/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Svigerfar bor i en svinesti
Fra : Zofie
Vist : 1067 gange
300 point
Dato : 23-07-13 20:33

Hejsa.
Min svigerfar bor i en svinesti uden lige. Der hænger spindelvæv i klaser. Fodlisterne kan ikke ses, da de er gemt under snavs. Der ligger brune aviser i entreen. Der er kasser overalt. Der stinker af guderne må vide hvad. Har endnu ikke været på toilet ved ham, men hans sønner tisser udenfor. Vinduerne kan man ikke se igennem.
Min kæreste og hans brødre har konfronteret ham, men alt skal stå som det gjorde, da hans kone døde for 20 år siden. Hvad pokker gør vi? Kan han få noget hjælp, eller kan man melde det til myndighederne?
Kan næsten ikke bære, hvis vi en dag finder ham død i alt det skidt. Frygter også for hans helbred.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-07-13 21:13

Du skal hurtigst kontakte socialforvaltningen i din svigerfars kommune...
De har, så de kan besøge ældre...som rutine, og så tage det derfra.
Måske har kommunen forsøgt, men han har måske sagt fra,
men kontakt dem, det skal tage sig af det..
Han behøver ikke få at vide det er dig der " bagmand" /
good luck...

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 300 point
Dato : 23-07-13 22:10

Har din kæreste og hans brødre prøvet at gøre rent hos ham? Jeg synes at de 3 brødre skulle møde op med diverse rengøringsremedier og sige til deres far, at nu gør de rent så der kommer til at se ud som dengang deres mor levede. Og så sørge for at at han får hjemmehjælp efterfølgende. Snak med hjemmeplejen om, at det skal være en moden diplomatisk hjemmehjælp der kommmer. Og den samme hjemmehjælp hver gang.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-07-13 09:59

Hvis din svigerfar ikke ønsker hjælp kan I intet gøre, det kan kommunen heller ikke, inden for hans dør er det ham der bestemmer.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-07-13 12:52

Citat
men alt skal stå som det gjorde, da hans kone døde for 20 år siden. Hvad pokker gør vi?
Det kan da ikke være et problem for jer - lad ham dog mindes sin kone i fred...

Gør som skytten 49 foreslår - mød op hos med spand, koste og rengøringsartikler og hjælp ham direkte.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-07-13 13:39

Jeg har mødt mange som din svigerfar i mit tidligere arbejdsliv. Det var den gang man ikke gav op. Man skal finde kodeordet og lade være med at komme med bebrejdelser. Da hans kone levede brugte hun sikkert fast brun sæbe(krystalsæbe). Hvis I bruger det, giver duften ham sikkert mindelser om den gang hans kone gjorde rent. Lad være med at smide minder om hans kone ud, selv om det er noget gammelt skidt.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-07-13 13:43

Og jeg er sikker på han bliver glad for bagefter. Han kan bare ikke overskue det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-07-13 14:00

Hvad skal i gøre. Du skal bruge kvindelist. Du og kæresten skal besøge ham, komme med en kage og lave en kop kaffe, senere går du på toilettet, og som den naturligste ting i verden, spørger du om ikke du lige må gøre gøre lidt rent på badeværelset..................og skynd dig at gå igang.

Tingene kan sagtens stå, som de altid har gjort, men for jeres, hans egen og for hans afdøde kones skyld, skal i have gjort det rent og fint. Hun ville ikke have ønsket, at han bor sådan her!

Det er blevet en umulig opgave, da det har stået på så længe, at han ikke længere kan "se det", men derfor påvirker, det sikkert alligevel hans sindstilstand.

Mist ikke hans tillid, men vær sød og forstående og hav stor tålmodighed.

Når i går, siger i til ham, at lørdag kommer i med rundstykker, så han kan godt gøre kaffen klar, og så pudser vi lige dine vinduer!

At indblande socialforvaltningen, ser jeg ikke som en mulighed, da i hermed mister hans tillid.
Hvordan kan i være sikre på, at far/svigerfar ikke bliver krænket, at han får den nødvendige hjælp uden at hans privatliv krænkes?
Kan i stole på, at kommunen har forståelse, tolerance, psykologisk relevant viden, til at sørge for oprydning/rengøring på fornuftig vis.

Jeg fornemmer din svigerfar er både frisk, rørig og rask, men at det er en mandefamilie, hvor der ikke tales følelser, og hvor man lader stå til for ikke at såre!

Tag oprydningen i bidder, og gør det til hyggeligt og rart samvær.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-07-13 14:34

Og husk, at hvis I får gjort rent, så lad være med at fortælle ham hvor strængt det har været. Det kan virke som en skjult bebrejdelse. Ingen ønsker hjælp af nogen der beklager sig over at have hjulpet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-13 14:44

Man kan jo spørge, hvad rager det dig og andre.
Han brokker sig sikkert ikke over din måde at leve livet på - så bland dig uden om.
Hos mig er der INGEN der skal fortælle mig hvordan jeg skal leve ´og helt sikkert ikke ved dig
kan du ikke lide hvad du ser = bliv væk - hvor svært kan dét være.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-07-13 15:05

Mig-selv - jeg er sikker på han ikke selv har det godt med det. Han har sikkert haft en ubehandlet depression efter konens død og så har det stået på så længe, at han ikke længere kan magte det. Måske er han stadig deprimeret og måske har han ikke haft nogen at tale med om sorgen.
Selvfølgelig skal man hjælpe. Det skal bare ske lidt gelinde.

Godkendelse af svar
Fra : Zofie

Dato : 25-07-13 20:20

Tak for svaret :)
Tror tillid er kodeordet, og så små skridt. Jeg vil i hvert fald snakke med kæresten og hans brødre om det, og så håber jeg, svigerfar er med på ideen :)

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-07-13 23:34

Selv tak
Min erfaring siger mig, at I skal have tid og hele rengøringsarsenalet med så I kan gå i gang med det samme den dag I taler med Svigerfar om at I gør rent. Hvis I aftaler en anden dag, vil han sikkert sidde og begynde at frygte dagen og fortryde sit ja og ændre det til et nej. husk gummihandsker.
Held og lykke

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 03-01-14 14:23

Kommunen må skønne, om den skal reagere.
Problemet ligger ikke mellem svigerfars mure, men mellem hans ører.