/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine - dobbeltstik
Fra : NillerJensen
Vist : 750 gange
20 point
Dato : 16-08-13 09:48

Jeg vil gerne have en radio stående ovenpå vaskesøjlen (kæresten kan li' musik til brusebad)
Jeg har to stik med 230V jord, en til vask og en til tørretumbler.

Er det ok at sætte dobbeltstik med jord i en af dem, for at skaffe et ekstra stik til radioen?
Tørretumbleren trækker mindre end vaskemaskinen... Så jeg bør vælge den, ikke?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 16-08-13 12:42

Med dobbeltstik, håber jeg at du mener en stikdåse, med 2 eller flere stik.
som denne: http://www.harald-nyborg.dk/images/600/7045.jpg

Du skal sikre dig, at din stikdåse, også har aktiv jord.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-13 13:35

Du skal "bare" sørge for, at alle tre ledninger er forbundet rigtigt i begge ender. Hvis det med rigtigt forbundet er et mysterium for dig, skal du nok få én, som ved hvordan, til at lave din forlænger.
Tørretumbler og vaskemaskine bruger nogenlunde lige meget strøm når varmelegemet er tændt, så det er hip som hap.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-08-13 17:05

Selvfølgelig kan du det, din radio bruger jo næsten ingen strøm.
Denne vil eks. være perfekt
http://www.harald-nyborg.dk/p7290/stikdaase-dobbelt-hvid-m-jord

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-08-13 17:06

Citat
Tørretumbleren trækker mindre end vaskemaskinen... Så jeg bør vælge den, ikke?

I har sikkert ikke både vaskemaskine og tørretumbler til, at køre samtidig med, at din kæreste er i bad, så måske kan i sætte radioen til det stik, der ikke lige er i brug til noget andet.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-08-13 09:46

Citat
så måske kan i sætte radioen til det stik, der ikke lige er i brug til noget andet.

En radio bruger så lidt strøm at de ofte også har mulighed for at kører på batteri, så derfor har denne meget lille ekstra belastning ingen betydning, men ja man kan da lige så godt vælge at sammen køre med den som bruger mindst (Tørretumbleren i dette tilfælde), så er man da dækket helt ind, for man gider da ikke skifte frem og tilbage [og bør slet ikke gøre det når man er våd]

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-13 10:09

Citat
men ja man kan da lige så godt vælge at sammen køre med den som bruger mindst (Tørretumbleren i dette tilfælde), så er man da dækket helt ind, for man gider da ikke skifte frem og tilbage

Jeg tænkte lige så meget, at hvis man forestiller sig, at f.eks. vaskemaskinen af og til er igang mens kæresten et i bad, men at tørretumbleren derimod aldrig er i gang mens kæresten er i bad, så vil det jo være nærliggende at sætte radioen i samme stik som tørretumbleren.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-08-13 09:42

Ja og man kunne jo også få lagt en ny kabel til radioen med 16a foran......... Hold nu med de det kloge råd , man kan jo se at der svares i øst når der spørges i vest..........
Det vil være lige meget hvilket stik du bruger til din radio , bare som andre skriver at det du har jord med igenmen til din vaskmaskine eller tørretumbler og den radio jeg har på toilettet bruger 16w, så jeg kan ikke se at der er nogen problemer , ikke andre end dem som er skrevet her ......
Har nu være elektriker genmen 30 år og magen til klogskab man kan læse her hmmmmmmmmm.

Mvh bassebo........

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-09-13 09:51

Har du ikke trukket den ret langt? Luk dog spørgsmålet og tænd for radioen.