/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vindueshaspe i gammelt vindue.
Fra : horseman
Vist : 801 gange
100 point
Dato : 08-08-13 10:35

Jeg har en vindueshaspe i et meget gammelt vindue, som ikke vil blive i. Jeg banker den i, men den kan naturligvis ikke klare trækket, når jeg lukker vinduet og ryger ud igen. Nu har jeg hørt nogen sige, at jeg kan bruge Plastic Padding i hullerne(de er jo ganske små?), hvorefter jeg skulle kunne slå haspen i igen. Er dette muligt?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-08-13 10:48

Det kan du selvfølgelig sagtens. Blot skal du huske at lade det tørre grundigt inden du hasper vinduet igen...

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 08-08-13 10:52
Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 10:58

Det jeg ikke helt forstår: hullerne er jo ganske små; kan jeg proppe nok Plastic Padding ind i dem?? Det forekommer mig at være meget, meget lidt!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-13 11:34

Skruehullet er blevet for stort og du kan nemt løse problemet med en lille pind, for eksempel en tændstik eller to, som du knækker af i passende længde og presser ind i hullet før skruen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-13 11:49

Du kan evt udskifte hasperne til lidt mere moderne, f.eks disse der monteres med et par træskruer og hvor "hovedskruen" er justerbar.

http://bama.dk/anverfer-99/anverfer-model-281-saet-p14504

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-13 11:52
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-08-13 16:36

snit en stump pind til så den passer i størrelsen. put lidt lim på, og bank den ind i hullet. lad det tørre nogle timer inden du laver et nyt hul til skruen.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 17:32

Til de sidst ankomne. Der er ikke tale om en skrue, desværre! Men en øsken(?) med 2 spidser, der skal bankes ind i vinduet. Men måske er det nemmere med ny vindueshaspe? Mon de har det i Jem og Fix? Eller skal jeg forsøge med Plastic Padding?
Tak for siden med viden om vinduer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-13 17:51

Citat
Til de sidst ankomne. Der er ikke tale om en skrue, desværre! Men en øsken(?) med 2 spidser, der skal bankes ind i vinduet

Må være hjemmelavet eller fabrikeret i Rusland.

Jeg er gammel isenkræmmer, såeh..........

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 08-08-13 18:01

Hej.

Den du taler om der skal bankes ind i vinduet, er sikkert em krampe: http://www.frishop.dk/pi/NKT-kramper-elforzinket-1600-stk-1-6-x-20_2535_4393.aspx

Du kan måske lukke de to huller efter krampen, og sætte et øsken imellem de to huller:
http://eshop.silvan.dk/vare/soem-og-skruer/skruekroge/oesken

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-08-13 18:38

Måske ligesom på mine gamle vinduer http://www.genbyg.dk/vinduesrenovering/brugt_tilbehoer/

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 19:19

LuffeA : Der er jo så mange ord, for os der ikke er isenkræmmere! Krampe er nok det rigtige ord?!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 19:25

Carner: Det med en øksen i midten lød som en god ide! Men den er jo lukket! Hvordan får jeg så anverferen på?? Hold op hvor lærer jeg mange ord!
Men skal jeg droppe ideen om Plastic Padding?
Også tak til katekismus.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 08-08-13 20:03
Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 20:06

Selvfølgelig kan de det! Mon Jem og Fix fører den slags?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-13 02:08

Citat
LuffeA : Der er jo så mange ord, for os der ikke er isenkræmmere! Krampe er nok det rigtige ord?!

En øsken med 2 spidser vil jeg forstå som krampen er snoet en ekstra gang og derved danner et hul i den ene ende, altså som en øsken.
Derfor skrev jeg "hjemmelavet".

No offence, der er andre områder hvor jeg selv er på glidebane

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 09-08-13 07:15

None taken, LuffeA

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 11-08-13 08:30

Inden jeg slutter her, kunne jeg godt lide at vide, hvad der er mest stemning for?
Skal jeg arbejde Plastic Padding ned i de ganske små huller? Eller måske starte med nye kramper og anverfere?
Er den første løsning virkelig holdbar??