/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Automatisk kommunikation mellem 2 NAS?
Fra : erling_l
Vist : 420 gange
300 point
Dato : 31-08-13 12:17

En kammerat og jeg har efterhånden fået smidt musikken over på NAS-servere, så numrene kan spilles via Sonos rundt i huset.

Jeg kan reelt accesse min server med min mobil (henter dog sjældent numre, da jeg gemmer dem ukomprimerede). Men det gav en ide: Kan kan lade 2 NAS servere kommunikere permanent (via internettet) og automatisk. Altså: Jeg smider en ny CD må min NAS, og den kopierer/spejler så automatisk på min kammerats (og omvendt), således de 2 diske faktisk er ens.

Skulle jeg få indbrud og en idiot stjæler min server, er det jo ikke de 1500 kr - men måneders arbejde, der bare forsvinder - så en opdateret kopi ville godt nok være dejlig.

Kan man det? Og hvad vil det kræve (hvordan gør man) ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 31-08-13 18:09

Jeps, det kan du sagtens, har lavet det system mange steder.
backup fra computer til NAS --> ekstra NAS hos en ven/bekendt/familie/nabo --> koble dem sammen med RSYNC --> thats it

På den måde kan to husstande have en velfungerende backup kørende.
Af sikkerhedshensyn laver jeg det så det er krypteret, på den måde kan naboen ikke se dine ting og du kan ikke se naboens ting.

De fleste (hvis ikke alle) NAS kan køre RSYNC
en yderligere vigtig ting, de fleste NAS kan også sættes op til at sende en email med statusoplysninger, dette bør også aktiveres så i får besked om problemer med synkronisering eller andre problemer

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-09-13 11:16

Hej EXTERMINATOR
Se en vejledning for sådan et setup vil være rigtigt godt, jeg har selv længe haft samme tænke, og ville netop lave den to-vejs, så begge familier/sider kan have sin Backup synkroniseret og krypteret, jeg har bare ikke haft tid til at sætter mig ind i dette.

Det smarte ved dette setup er også man ikke spiller plads på RAID(Spejl), da både ved disk crach og indbrud så er data sikkert hos modparten dog skal man lige har sin krypterings nøgle gemt et andet sikkert sted.

PS. RSYNC kan også installeres som et program på en PC hvis man ikke ønsker købe en NAS