/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Salt til tekstil farvning
Fra : creamcheese
Vist : 1049 gange
100 point
Dato : 12-08-13 08:33

Man skal bruge salt til tøjfarvning, helst uden jod. Det er ret dyrt hvis man køber det i farvehandel, sammen med tekstilfarven. Kan man bruge vejsalt i stedet? Meget billigere.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 12-08-13 10:03

Du kan ikke bruge vejsalt, da vejsalt ikke er så ren et produkt og indeholder en del mineraler og urenheder, som netop skal undgås.

Vil du absolut spare, kan du bruge husholdningssalt eller opvaskemaskinesalt. Jeg vil dog anbefale dig, at bruge den salt, som producenten af tekstilfarve anbefaler, for at få det flotteste og mest holdbare resultat.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 12-08-13 10:35

Aha! Opvaskmaskinsalt. Det lyder godt. Det anbefalet salt til farvning er for dyrt hvis man vil farve flere kilo tøj. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal spare der hvor man kan.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-08-13 10:43

Du kan kigge efter alm. salt, hvor der ikke er anført, at der tilsat jod. Så kan der være en mulighed for at det ikke indeholder jod eller blot en ubetydelig mængde.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 12-08-13 15:04

Jeg har nu brugt den almindelige køkkensalt fra Aldi.
Jeg har ikke været opmærksom på det med jod, - men farvningen gik rigtig fint.
Jeg bruger Dylon Textilfarver, når jeg skal kvikke op på sort tøj, som har det med at blive lidt kedeligt sort, når det har været vasket en del gange.
Ammitz

Kommentar
Fra : katekismus