/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
skoda fabia 1,4 2001, 68 hk anhængerstik
Fra : warrior
Vist : 1718 gange
50 point
Dato : 18-07-13 16:38

Hej
Jeg skal skifte stikkene på bilen og på traileren, men da ledningernes farve på bilen ikke helt svarer til dem på traileren, vil jeg gerne høre om nogen har et diagram med farveangivelsen, og som viser hvor de skal monteres på bilen
Mvh

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-07-13 17:35

Nej men du kan Google på angængerstik, og der se den internationale, hvor ledningerne skal plaseres

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-13 18:00

Her kan du se hvordan ledninger bør monteres:
http://www.autoelektrikeren.dk/Anh%C3%A6ngerstikteknik.htm
fundet uden Google

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 18-07-13 18:34

Jeg fandt selv samme link, og beskrivelsen passer også på stikket monteret på traileren.
Problemet er bilens ledninger til dens fastsiddende stik, da det også er skiftet. Der er blandt andet to sammesatte ledninger, både med grålig og hvid stribe, (skal måske benævnes som blå som den på trailerens stik) en rød-oghvid, to sammensatte med gul og hvid, en brun, en sort-og hvid.
Men jeg kan godt se det nok her er den første farve der skal svare til trailerens farve.
Jeg kan først komme til traileren i morgen eftermiddag, så prøver jeg igen.Jeg har en anelse om, at jeg har monteret ledningerne som set spejlvendt.
(Måske meget enkelt, men lige for at få så meget info, som kunne være nødvendigt.
Tak for svar så langt

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-07-13 18:42

Jamen hvis du har adgang til en simpel prøvelampe, er det da ligetil ? Du kan jo hurtigt se hvor højre / venstre blinklys, baglygter etc. er placeret. Mål dig frem en ad gangen og test din stelforbindelse! Hvis ikke den er i orden går der for alvor ged i den. Det gør der også hvis den sidder forkert. Så skal du have ektra sikringer ved hånden - jeg ved det af bitter erfaring. Skulle teste en kammerats trailer og HOV! Der var pludselig ingen lys på bilen-

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-07-13 19:08

Farven er bedøvende ligegyldig og er ikke fastlagt i nogen norm. .
Hvis du ikke kan finde ud af hver ledningsa funktion. hvad er ellers er let nok, må du hellere overlade det til en professionel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-07-13 20:10

En Automekaniker kan måle det på 10 minutter + eller bare lodde stikket for dig = resten er gør det selv, (hvis de bare har lidt respekt for deres fag)
Andre kan tage flere timer om at lave samme.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 20-07-13 10:32

Jeg skulle have trailererens stik monteret korrekt nu, ved hjælp af anvisningen fra linket. Jeg har forsøgt med bilens, men kom til at kortslutte en af ledningerne, da jeg prøvede med lampen. 2 5a sikringer var gået, (måske en af dem var gået tidligere, uden at jeg havde bemærket det.)
Efterfølgende kunne jeg kun turne motoren, uden at starte, og nu er den uden strøm. Jeg synes ellers ikke at jeg havde prøvet så meget, så det skulle betyde noget, og den var kvik nok til at dreje motoren før dette. Batteriet er vel 6 år gammelt. Jeg har en gammel 4a hjemmelader. Kan jeg bruge den til et vedligeholdelsesfrit batteri?

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 20-07-13 10:48

Jeg har også en lille lader, til et vedligeholdesfrit mc batteri, der slår fra når der er ladet op. Er det bedre/sikrere med den?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-07-13 23:05

Du kan bruge begge, men husk at frakoble det ene kabel fra akkumulatoren under opladning. Når batteriet er opladet skal du slukke for laderen FØR du frakobler, da der under opladning dannes knaldgas og selv en lille gnist kan forårsage en eksplosion. Vent fem - ti minutter med god ventilation og monter så kablet igen. Så BURDE den kunne starte.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 21-07-13 21:45

Jeg har ladet batteriet, og det gik fint med at starte.
Den lyser dog nu konstant på motorsymbolet; om det så er fordi batteriet har været afmonteret ved jeg ikke.
På bilens trailerstik er der en brun, to sammenkoblede grå/hvide, og to sammenkoblede gul/hvide, som der ikke er strøm i , selvom jeg har tændt alt. De øvrige har jeg fundet placeringen til; jeg har en mistanke til, at en af dem skal svare til trailerens blå stik, som er til tågebaglys, men efter bilens anvisning bliver denne frakoblet når traileren ( en alm. 500 kg) bliver påsat. En af de to andre må være stelledning, men hvilken, og hvad er den sidste til? Jeg har ellers fået blinklys, baglys, nr.pladelys til at virke på traileren

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 22-07-13 18:43

Hvis du følger ledningen fra din stikdåse ved trækket og ind til baglygterne kan du muligvis se, hvilken ledning der er ført til stel ? Den sidder sandsynligvis med en kabelsko eller en lille bolt monteret på karrosseriet i nærheden af baglygterne. Der kan du også måle med en simpel prøvelampe hvad der er hvad og muligvis finde svaret på de uvirksomme ledninger. Da der ikke er en decideret standard for farvekoder etc. er det umuligt, at svare dig eksakt på hvad der er hvad, men ofte er stelledningen hvid. Det må dog ikke tages for endegyldigt, da det er op til den, der monterer ledningsnettet.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 25-07-13 23:07

Jeg har været ved to skodaforhandlere hvor jeg spurgte om at få et diagram over ledningerne; det første sted sagde de jeg skulle finde det på nettet, hvad jeg dog ikke kunne. Det andet sted fik jeg diagrammet, hvor jeg efterfølgende kunne se, at farverne ikke svarede ret meget til trailerens stik, som jeg ellers havde fulgt, så måtte om igen: På bilen var stelledningen brun. Et eftersyn af dårlige forbindelser og stik var også påkrævet, samt ovenikøbet nyt batteri til bilen.
Tak for svarene

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 25-07-13 23:08

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-07-13 18:29

Selv tak