/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Få maling af malet vindueskarm
Fra : mostmighty
Vist : 494 gange
30 point
Dato : 22-07-13 17:15

Jeg er i forbindelse med maling af et værelse sidste år kommet til at male hvid maling ud på en trævindueskarm som i sig selv er malet gråligt.

Er der nogen måde her lang tid efter, hvorpå man kan fjerne den hvide maling uden at beskadige laget underneden? Eller er man nødt til at vente til næste gang man skal have malet hele vindueskarmen for at få fjernet denne "øjebæ"?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 22-07-13 20:20

Der er ikke meget at gøre.... Du bliver nød til at lakerer vindueskarm om igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-13 20:53

Det kan man godt mskrabe af med uendelig tålmodighed og lidt ad gangen .

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-13 22:06

Prøv at trækskrabe med bladet til en bræk-af kniv. Vandslibning med korn 400 på en god slibeklods kan også gøre godt. Overfladen bliver satinagtig.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 28-07-13 14:17

Der er så også den mulighed at opløse malingen med krystal sæbe eller brun sæbe som det også heder begræns sæbeklatten til kun at dække den hvide maling som skal af.
Dæk lidt husholdnings folie over, og lad det stå et døgns tid.
gentag behandlingen hvis nødvendigt.
Det kræver lidt tålmodighed.

Højris

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-07-13 22:32

Hvis det skal gøres med kemi, skal vi have at vide hvilken malingtype de lysegrå er og hvad den hvide er for en slags. Er det plastmaling, oliemaling, alkydmaling eller en eller anden industrilakering.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 30-07-13 11:37

Uanset hvor mange tips og tricks der enten måtte komme med dv. kemi-tricks, skrabe pletterne væg med spartle eller bruge brun sæbe, (æder alt din lak) bliver resultatet ikke bedre, kun værre...

Hvis du ikke kan skrabe malingen væk med en negl eller ren vand...Glem det! Alt for meget arbejde og bøvl for intet.. Vindueskarmen skal lakeres om. Det tager 5-10 minutter at lakerer en vindueskarm alt efter hvor lang og bred den er.....

Slib let med korn 120-150 og lakere vindueskarmen med en acryl lak glans 50-60 (1.liter)
Og når du siger grålige vindueskarmen ligger farven nok op af grå-farveskalaen, som går fra N-0500 (hvid) til N-9000 (sort) ...Lysegrå: N-1000-3500 Mørkegrå N- 4000-7000

McBobo