En TDI er den gamle type stenalder diesel.
Ret simpel i opbygning, dog med en særdeles kompliceret mekanisk pumpe, der tidsstyrer indsprøjtningen.
Mest almindelige fejl på disse tyuper er luftindtag på sugesiden af pumpen.
Der skal næsten ingen ting til, før det kan tå helt galt.
Det skal bare være tæt fra tank til pumpe og det kan være svært at forstå, at det virkelig er så hysterisk, men det er det.
En benzimotor er overhovedet ikke følsom på samme måde med luft i benzinen, derfor kan det være meget svært at forstå hvor lidt der skal til på en diesel.
Luften kommer typisk ind her :
a) utæt brændstoffilter (lågpakning)
b) utætte rørforbindelser
c) rådne (revnede) gummi brændstofslanger, bøj dem skarpt og kig efter revner
d) tærede brændstofrør under bunden fra tanken
e) hvisse mærker er hysteriske over for utætte retur/overløbsslanger fra dyserne, så det skal også tjekkes
Bemærk at utætheder normalt ikke kan spores visuelt, eller med næsen, fordi der jo er undertryk i systemet, så der
suges luft ind.
Både når pumpe suger og når brændstoffet løber tilbage til tanken, når motoren stopper.