/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hvorfor lyser olielampen stadig
Fra : esbrablok
Vist : 474 gange
100 point
Dato : 24-08-13 16:04

Hej..

Fik skiftet oliefelter og olie på min bmw for 1 måned siden.

siden da har min olielampe lyst 1 min efter jeg har startet bilen. Og slukker igen efter 30 sekunder.

skiftede olien med min kammerat som er tidligere mekanikker
..

hva pokker kan der være sket..

Mhh

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 110 point
Dato : 24-08-13 16:29

jeg ville udskifte olieindikatoren,... den ser man jævnligt problemer med,
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9481344470&n=1348572076&pn=-829137620®nrregid=0&tid=15452

har du samtidig mulighed for at få målt olietrykket,
burde du kunne sove roligt om natten igen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-08-13 16:31

...
Citat
med min kammerat som er tidligere mekanikker

det er måske årsagen til at han er tidligere / forhenværende,...

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 24-08-13 16:49

Ha ha humor. ..

er den besværlig at skifte...

jeg skal vist pp værksted hvis jeg skal have målt olie trykket. .

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-08-13 16:53

Du kan jo også have fået monteret et uheldigt oliefilter, som giver for meget modstand på pumpesiden. Eller har du måske hældt en olie på, med en anden viskositet som tidligere? Har du drøftet det med din mekanikerven?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-08-13 17:50

Citat
er den besværlig at skifte...

alt er jo relativt,..
men det burde den ikke være,.. selv for ikke mekanikere,

du kan jo prøve at kaste et blik ned på oliefiltret,.. den er normalt placeret ret tæt på,
(det koster ingenting)

- husk at stoppe motoren inden du afmonterer den gamle (måske defekte)
ellers 'griser' det noget så forfærdeligt,.....

ps,.. men hvis det er en tidligere mekaniker der har monteret den 'gamle'
kan den muligvis være knoklet i stykker,..
da han sikkert har været nødt til følge det 'normale arbejdstempo',.. og dermed ikke haft den fornødne tid til et udføre et stykke ordentligt arbejde,..

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 24-08-13 18:29

Olie filteret er købt hos bmw. han skiftede det i et langsomt tempo.

vi hyggede os mens vi gjorde det.

Vi havde slet ik travlt..

Men han undrede sig over at hullet i det nye var en smule bredere.

Men jeg sagde han skulle montere det alligevel fordi det var det originale

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-08-13 18:55

Jeg kunne godt mistænke, at det kunne være et fejl filter. For hvorfor skulle indikatoren pludselig ikke virke, fordi man udfører olie/filterskift.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 24-08-13 19:03

Så må jeg ud og købe et filter igen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-08-13 19:28

Normalt har hulstørrelsen (på oliefiltre) ikke den store betydning,
slet ikke hvis der ellers er gennemgang i filterlamellerne,

filtret tættes af to pakflader / flanger,.. den øverste og nederste, (ikke hullet i midten)
derfor kan der naturligvis godt være sket andre fejl under monteringen,

https://www.google.dk/search?q=oliefilter+bmw&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=RuwYUuTvN4irhQeBqoCQDA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1024&bih=719

hvis det var min bil, ville jeg købe en olieindikator samtidig,
hvis filterskiftet,.. igen ikke lykkedes,.. ville jeg udskifte indikatoren,

husk du har ombytningsret hvis den er ubrugt,
så pengene er under alle omstændigheder ikke spildt,

derimod her du indikatoren 'ved hånden',.. hvis det usandsynlige skulle ske,
at filterskiftet,.. igen intet ændrer, !

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 24-08-13 21:41

Jeg må ud og investere i oliefilter igen, og en indikator

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 24-08-13 21:45

Der var heller ik disse pakninger/gummu ringe eller hvad i nu kalder dem. med oliefilteret.

men han sagde der sad nogle i forvejen. Så dem brugte han igen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-08-13 22:49

BMW.....er det en gammel vindopslidt spand........eller een til 750.000 kr..........
Citat
Olie filteret er købt hos bmw. han skiftede det i et langsomt tempo.

vi hyggede os mens vi gjorde det.

Vi havde slet ik travlt..

Men han undrede sig over at hullet i det nye var en smule bredere.

Men jeg sagde han skulle montere det alligevel fordi det var det originale

Og så tuller man rundt med olieskift hjemme i carporten,med en perlegrusmekaniker,der måske ikke aner en skid om opgaven. Hvad med at ofre 800 kr. på et værksted.Så får du den rette olie,og gjort rigtigt.

Ham din hjælpe "mekaniker",kan så øve sig på en grå Ferguson,eller Fordson Major. I kommer ikke til at servicere min bil.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-08-13 23:01

Jeg kan selvfølgeligt være ligeglad,men man skal jo lære af andres erfaringer...........

Hvordan ligger det med simple og selvfølgelige ting,som en ny bundprop til bundkaret.....eller står den og drypper olie.

Hvad med påfyldning af olie i filtret........inden den monteres???? og væde gummipakningen med olie inden.......

M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-08-13 23:06

Hyggelig tråd,
venter spændt på løsningen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-08-13 10:01

For år tilbage, fik jeg skiftet olie og filter på min Mercedes 200D, hos Mercedes i Hjørring. I den forbindelse lyste olielampen også efter start. Værkstedet skiftede til et nyt filter med det samme, og lampen gik ud med det samme. De have enkelte gange oplevet, at der kunne være fejl i filtret.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-08-13 10:36

Skal jeg koge mine,måske lidt krasse bemærkninger,lidt ned,må det blive til: Pas på med at spare det forkerte sted. De trods alt få kroner,et olieskift koster på værkstedet,kan være givet godt ud. De står nemlig med problemet bagefter....hvis der er nogen.

M.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 26-08-13 08:14

skulle filteret dybbes i olie først???

den skulle ikke gerne dryppe olie, for så ville den ok snart være tom..

løsningen kommer først om en uge. da bilen er ved at blive larkeret

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 26-08-13 08:18

du har ret, men at betale 3000 kr for et olie skift hos bmw, er squ for dyrt....

mekanikkeren her har været det i mange år, men sagde op efter en dep.

og opgaven er jo sådan set ret enkel og simpel

Godkendelse af svar
Fra : esbrablok

Dato : 01-09-13 12:56

Tak for svaret EA_HS

det var olieindikatoren og oliefilteret som ik fungerede