/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sukkerfri kage?
Fra : o.v.n.
Vist : 814 gange
200 point
Dato : 07-07-13 21:21

Mange kager er sådan cirka halv sukker og halv margarine + lidt mel, hævemiddel og krydderier, spørgsmålet er om jeg uden videre kan erstatte sukkeret med sødestof, helt eller delvis?
Eller bør jeg holde mig til opskrifter med sukkerfri kager?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-07-13 21:30

Sukkerfrie sødestoffer er langt mere "potente" rent sødemæssigt, så mængden skak reduceres kraftigt, så hold dig til opskrifter for disse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-07-13 21:46

Citat
Sukkerfrie sødestoffer er langt mere "potente"
Tak det ved jeg godt og på Hermesetas dåsen er der en simpel omregning fra sødemiddel til sukker, men hvordan bliver en sukkerholdig kage hvis jeg bruger sødemiddel som svarer til det angivne mål sukker? En eller anden har sikkert erfaring eller har måske hørt noget

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-07-13 22:08

Jeg synes at have læst, at problemet er, at div. sødemidler ikke fylder lige så meget som sukkeret, så der kommer til, at mangle "noget" i kagen.
Men jeg mener også, at have læst, at man på apoteket kan få noget (sikkert ret dyrt), som kan bruges på samme måde som sukker, og altså fylder på samme måde som sukkeret.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 210 point
Dato : 07-07-13 22:12

Dette link er godt nok ikke til Apoteket, men det kunne være dette jeg har læst om:
http://www.mitliv.dk/atwel-sode-og-bagemiddel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-07-13 22:16

Det ser fint ud i linket tak Troldepige, det ser ud som om jeg skal skifte Hermesetas ud med Atwel, det er en nem løsning
Andre som ved noget?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-07-13 22:34

Hej o.v.n
Se event. denne opskrift .

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-07-13 22:34
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-07-13 22:36
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-07-13 22:53

Her finder du også masser af gode opskrifter:

http://www.diabetes.dk/velvaerekoekkenet/opskrifter.aspx

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-07-13 09:36
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-07-13 10:04

Citat
http://ekstrabladet.dk/forbrug/underluppen/article259627.ecer

Citat
Det er dog sundere at erstatte sukker med naturlig sødme fra frugt,Indsæt dit citat her

Engang kom jeg en del reven gulerod i min sædvanlige dej til grovboller, og de blev alt for søde i smagen, så jeg skulle have sparet på sukkeret.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-07-13 11:56

Tak for svaret Troldepige. du kom først med svaret på om sukkeret kunne erstattes i mine opskrifter
Tak til i andre også, jeg prøver måske engang med de sukkerfri opskrifter, lige nu er jeg mest interesseret i at erstatte sukkeret i de opskrifter jeg har og det ser ud som om det er bare at gå i gang med det rigtige sødemiddel
i Katekismus' link læste jeg om Perfect fit og den kan købes i den lokale butik
http://www.superbest.dk/produkt/sukker-fedterstatning-perfect-fit
og billigere end Atwel produktet, mon ikke den kan bruges
God sommer til alle

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-07-13 20:33

Velbekomme.

Så vidt jeg husker kan du også spare en vis %-del af fedtstoffet, men det må stå på pakningen, og ellers må googl kunne hjælpe.

Held og lykke med bagningen.