/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan laver jeg is?
Fra : linelli
Vist : 638 gange
20 point
Dato : 22-07-13 09:06

Ja ovreskriften siger vel sig selv hvordan laver jeg selv is?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 22-07-13 09:53

Der er ca. 1 milion opskrifter på nettet...

f.eks. http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/retter-3.php?id=590

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-13 10:33

Jeg vil også sige, søg på nettet.

Der er jo flere forskellige slags is.

Personligt foretrækker jeg den, der kaldes "italiensk is", til den pisker man sukker og æggeblommer, samtidig med, at man giver sødmælk et opkog med resten af sukkeret, blander det sammen og varmer det op, lige som når man laver creme.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-13 10:34

Og det er ikke nødvendigt med en is-maskine, man skal blot tage den ud af fryseren ca. hver time og piske den igennem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-13 10:35
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-07-13 10:56

Start med gammel dansk standard.

3 æggeblommer piskes hvide med 5 spsk sukker og røres sammen med skum af en halv piskefløde......ikke stiftpisket, den giver ca en liter kaloriebombe.

Og så er der ellers frit slav på hylderne med vanille (ægte), chokoladeflis, knust Marabou Dajm, et dyk i jordbær-eller hindbærmarmeladen eller syltede kirsebær

Kommentar
Fra : linelli

Dato : 22-07-13 12:50

Okay tak for alle jeres opskrifter har lige prøvet at lave nogle af opskrifterne og de er da gode. NU VIL JEG GERNE UDFORDRE MIG SELV SÅ HVORDAN LAVER JEG LAKRIDS IS?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 22-07-13 13:47

4 past æggeblommer
125 g sukker
25 g ren lakridspulver
½ l piskefløde

Æggeblommer og sukker røres grundigt til en æggesnaps.
Lakridspulveret røres i.
Fløden piskes ca. 3/4 stiv og vendes i æggemassen.

Jeg bruger ismaskine, men den er ikke absolut nødvendig.

Lakridspulver fås i bl.a. Matas.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-07-13 18:36

Citat
Okay tak for alle jeres opskrifter har lige prøvet at lave nogle af opskrifterne og de er da gode

Du er hurtig, har du en lynfryser eller en ismaskine ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-13 16:54

Man laver 'selv' is ved; at nedkøle væske... f.eks. vand, til en temperatur under frysepunktet.
For destileret vand's (H2O) vedkommende er frysepunktet fastlagt = 0 grader celsius.

Ofte benytter man et køle-agregat til formålet, men kan kan dog også uden teknologogiske hjælpemidler 'selv' lave is. Man kan eventuelt gå i højden.

TIP: Temperaturen falder i snit med ca. 1 grad celcsius pr. 200 højdemeter fra dér, hvor du måler temperatuen af din væske's omgivelser NU.

Alternativt kan du søge mod klodens poler Syd/Nord. På et tidspunk vil både du og isen fryse.
</MOLOKYLE>