/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
opsigelse/sygemeldt/ferie ???
Fra : sofla
Vist : 474 gange
90 point
Dato : 22-07-13 21:19

Hej

Min mand blev opsagt fra sit job den 1. maj med sidste arbejdsdag 31-7.
I opsigelsen skrives at man forventer han afholder ferie i juli og derfor betragtes som ude af systemet ultimo juni ????
Kort efter opsigelsen får han en depression og bliver sygemeldt ( er stadig sygemeldt ).
Da det nu nærmer sig 31-7 meddeler jeg arbejdsgiver at, eftersom min mand fortsat er sygemeldt kan han ikke afholde sin ferie og derfor forventer lønudbetaling for juli.
Dertil svarer arbejdsgiver at da sygemelding kom efter modtagelsen af opsigelse er det ikke gældende at han ikke kan afholde sin ferie og at man derfor ikke mener man er forpligtet til at udbetale løn/sygedagpenge.

Nogle der har et godt svar evt tilkoblet et link hvor svaret står højt og tydeligt.

hilsen sofla

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 22-07-13 22:03

Hej.

Der findes mange links på nettet der egentlig svarer på dit spørgsmål.

https://www.borger.dk/Sider/Ferie-og-sygdom-barsel-udland.aspx

Du kan ikke holde ferie hvis du er syg når ferien starter. Ferieloven § 13 stk. 2 Stk. 2. Hvis en lønmodtager er syg, når ferien begynder, har lønmodtageren ikke pligt til at begynde ferien.

Jeg vil forslå du henvender dig i din mands fagforening så kan de hjælpe dig.

Hilsen Morten

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-07-13 23:53

Havde arbejdsgiveren været "smart" havde de fritstillet ham, men der skal stadig udbetales løn i opsigelsesperioden.

Under alle omstændigheder skal I have fat i fagforeningen for at være på forkant når jobcentret begynder at vrøvle

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-07-13 11:47

Jeg vil give det samme råd som de øvrige- kontakt fagforeningen.

og hvorfor det så er vigtigt:

Fordi der er flere ting der griber ind i hinanden, dels ferievarsel- som er 3 mdr. for hovedferien og dels det at man bliver syg i sin ferie, som der henvist til.
Så er der selve opsigelsesvarslet- om det er overholdt, siden ferien er indeholdt deri.

Og omkring sygemelding- så er arbejdsgiver forpligtet til at holde sygefraværs samtaler - så jo der kan stilles mange spørgsmål. Hele forløbet kræver en større udredning, efter min vurdering.