plastfolier med mere: Hvis du har hus og pengepung kære, så skal du absolut ikke spærre fugt inde nogen steder, hvor du ikke har fuldstændig styr på, hvor den bliver af!

Kommentar
Fra : jegersolen

Dato : 02-09-13 21:36

Tagpap holder vel også fugten inde - eller hur?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-09-13 21:37

>trimare46: det er almindelig praksis at lægge svejset asfaltpap under strøer og planker, når det drejer sig om altan over beboelse.

Kommentar
Fra : jegersolen

Dato : 02-09-13 21:41

Hvad gør tagpap som gummifolie ikke gør? Altså ment på den måde at i begge tilfælde laver jeg vel en fugtspærre ovenpå min udestue. Dvs. i begge tilfælde vil kondensfugt vel opstå i udestuens loft, eller er jeg helt forkert på den?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-09-13 21:42

"Tagpap holder vel også fugten inde - eller hur? "
Det er sandt, og man skal sgu ikke lave flere membraner end højst nødvendigt. Konstruktiv fugtbeskyttelse er meget bedre end tætte membraner og svampedræbende midler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-09-13 22:08

Plast oven på tagpap får det til at "koge"
Jeg prøvede på mit lille værksted, med at lægge trapez plader oven på tagpap...............de vred og krøllede i varmen som opstod (drivhus). så der blev lagt nyt tagpap på.