/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hus køb
Fra : carina94
Vist : 671 gange
200 point
Dato : 07-08-13 09:39

Jeg har købt et hus for ca 4 måneder siden med rigtig flot have til. Skal først overtage 1-9. Nu kan jeg se der er gravet planter op i haven og der er intet passet ved have siden det blev sat til salg dvs at alt nu er groet til.
Der er ikke indført noget specielt om haven i købsaftale.
Spørgsmål er så kan jeg som køber ikke forlange at haven bliver sat istand som den var da jeg købte, ejndomsmægler er lidt undvigende på dette spørgsmål og synes ikke jeg kan google mig til et klart svar.
Så hjælp gerne med link til noget konkret.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-08-13 10:12

Hvis der ikke ligefrem står i kontrakten at haven skal være istandsat, er det dit eget problem med den have...

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 07-08-13 10:39

Man må vel ikke fjerne dele af haven , altså planterne!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-13 10:42

Når man har solgt et hus må man ikke tage planter væk, med mindre der er en klar aftale om det.

Derimod er pasning af have et mere flydende begreb.
Du kan vel i det mindste forlange at græsset er slået.
Husk at ejendomsmægleren er 100% sælgerens mand. Han vil aldrig indrømme at sælgeren har gjort noget forkert.
Nu har du vel forhåbenligt haft din egen advokat til at ordne købet for dig. Spørg ham.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-08-13 11:15

Det skal altid fremgå af den skriftlige handelsaftale, hvad der følger med huset, hvis det er ud over hvad der er "fast naglet". Dvs, hvis der følger fx hvidevarer med eller andet, skal dette fremgå af købsaftalen. Alt i haven er "naglefast" hvorfor det ikke må fjernes. Her er problemet bevisførelsen.
At haven ikke bliver passet vidner mere om sælgerens holdning til aftaler og god pli, det kan du ikke gøre noget ved.

Accepteret svar
Fra : JanusN

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-13 12:51

I følge
http://www.totalkredit.dk/page?action=page&pageId=208&js=t
står der om vedligehold:

Det er sælgers pligt fortsat at vedligeholde boligen inkl. haven, så den overtages i den samme stand, som boligen havde, da handlen blev indgået.

/Janus

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 10-08-13 21:32

Tag nogle billeder af det, der står i haven nu. Fjerner han det så kan du overfor mægleren forlange kompensation.

Mht. vedligehold kan du jo så også dokumentere evt. mere forfald. Men hvordan det så ud da du indgik handlen er jo sværere. Måske er der nogle billeder fra salgsmaterialet du kan bruge til at dokumentere at han ikke har vedligeholdt haven.

Godkendelse af svar
Fra : carina94

Dato : 12-08-13 10:43

Tak for svaret JanusN.