/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Næsesmerter
Fra : werter
Vist : 979 gange
100 point
Dato : 05-07-13 21:29

Som om det kommer inde fra højre næsebog. En skærende smerte, der flammer helt op i panden hver gang jeg tygger eller synker. Det har været det i et par år, men i de sidste par døgn er det taget voldsomt til. Jeg dør af sult og tøtst, hvis det skal blive ved...
Ørenæsehalslægen har henvist mig til neurolog - men her er minds en måneds ventetid. Har nogen et godt råd?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-07-13 21:48

Kan være betændelse på roden af en tand!

Kommentar
Fra : werter

Dato : 05-07-13 22:22

Tak for dit råd, Kateket. Har allerede fået fjernet to kindtænder i overmunden uden at det hjalp. Men der er er selvfølgelig flere tænder. Vil gå til tandlægen snarest.
Men når hverken panodil eller ioren synes at have nogen effekt, kan det så være tandrodædder?
vk h W

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-07-13 23:21

Smertestillende hjælper ikke på tandsmerter, når først det bliver så voldsomt:

Find en dygtig og grundig tandlæge, som kan tage røntgenbillede.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 05-07-13 23:43

Det lyder da rædsomt!

Du må forlange at få noget stærkt smertestillende, indtil lægerne har fundet ud af at hjælpe dig.

Du kan da ikke gå rundt med så voldsomme smerter, og nøjes med håndkøbsmedicin.

God bedring.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-07-13 09:34

Citat
Det har været det i et par år,

Har det været konstant i denne periode?

Hvis man har problemer, som man går og spekulerer på, så kan man reagere med smerter de meste mærkelige steder.
Lægerne siger så, at det er psykisk, men det betyder på ingen måde, at man har knald i låget.

For en del år siden havde jeg min da 16-årige niece boende, hun havde været ude i noget rigtig snavs, og skulle bare væk fra sit sædvanlige miljø.
Jeg havde altid haft et meget nært forhold til denne niece.
Ind i mellem var hun hjemme hos sin mor, i nærheden af det gamle miljø, og pigebarnet vidste ikke hvad hun selv ville.

En nat vågnede jeg med en modbydelig brændende smerte ud igennem alle fingerspidserne på den ene hånd.
Jeg gik rundt og svingede med armene, for jeg tænkte, at en nerve måske var i klemme, og så faldt det til ro, så jeg kunne gå i seng igen.
Men en time senere var den gal igen, og sådan gik resten af natten.
Næste nat gik på samme måde.

Så ringede jeg til lægen, som gav mig noget smertestillende, som virker på smertecentret i hjernen (Dolol).
Så sov jeg roligt igen.

Set i bakspejlet er jeg ikke i tvivl om, at det har været en reaktion på alle mine spekulationer vedr. niecen.

Tænk dit liv igennem, og overvej, om der kan være noget, som din krop reagerer på.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 06-07-13 13:41

Tak 888 - på mandag skulle jeg have muligheder for at komme igang.
Tak Troldepige for din udførlige kommentar. Jeg har ikke tænkt den tanke. Men den forekommer ikke usandsynlig. Men de (tre!) fronter, jeg har at slås med lader sig nu desværre ikke bare såden fjerne.
Dodol har ingen fortalt mig om. Det vil jeg straks kontakte min læge om mandag morgen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-07-13 22:04

Citat
Dodol har ingen fortalt mig om. Det vil jeg straks kontakte min læge om mandag morgen.

Lægerne er oftest tilbageholdende med, at udskrivr dem, fordi de er vanedannende.

Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 100 point
Dato : 08-07-13 11:19

Gå til lægen og bed om at blive undersøgt for Trigeminus Neuralgi. Voldsomt smertefuldt med karakteristiske lynende jag, ofte udløst ved berøring, tygning m.m. Ganske tit får man fjernet en eller flere tænder og gennemgår forskellige antibiotikakure mod ikke-eksisterende bihule/kæbehulebtændelser.

Smertestillende hjælper ikke en fis på denne type smerte. Det der hjælper er en type epilepsimedicin og den man ofte starter forsigtigt op med og som oftest har god effekt af, er Tegretol.

Der findes en forening for de ramte og på deres hjemmeside, kan du læse mere om sygdommen.

http://www.trigeminus.dk/

(Hvis det er dette, virker hverken Dolol, Ibuprofen eller andet traditionelt smertestillende)

Kommentar
Fra : werter

Dato : 16-07-13 09:42

Tak til jer allesammen for god umage med at svare mig.
Pointsene, som jeg desværre ikke kan dele op giver jeg til Charlottefrich, der ramte plet og sendte mig et særdeles brugbart link. Har netop fået diagnosen bekræftet: Trigeminus Neuralgi,
så nu iværksættes behandling.
Wenligst fra Werter

Dolol udviste desværre ingen smertelindring - kun et hav af bivirkninger. Men det var forsøgt værd. Virker altså bare ikke på Tregeminus Neuralgi.

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 16-07-13 09:44

Tak for svaret Charlottefrich. Du ramte plet og sendte mig et særdeles brugbart link. Har netop fået diagnosen bekræftet: Trigeminus Neuralgi,
så nu iværksættes behandling.
Wenligst fra Werter

Dolol udviste desværre ingen smertelindring - kun et hav af bivirkninger. Men det var forsøgt værd. Virker altså bare ikke på Trigeminus Neuralgi.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-07-13 10:41

Dejligt, at du endelig fandt ud af hvad årsagen til smerterne er.

Jeg aner intet om behandling af Trigeminus Neuralgi, men hvis du kører fast i det, så kan du overveje zoneterapi eller akupunktur.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 18-07-13 11:57

Werter. De er gode i foreningen og vil meget gerne svare på spørgsmål, støtte og hjælpe.

Har du i øvrigt spørgsmål, er du velkommen til at skrive til mig. Jeg er selv TN-ramt i højre sides kæberegion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trigeminal_neuralgia

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 18-07-13 12:55

Hvor er det dejligt at høre, at du endelig får ordentlig hjælp, man kan jo blive helt desparat, når man skal gå så længe med smerter og uvished.

Om jeg forstår, at læger ikke for længst kunne have fået mistanke om, hvad du fejlede
- i stedet har du selv måttet finde ud af det, ved hjælp af Kandu's brugere.

Som jeg altid siger: Kandu er et fantastisk sted, hvor man næsten altid kan få hjælp!