/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Ring i mit nye egetræs bord.
Fra : FjausM
Vist : 486 gange
20 point
Dato : 21-07-13 16:47

Hej, jeg har et komplet egetræs bord, hvor jeg er kommet til at stille en vase oven på. Bordet er lakeret med vandbaseret lak. Da jeg så flyttede vasen efter et par dage var der kommet en lille lys ring i bordet... Hvad kan jeg gøre, for at få den fjernet..?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-07-13 16:59

Tal med dem du har købt bordet hos, inden du begynder på eksperimenter

Kommentar
Fra : linelli

Dato : 21-07-13 17:41

PRØV AT SØGE PÅ NETTET DET HJÆLPER FOR DET MESTE

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-07-13 19:27

Sådan en skænk har jeg.

Min skænk har været mine forældres, og min mor har erfaret flere gange, at selvom hun stod klar med en klud, og tørrede en dråbe vand af med det samme, så var skaden sket, og der var en lys plet.

For et par år siden købte jeg en pakke i Netto, hvor der var nogle tuscher i forskellige træ-farver, og tilsvarende "farvekridt". Jeg tænkte, at de kunne være rare, at have.

Sidste efterår gik jeg så igang med, at "male" på skænken med den tusch hvorpå der stod "eg" (måske stod der "oak").
Jeg brugte tuschen på den måde, at jeg satte den mod træet, så der kom lidt farve ud, og så tværede jeg farven rundt med fingeren, og tørrede af med et stykke køkkenrulle, så jeg ikke risikerede, at der kom for meget, så det blev for mørkt.

Og resultatet blev faktisk rigtig godt.

Jeg har set, at Netto har haft dem en enkelt gang siden, så jeg kan forestille mig, at de får dem igen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-07-13 19:32

Nu har jeg hentet pakken frem fra skabet.

På pakken står der:
Ridsefjerner til træ

Kan restaurere og genoprette farver på alle træoverflader

Sættet indeholder
6 udfylderstifter
Kan bruges til reparation, opfyldning og overfladebehandling af fordybninger eller ridser.

6 tudser
Kan bruges til mindre ridser og slidte områder.

Der er farverne: black (sort), mahogny (mahogni), walnut (valnød), cherry (kirsebær), maple (ahorn) og oak (eg).

Måske de kan findes andre steder ved hjælp af google.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-07-13 19:35

Den indpakning jeg sidder med ser lidt anderledes ud, men det er sådan et sæt her, desværre er annoncen ikke længere aktiv: http://www.dba.dk/ridsefjerner-til-trae-aldri/id-1000861283/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-07-13 20:01

spørg en farvehandler eller malermester. de ved noget om den slags.
en gang brugte man at hælde sprit ud over pletten og så tænde ild til det, men om det virker på en nymodens lak ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-07-13 20:04

En lidt skrappere metde er at sætte ild til bordet!

Citat
Er man kommet til at stille en varm gryde på bordet, vil der sandsynligvis være en plet, når du igen fjerner gryden. Det er selvfølgelig ærgeligt, men der er råd at hente, så det lakerede bord bliver pænt igen.

Ikke kun til hår
Blæs på pletten med hårtørren. Måske forsvinder pletten allerede nu.

Sprit
Hvis pletten ikke er forsvundet, må du ty til lidt skrappere midler. Fyld vand i vandforstøveren, så den står parat.

Hæld en smule husholdningssprit på pletten. Kun en smule, bordet skal ikke stå og soppe.

TJEKLISTE
Du skal bruge:
hårtørrer

husholdningssprit

lighter

klud

vandforstøver

mildt slibemiddel

vand

Sæt ild til spritten med lighteren, og pust hurtigt ilden ud igen. Ilden skal kun brænde i ganske kort tid.

Hvis du alligevel har været for gavmild med spritten, er det nu, du skal bruge vandforstøveren til at slukke din bordbrand, inden den udvikler sig til en boligbrand.

Er pletten væk?
Se efter, om pletten er forsvundet. Er pletten stadig synlig, gentager du processen med at sætte ild til spritten og puste ilden ud.

Når pletten er væk
Når pletten er væk, tørrer du bordet af med en tør klud.

Poler bordet
Poler bordet efter med slibemidlet.

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Rengoering/Saadan-fjerner-du-en-plet-fra-et-lakeret-bord-/e_139_3975.page

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-07-13 20:05

metde=metode