/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparere vindue eller udskifte?
Fra : Hijklm
Vist : 500 gange
50 point
Dato : 26-07-13 12:14

Jeg har nogle store trævinduer, hvor solen og regnen har været hård ved træet. To af vinduerne har møre lister og to har også møre bundrammer.
Mit spørgsmål er: kan man udskifte disse trædele eller er der ikke andet at gøre end at skifte hele vinduet? (håber på en billig løsning)

Selve vinduesglasset fejler intet og er ok kvalitet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-07-13 12:24

Reparer! find Søren Vadstrup på nettet om hvordan. Eller køb, lån eller stjæl "Bogen om Huset" af Søren Vasegaard.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 12:53

Det er faktisk meget nemt, du saver rammen over hvor den er sund i træet, bruger en fræser og fræser et godt stykke af i hver side så du får - tykkelsen, af noget træ 'brædder' fra et byggemarkede,
så limer/skruer du dem sammen som flere lag og ellers høvler/ tilpasser resten.
Ellers mener jeg der liger masser af film om emnet på nettet, jeg fik idéen fra Gør det selv, der var det ganske vist en hel ramme der bliver lavet.
http://tv.goerdetselv.dk/d%C3%B8re-og-vinduer/byg-dit-eget-vindue-p%C3%A5-en-formiddag

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 13:06

NB, der er nogle siger at man bare kan tage på Biblioteket og skrive den kode ned, der står på deres magasiner, og bruge som login.

Skal ikke kunne sige om det passer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-07-13 16:39

Er det et gammelt smukt hus, hvor stilen skal bevares, eller et 60-70'er hus?

Hvor godt isolerer de gamle vinduer i forhold til moderne energiruder, og hvad er merprisen ved at skifte?

På kort sigt er det sikkert billigere at reparere, men på langt sigt kan det være nye vinduer tjener sig ind på energiregningen.

Det ville jeg i hvert fald overveje, inden jeg besluttede mig!

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 26-07-13 17:10

Det er et klassisk parcelhus fra 80 og vinduerne er ok, selvom nye selvfølgelig isolerer bedre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-07-13 18:36

det skal være nogen forbandet gode termoruder for at kunne hamle op med koblede rammer eller enkeltrude plus forsatsrammer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-07-13 20:39

De vinduer man får nu ,og som lever op til nyeste isoleringskrav, er langt bede end hvilket som helst gammelt vindue med forsats rammer.

Det kan være at forskellen ikke er så stor på selve glasfladen. Men varmetabet er især langs kanten og i rammerne.
Der er de nyeste betydelig bedre.

Det billigste er selvfølgelig at reparere de gamle vinduer, hvis man kan gøre det selv.

Hvis der skal professionel hjælp til, er det billigse formentlig nye vinduer. Se efter de gode tilbud i byggemarkedet , fra en af de store fabrikker. Det gælde så om at finde en som for en rimelig pris vil sætte nye vinduer i som du selv køber.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-07-13 23:30

det er mange år siden man holdt op med at reparere den slags. det er alt for dyrt at reparere.
en ny karm kan laves væsentligt billigere, og giver et væsentligt bedre resultat.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-07-13 03:18

"det er mange år siden man holdt op med at reparere den slags. det er alt for dyrt at reparere.
en ny karm kan laves væsentligt billigere, og giver et væsentligt bedre resultat."

Nu er det første gang der nævnes karm. og der er røget oceaner af vinduer i containeren på det argument hvorefter folk har opdaget at de nye vinduer var rådnet op før lånet til dem var betalt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-13 20:29

Reparere et vindue (rammen) selv, koster intet, i forhold til et / en ny, som - der som regel kun kan købes eller anskaffes sammen med karm.
De gange jeg har glort det numme, har det kostet mig 100.- pr ramme træ + tid og lyst.

Om vinduet er bevarings ? et eller andet har næppe noget med spørgsmålet at gøre.

Skal man først til at udskifte karmén - så stiger prisen for en halv-rådden karm til noget der ligner
og man opgiver det egntlige man skulle/ kunne have repareret, for rimelige penge.

God arbejds lyst.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-13 20:31

Citat
Skal man først til at udskifte karmén - så stiger prisen for en halv-rådden karm til noget der ligner

Find selv 10 fejl. der skulle selvfølgelig stå RAMME ikke KARM