/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Spartle ujævnheder på bordplade (ask)
Fra : Masome
Vist : 673 gange
20 point
Dato : 26-07-13 02:04

Jeg har set et spisebord som er nedsat pga nogle ujævnheder på en af plankerne. Jeg tænker at jeg kan spartle
disse med en træ spartelmasse?? Bordet er hvidolieret nu men jeg vil gerne sortbejdse det. Kan jeg det og hvordan vil spartelmassen tage imod/se ud med sort bejdse?
På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 02:56

Mig bekendt, vil du kunne se tydelig forskel.

Måske kunne du bejse et andet stykke træ og lave noget 'savsmuld' som du blander med en god trælim der ikke kan sés når den tørrer, og så give bordet en omgang af det = efter du har bejset bordet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-07-13 07:04

dødfødt barn, der er løbet ud i sandet

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-07-13 11:31

Citat
dødfødt barn, der er løbet ud i sandet

Døde børn løber ingen steder - underlig ting at skrive i øvrigt

Det vil altid blive at se, uanset på hvilen måde du vil lave det, da en bejse jo er transparent.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 26-07-13 18:18

høvl eller slib

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-07-13 19:00

Hvis det er rigtige planker , og ikke bare finer, kan det høvles, ned til det er plant. Så er olien forhåbenlig også høvlet af.
Det går næppe godt at bejdse ovenpå en oliebehandling.

Kommentar
Fra : Masome

Dato : 26-07-13 21:17

Tak for de gode svar??
Hvis nu jeg beslutter mig for at få det høvlet er der så nogen der kender til et savværk på Sjælland hvor de gør sådan noget? Bordpladen består af tre planker i ca. 3 cm tykkelse. Plankerne sidder sammen via trædyvler.

Kommentar
Fra : Masome

Dato : 26-07-13 21:26

Hov, min smiley forvandlede sig til to spørgsmålstegn... ??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-07-13 22:48

Få fat i en nabo, der har en båndsliber. Lån den og giv ham tre nye slibebånd bagefter, når du afleverer den rengjort. Og såkan du starte fra frisk træ, har alle muligheder for finish.
vh
pbp

Og glem alt det fis om spartling og bejdsning.