/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Komfur knapper virker omvendt!!!!!
Fra : Autoholm
Vist : 2075 gange
100 point
Dato : 27-08-13 11:23

Har nogen oplevet dette?
Har lige købt et brugt voss komfur med keramiske plader model ELK 650-1.
Det virker perfekt både når det er tilsluttet 2 eller 3 faser, men for alle plader gælder at de virker omvendt således at 1 er høj varme og 6 er lav.
Det er ikke muligt at google sig til noget lignende. Kun at problemet findes i et sommerhus....
Har talt med flere elektrikkere der ikke har oplevet dette. Nu har jeg ringet til Elektrolux service (de ejer Voss) de har sagt at en tekniker vil ringe mig op.
Først tænkte jeg at knapperne var forkerte men dem man kan købe er mage til...
Det kunne være spændende at høre om nogen har erfaring med dette.
Bedste hilsener

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-08-13 13:15

Det skyldes at du ved et uheld har fået et komfur der er beregnet til salg syd for ækvator, hvor faserne i strømmen går den anden vej, pga jordens rotation er omvendt der i forhold til jordens akse. Det kan dog forholdsvis let ordnes ved at vende komfuret på hovedet når du skal bruge det.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 27-08-13 13:40

bare vend komfuret om,så virker det

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-08-13 15:54

Der hvor strømmen kommer ind i komfuret, sidder der kobberlus mellem forbindelserne, de skal sidde forskelligt, afhængig af om du kører med 1-2-3 faser.
VH Palle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-08-13 17:04

Ledningerne på knapperne er monteret forkert

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 27-08-13 18:32

Kontakt sælger, og hør om de havde samme problem - hvis de havde, så er rotw's forslag nok rigtigt.
(I realiteten kan det bare være to ledninger der er byttet........)

Kommentar
Fra : Autoholm

Dato : 27-08-13 23:20

Tak for de relevante svar.
Jeg er opmærksom på kobberlusene. Har afprøvet komfuret både på 2 og 3 faser. Der er ingen forskel. Det er nok ledninger på regulatorerne der er monteret forkert. Det bliver spændende om jeg hører fra producenten.
mvh

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-08-13 12:09

For 40 år siden lånte jeg min kammerats gamle Skoda, man tror at det er løgn, men den havde bagvendt gearskifte, altså alle 4 og ikke blot bakgearet der jo kan ligge forskellige steder.

Og nej, gearkassen havde det ikke godt, klart når flere kørte bilen som de havde lært

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-13 20:28

Citat
Det skyldes at du ved et uheld har fået et komfur der er beregnet til salg syd for ækvator, hvor faserne i strømmen går den anden vej, pga jordens rotation er omvendt der i forhold til jordens akse. Det kan dog forholdsvis let ordnes ved at vende komfuret på hovedet når du skal bruge det.

DÉR KOM JEG SGU TIL AT GRINE, ´ stadig.
Men det skulle jo ikke undre mig eller andre - Nord/Syd for Polar cirklen

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 01-09-13 15:45

Det er kun motorer, som ændre drejningsretning, hvis fasefølgen ændres
Komfuret er en ohmsk brugsgenstand, derfor har kobberlusene ingen betydning her, ligeledes hjælper det ikke at bytte ledningerne.

Men point til fun2 for at: Det skyldes at du ved et uheld har fået et komfur der er beregnet til salg syd for ækvator, hvor faserne i strømmen går den anden vej, pga jordens rotation.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-13 08:26

Hvad sagde de så og har du fået et nyt?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-09-13 15:53

Fun2 har helt ret i sit svar. Dog vil en meget simpel løsning være at trække en forlængerledning til et stik der er syd for ækvator. Denne løsning er bedre i praksis end at vende komfuret på hovedet, da det er meget omstændigt at man skal ophæve tyngdekraften hver gang man vil lave et spejlæg, for at undgå at det falder på gulvet.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-10-13 06:21

Jeg kan ikke helt huske sammensætningen af plader på netop dit komfur, men jeg kan forestille mig at der er 2 plader hvor tallene på knappen går fra 1-12 og de 2 andre går knappen bare fra 1-6 (nogengange 3, men med et trin ind i mellem)

Hvis det er tilfældet er knapperne på komfuret blevet byttet rundt - 1-12 knapperne er beregnet til plader hvor knappen drejer trinløst, og 1-6 knapperne er beregnet til de plader hvor der er små "hak" imellem trinene.

Det er selvfølgeligt muligt at alle knapperne er blevet udskiftet på et tidspunkt - til en forkert type.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-11-13 20:24

Jeg synes det lyder smart som du beskriver de knapper, hvor de går far 1-6 og 1-12 i rækkefølge. Mit komfur har alle tallene i helt vilkårlig rækkefølge på alle knapperne, så det er lidt omstændigt hvis man f.eks. vil skrue ned fra 4 til 3, at man så skal dreje 3/4 omgang