/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Fedt i kabel
Fra : mig-selv
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 13-07-13 18:42

Nu gad min kopling ikke at tage fat mere, kablet (yderdelen) er fyldt af fedt og gammelt skidt - ikke olie og smørelse.
Skar stålwiren (inder-delen over) og ville sætte en ny i, MEN den glider ikke som den skal af det gamle ´snask´ der åbenbart stadig sidder godt fast.
SÅ er spørgsmålet? hvordan får jeg alt det ´snask´ ud/væk, uden at skulle afmontere selv kablet?
Gider ikke at skulle hive tank og andet af - man er jo doven.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-13 21:33

Du kan jo prøve at ruske lidt i yderkabelet medens du sætter tryk på inderkabelet.
Men hvis enden af inderkabelet splittes bare med en tråd, så er det sket.
VH Palle

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-07-13 22:33

Med en smørrekande kan du pumpe olie gennem yderkablet og få det skyllet rent og samtidig smurt. ??

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 100 point
Dato : 14-07-13 03:46

Benzin og petroleum er de to bedste "snaskopløsere" jeg kender.
Næste gang skal du ikke cutte wiren.
Jeg prøver at gengive noget, jeg for flere år siden læste i et mc-blad:

Tag en plasticflaske med skruelåg, bor et hul, der er en anelse mindre end kabelhosen/kappen, i l låget, og pres låget ned over kabelhosen, husk at vende låget, så du kan skrue flasken på Første gang fik jeg vendt låget galt ) ikke smart.
Fyld flasken halvt med opløser, og "pump" engang imellem, når det der kommer ud i kablets anden ende ikke længere er tilslammet, så kør en tynd ståltråd (svejsetråd er ret godt til formålet) igennem.
Lad ståltråden være i hosen og sæt flasken med en sjat opløser på igen, så kan du pumpe ved at bevæge svejsetråden nogle centimeter frem og tilbage, mens du ser efter slam.
Gem flasken og brug den som oliekande, når når du skal smøre dine kabler.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-07-13 20:06

Tak for svaret hjkofoed.
Det noget der virkede. nu skal jeg bare have loddet en nippel på kablet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-07-13 20:29

Jeg kappede kablet netop fordi jeg troede at der var sprunget en tråd, som gjorde at der ingen bevægelse var i det.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-07-13 22:50

Selv tak, er ikke sikker på, at du kan lodde på wiren. min far, der var mekanikker af den gamle skole - uddannet i '40erne, lærte mig at fremstille et effektivt "loddevand", nemlig zinkklorid:

Du skal bruge saltsyre og zink - klippet eller filet i småstykker (gammel kasseret tagrende/nedløbsrør)

Tag en halv deciliter saltsyre i et glas, drys lidt zink i og lad det syde af (der bobler brint op, så vær forsigtig med åben ild).
Gentag med zink i små portioner til der bliver et par korn liggende som bundfald, uden at det syder.

Når du har affedtet loddeemnerne, dypper du dem i loddevandet eller pensler det på med en KUNSTSTOFpensel (naturhår krøller så mærkeligt )

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-07-13 08:13

Med sådan et sæt kan man spare mange penge, jeg har ikke købt kabler de sidste mange år
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Reservedele/Ovrigt/Reparationssat-kabel-82621/
og jeg har altid loddet dem, med almindelig loddetin - uden problem, det skal dog være totalt rent.
Samt i nødstilfælde kan man bruge en samlemuffe eller et ben fra et stik til EL

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-07-13 23:22

Den var "sly" undskyld "snedig" linket er omgående gemt i foretrukne under "Bil og MC"