/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
høst?
Fra : DBG1
Vist : 526 gange
50 point
Dato : 06-07-13 11:21

kan de høstet spises nu eller kan de stadig blive størrere?

http://www.baboom.dk/album/storbilledevisning/36724-hoest#/0

på første billede er der både en meget høj spinat (spinacia oleracea L.) som har vokset længe, og der er nogle mindre spinater

på billede 2 og 3 er de mindre spinater..

hvilke af de forskellige spinater kan plukkes, de store , de små eller dem alle?

på billede 4 er der en hovedsalat (lactuca sativa)
jeg har allerede snuppet et par blade en gang imellem men er den overhovedet stor nok til at tage bladende fra endnu?

på billede 5 er der flere spinat..

på de to sidste billeder er der miniagurk (cucumis sativus).. som sagt hedder de mini så de er vel i den størrelse som de skal være til at blive plukket er de ikke?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-13 11:38

De friske spinatblade man finder i butikkerne er ikke ret store.

Men klart nok ville de være hamrende dyre hvis der skulle plukkes af planterne 2-3 gange, så man høster rub og stub.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-07-13 12:04

hvad vil det sige at man høster rub og stub? alstå man snupper hele planten på 1 gang når de i er store istedet for at hukke fra planten over flere gange så den aldrig når at vokse op?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-07-13 12:45

Spinaten. Du plukker de blade du skal bruge. Helst ikke alle på én plante- de blade du viser kan sagtens bruges nu. Den store som er gået i stok, er måske lidt grovere. Det er én metode.

Dine agurker skal da høstes nu- de ser fine ud. Hvis de vokser længere tid- tror jeg blot de bliver tykkere- og dermed også mere grove.

Når jeg har dyrket spinat- har jeg bare brugt foråret og høstet alt når der var tilstrækkeligt med blade- og så brugt pladsen til noget andet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-13 14:15

Citat
hvad vil det sige at man høster rub og stub

En gammel talemåde for at fjerne det hele hurtigt , bruges også ved oprydning, en operation osv

"Rub"......rubber neglene, altså skynder sig
"Stub"......tager næsten roden med, det har forbindelse med at en træstub også ryger med.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-07-13 16:33

Agurkerne skulle være høster for flere dage siden efter min mening så smager de bedere

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-07-13 20:13

det lyder til alle er ret enige om at agurkerne skal høstes i den størrelse som på billederne og gerne lidt før..

og spinaten skal høstes lidt af gangen.. men hvor længe kan man blive ved med at tage lidt af gangen fra den? dør den ikke på et tidspunkt eller går i stok eller bliver ubrugelig på et eller andet tidspunkt?
og kan jeg bruge de største af bladende fra de som er gået i stok, eller også de små blade eller smager de dårligt..?
jeg er lidt i tvivl om hvor mange blade jeg skal tage ad gangen og hvilke.. skal jeg bare tage alle de største blade og så lade de små blade vokse videre?

kan salaten også høstes lidt af gangen ligsom spinaten?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-07-13 21:02

prøv at se her, omkring spinat:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CDgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.xn--plantefr-d5a.dk%2Fimages%2FSpinat%2520dyrkningsvejledning.pdf&ei=rWjYUfjAHsbYsgaXv4B4&usg=AFQjCNHf-e8n1fULdXCT7JXOczBb9yosrw&sig2=5V9hyWnDMUnB4W64PevYAQ

Jeg plejer som sagt, kun at dyrke spinat om foråret/forsommer.
Med hensyn til din salat, kan jeg ikke lige se hvad det er, men alle salater uanset det er pluksalat eller alm. salat, kan sagtens plukkes i blade, efter det man skal bruge. Så det er bare om at komme igang.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-07-13 21:46

tak for linket..

salaten er en hovedsalat (lactuca sativa)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-07-13 13:38

Citat
salaten er en hovedsalat (lactuca sativa)

Der er bare mange sorter af lactuca sativa-;)

Men pluk bare løs, det ser ikke ud til at være en sort som danner et meget tæt hoved. Og du kan jo altid forsøge at få så meget ud af planten som mulig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-07-13 15:22

UPS

ser lige nu, at du har 6 ubesvarede spørgsmål liggende- måske du også skulle rydde op her på kandu og ikke kun i dine grøntsager.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 11-07-13 10:47

jeg har accepteret næsten alle spørgsmålenen men de er vist stadig aktive..

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-13 11:17

så mangler du at trykke send- for ingen af spørgsmålene er afsluttet.

accepter- rul ned - tildel stjerner- tryk send

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 12-07-13 15:52

okay nu fandt jeg ud af det

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 12-07-13 15:52

Tak for svaret smuller54.