/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Pareto
Fra : pedroso
Vist : 774 gange
200 point
Dato : 15-07-13 23:51

Jeg har en tabel med en struktur som nedenfor.

Kategori Start Stoptid
A 15-Jul-13 11:12:13 15
B 15-Jul-13 11:11:13 14
C 15-Jul-13 11:10:13 8
B 14-Jul-13 11:09:13 25
A 14-Jul-13 11:08:13 35
B 14-Jul-13 11:05:13 23

Jeg har egentlig brug for data i dette format:

Dato A B C
15-Jul-13 15 14 8
14-Jul-13 35 48 0

Alså en summering af Stoptid for hver dag.

Kan man lave et view i det nederste format baseret på det øverste?

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 16-07-13 07:35

Hvis der altid er netop kategorierne A, B og C, så der kommer aldrig nogen D, E, F, o.s.v. kan du lave et view hvor du laver SELECT DISTINCT på datoerne, og så et sub-query for hver kolonne.

Men hvis antallet af kategorier er varierende, kan du ikke lave et view, hvor antallet af kolonner varierer.

Brug i stedet GROUP BY til at hente summen af hver kategori grupperet pr. dato.

Accepteret svar
Fra : SuperDelphi

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-13 10:37

Det du ønsker er at dreje tabellen, så Koloner bliver til rækker og omvendt.

Jeg fandt et eksempel til dig her:
http://stackoverflow.com/questions/13372276/simple-way-to-transpose-columns-and-rows-in-sql

Hvis du ikke får det til at virke skriver du lige til mig igen.

mvh
Poul-Erik
pej@peprogrammering.dk

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 16-07-13 14:42

Ja nemlig, SuperDelphi. Men der skal så også summeres over rækkerne, fordelt på dage. Jeg bruger et program, som hedder NWA Quality Analyst, det er fantastisk til SPC på maskiner.

Der var sørme nogle eksempler med, som behandlede præcis min problemstilling. Jeg er lidt i tvivl om den summerer eller tager gennemsnittet af StopTime, det skal jeg have checket. Men ellers gør den hvad den skal. Det kom til at se sådan her ud:

TRANSFORM Avg([StopTime])

SELECT MIN([Start]) AS [MinStart], MAX([Start]) AS [MaxStart]

FROM [dbo.qry_Events] WHERE ( 0 = 1 )

GROUP BY DATEPART("yyyy",[Start]), DATEPART("y",[Start])

PIVOT [Kategori] IN ("A","B","C")

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 16-07-13 19:58

Tak for svaret SuperDelphi.