/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Indbygning af radiator i væg
Fra : Mtk99
Vist : 623 gange
20 point
Dato : 14-07-13 15:07

Kære venner

Jeg er i gang med at renovere min første sal og har brug for at få svar, på følgende spørgsmål.
Er det muligt at indbygge en radiator i en skunk væg, så den er plan med vægen? Radiatoren er placeret under et Velux vindue. Umiddelbart ville jeg selv tro at det var i orden, hvis man holder tilstrækkeligt luft rundt om radiatoren så luften kan cirkulere. Det eneste der vil forhindre varmen i at stige op i vinduet vil være en vinduesplade som normalt også dækker radiatoren når denne er placeret under et vindue. Håber i kan komme med nogle brugbare svar.

Vh. Martin (tømrer)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-13 17:40

Jo det man da godt, og måske med en lidt skrå plade under vindues-pladen så luften nemmere ledes ud og op.
I gamle dage stod radiatoren tit i et rum med en træ/jern rist som var parallel med væggen.

Det er jo ikke det optimale, men tit brugt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-07-13 17:59

Sørg for at luften frit kan bestryge for- og bagside, og at den let og uhindret kan komme ind forneden og ud foroven.
Hvis du ikke vil have skunken varmet op, skal der isoleres på skunkvæggens skjulte side.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-07-13 20:59

Jeg havde et tilsvarende problem for et par år siden, da jeg satte radiator op i skunkhullet under kvistvinduet, i et relativt velisoleret hus. Det blev løst med en radiator hvor der er 2-5 cm fri luft omkring på alle sider mellem radiatoren og kvistvæggene.
Oven på radiatoren hænger en bjælke som holder vindueskarmpladen - og bjælken flugter på ydersiden med radiatoren. Radiatoren er købt til at være plan på forsiden - så det nærmest falder ind med væggen. Radiatoren er godt nok lidt overdimensioneret mht. kapacitet - men på den anden side så ligner radiatoren en væg i rummet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-13 00:36

Med en plade foran vil den ikke virke som radiator ( strålevarme) for rummet. Men en sædvanlig radiator med ribber giver jo også en del konvektiv varme til luften. Det er måske også godt nok hvis den er rigeligt dimensioneret. Husk rigelig isolering bag radiatoren mod skunken , mindst 100 mm mineraluld.

Hvis der er afregning via fordampningsmåler kan det blive en meget dyr løsning, fordi radiatoren skal være meget varmere for at afgive den samme varmemængde til rummet.
Komfort bliver knap så god som med en fri radiator, som bedre kompenserer for "kuldeståling" fra vindue og ydervæg.
Alt i alt skal rummet opvarmes lidt mere for at føles tilpas.

Kommentar
Fra : Mtk99

Dato : 16-07-13 08:18

De eneste anbefalede krav jeg kan se fra leverandøren af radiatoren er min. 15 cm. Luft under.
Jeg har varm skunk men har alligevel valgt at 70mm isolering bag radiatoren så varmen ikke forsvinder direkte ud i skunken men bliver ledt op i Velux vinduet og videre ud i rummet.

Der er ikke andre der har erfaring med dette? Om det virker og evt. Varmetab?