/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Medicin
Fra : mig-selv
Vist : 683 gange
50 point
Dato : 15-07-13 20:11

Er reglementet om kørefarligt eller (RØD TREKANT) medicin ændret?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-07-13 20:12

Og jeg tænker på Recept medicin..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-07-13 20:18
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-07-13 20:26

?? ikke lige det jeg spørger efter
Jeg har nemlig lige fået godkendt en RECEPT, uden at skulle til Læge.

Og dén kan jeg ikke rigtig forstå, da jeg skulle / altid har haft personligt møde. for at få fornyet den.
Men i dag var den bare accepteret, som almindelig medicin/ uden trekantén på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-07-13 20:34

NB: man kan så undre sig over at der ikke er TREKANT på en bájer, når man kan købe en pakke smøger med en STOR SKRIFT PÅ, der siger TOBAK DRÆBER - nå, men det være nogle med en høj uddannelse der bøjer visse ord og deres mening/ 3-kanter.
Samt man kan stemme når man fylder 18, men kan komme 16 år i fængsel som 15???

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-07-13 23:29

Prøv en gang selv at læse hvad IRF: Institut for Rationel Farmakoterapi, som er det vejledende organ for lægerne.
Hvis man får afhængighedsskabende/sløvende medicin fast, f.eks. sovemedicin eller beroligende Alprox, Diazepam, m.v. kan ens læge faktisk forbyde en at køre bil og er man i den alder hvor kørekortet skal fornyes, skal lægen skrive dette i sin indstilling til embedslægen og så er det usandsynligt at man får kørekortet fornyet.

Citat
NB: man kan så undre sig over at der ikke er TREKANT på en bájer, når man kan købe en pakke smøger med en STOR SKRIFT PÅ, der siger TOBAK DRÆBER - nå, men det være nogle med en høj uddannelse der bøjer visse ord og deres mening/ 3-kanter.
Samt man kan stemme når man fylder 18, men kan komme 16 år i fængsel som 15???

Det er en underlig sammenligning du er inde på.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-07-13 00:27

der er jo regler for alkohol og trafik. Trekanten på medicin siger at den sløver og man der for ikke må køre motoriserede køretøjer. Det er en sikker for dig og ikke mindst for dem du møder i trafikken

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-07-13 00:28

rettelse: sikker = sikkerhed

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-13 01:19

Citat
NB: man kan så undre sig over at der ikke er TREKANT på en bájer

Man skal jo ikke gør folk dummere end de er.....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 05:19

Citat
Man skal jo ikke gør folk dummere end de er.....

Så må der altså være mange dumme mennesker, da der er mange der ikke forstår at man ikke skal køre bil med 10 genstande indendørs - så måske burde der sidde en advarsel på flasken.

Jeg har før fået medicin med trekant på, og dengang skulle jeg hvergang til læge, nu har jeg så fået et sovemiddel et par uger, men skal ikke møde personligt for en fornyelse = det undre mig
da det er på listen over trafik farligt medicin.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-13 09:36

Citat
Jeg har før fået medicin med trekant på, og dengang skulle jeg hvergang til læge, nu har jeg så fået et sovemiddel et par uger, men skal ikke møde personligt for en fornyelse = det undre mig
da det er på listen over trafik farligt medicin.

Det er så op til folk at bruge deres samvittighed, der er jo sket ulykker hvor "trekantmedicin" har været blandet ind.
Det er lægens vurdering hver gang, han behøver så blot at gå på nettet og lægge en receptfornyelse ind så man kan købe på apoteket, det glemmer lægerne sommetider at oplyse at de har gjort.

Ang. alkohol kan vi jo også sætte røde trekanter på samtlige vin-og ølglas

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-07-13 10:20

Det er stadig en mærkelig sammenligning du fører frem:
Citat
Så må der altså være mange dumme mennesker, da der er mange der ikke forstår at man ikke skal køre bil med 10 genstande indendørs - så måske burde der sidde en advarsel på flasken.

Ser du, det ved alle godt Det er jo ikke sikker alle ved hvilken medicin det er uforsvarlig at køre bil med i kroppen. Ja, som jeg tidligere skrev er reglerne for medicin/bilkørsel drastisk ændret de senere år.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 10:48

Citat
Ser du, det ved alle godt

Så er det da sjovt, at de stadig kører rundt i bil, som om det ikke kommer andre ved.

Citat
Det er lægens vurdering hver gang, han behøver så blot at gå på nettet og lægge en receptfornyelse ind så man kan købe på apoteket, det glemmer lægerne sommetider at oplyse at de har gjort

OK, troede bare det var LOVPLIGTIGT at skulle møde personligt op, når det gælder de præparater.
Men som du skriver, ved ikke om der ligger noget på Apoteket og venter, da de bare er bestilt over nettet-
Citat
ikke sikker alle ved hvilken medicin det er uforsvarlig at køre bil med i kroppen.

Det kan vi da hurtig blive enige om - selv håndkøbs medicin kan være af den stærke slags (for visse mennesker).
Man kan så bare undre sig over at visse mennesker får en 'køretlladelse' af Lægen, når de får stoffer som Ketogan/ Morfin og lignende, som sikkert ville få enhver normal Dansker til at smide sig direkte i sengen - det syntes jeg er direkte uansvarligt af en Læge.
Som de fleste former for Psykofarmika er ikke mærket ' farlig' men dem jeg engang har prøvet, ville aldrig få mig ind i en bil, ihvertfald ikke for at køre den.