/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Sækkepibe
Fra : o.v.n.
Vist : 918 gange
200 point
Dato : 25-08-13 12:13

Der findes mange forskellige sækkepiber, også nogen som ikke bliver blæst op med munden men med en slags blæsebælg under armen, jeg var i en diskussion i aftes om netop den type, efter at vi havde set et musik filmklip.
Spiller man på samme måde, bare sækken bliver pumpet op af armen i stedet munden?
Har den type pibe et bestemt navn så man kan søge billeder kun med sækkepiber som bliver pumpet op med armbevægelser?
I kan nok forstå at jeg ikke kender ret meget til musik instrumenter jeg nøjes med at lytte til musikken.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-13 12:20
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-13 12:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-13 12:28

Den skotske Highland pipe er den der har klaret sig bedst i den kategori af sækkepiber som menes at være udviklet i Skotland. Til denne kategori hører også den skotske Lowland pipe og den skotske small pipe. Den northumbriske small pipe er den eneste engelske udgave af sækkepiben som har overlevet. Dens blide klang minder om en mellemting mellem en klarinet og en obo. I modsætning til Highland pipe blæses disse tre sækkepiber ikke fra munden, men har små blæsebælge som spilleren bevæger med en arm så der pumpes luft i sækken.
http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/102002889

Nu skal jeg nok stoppe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-13 13:03

Du behøver ikke stoppe endnu jeg har endnu ikke ud fra linkene fundet et navn som udelukkende viser armbetjente sækkepiber, måske er det et spørgsmål om smag og behag om piben blæses med munden eller med armen flere af dine links viser begge slags når jeg søger videre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-13 13:09

Og dog - smallpibes er navnet der går igen på Youtube, jeg havde ellers søgt på smallpibes og mener i denne søgning at have fundet links til mundblæste piber også

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 25-08-13 14:29

Jeg vil nu kun mene, at luften bliver lavet med udøverens arm til en bælg. Med munden skal han jo spille melodien.

Det virker som ordsproget:
"Man kan ikke både blæse og have mel i munden."

Kommentar
Fra : poten

Dato : 25-08-13 14:46

Citat
flere af dine links viser begge slags når jeg søger videre

Der er da ikke nogle sækkepiber der blæses op med armen - armen bruges til at presse luften ud af sækken til "fløjterne" - luften blæses ind i sækken med munden...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 25-08-13 18:39

Citat
"fløjterne"

Det må vel nødvendigvis være "Piberne"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-13 23:06

Så er jeg her igen, ovenpå en travl høstdag med høj sol
Citat
Der er da ikke nogle sækkepiber der blæses op med armen - armen bruges til at presse luften ud af sækken til "fløjterne" - luften blæses ind i sækken med munden
Jo det er der , hvad siger du til den i filmen her, blæses luften ind med munden eller pumper hun luften ind i sækken med højre arm? https://www.youtube.com/watch?v=HiuMwskhsGk
Citat
Med munden skal han jo spille melodien.
Forkert munden bruges kun til at blæse sækken op og så spiller melodien konstant uden mellemrum hvor spilleren kan trække vejret og spilleren kan ikke forme toner med munden, heller ikke på de sækkepiber som blæses op med munden

Helt aktuelt er det om den dansk skotske gruppe Boys of BlueHill som jeg var til koncert med for et par år siden, de havde en profil på Youtube og jeg har klippet derfra, sækkepibe spilleren i gruppen spiller på begge slags sækkepiber og den armdrevne blev brugt i The Danish set som er en samling af kendte danske melodier udsat for sækkepibe, manden er dansk gift og bor i Danmark men præsenterede gruppe og musik på engelsk, jeg mener at han kaldte den armdrevne sækkepibe for reelpipe, men jeg kan have hørt forkert, her spiller han fløjte og ikke sækkepibe men han kan godt selv om jeg ikke lige kan finde et klip lige nu
https://www.youtube.com/watch?v=-32clI8O1CA
en søgning på reelpipe giver ikke noget som har med sækkepiber at gøre, på den engelske Wikipedia er der noget med reedpipe men jeg kan ikke finde ud af om det betyder at sækken blæses op med mund eller arm

Kommentar
Fra : poten

Dato : 25-08-13 23:58

Citat
hvad siger du til den i filmen her, blæses luften ind med munden eller pumper hun luften ind i sækken med højre arm?

Jeg siger hun bruger en blæsebælg i stedet for at puste selv... Det er jo ikke en del af sækkepiben!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-08-13 01:16

Hvis du kigger lidt på hendes hjemmeside vil du opdage at det hun spiller på hedder en: "Northumbrian pipe"

Hendes nuværende sækkepipe er en "16 keyed F set made by Mike Nelson from Cambridge"

Se mere her: http://www.kathryntickell.com/biography/pipes-faq

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 26-08-13 01:20
Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-13 09:32
Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-13 11:36

Tak for svaret katekismus. Jeg accepterer Uilleann Pipe som svar selv om det ser ud som om der er flere muligheder
Citat
Uilleann is the genitive of the Irish word uille, meaning elbow, emphasizing the use of the elbow when playing the uilleann pipes.
også tak til i andre som kom med links, det ser ud som om smallpipes går igen når det er sækkepiber som blæses op med bælg, Northumbrian smallpipes som Katryn Tickell fra mit link i aftes spiller på, er også blæst op med en bælg

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-08-13 17:32
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-13 17:25

Tka men jeg skal ikke se noget på den side, se hvad der stod i browseren da jeg klikkede på linket
Citat
Bitdefender Antivirus Free Edition has blocked a page!
Malware detected!
Access to this page has been blocked.