/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu på en win 8 computer.
Fra : Eyvind
Vist : 792 gange
50 point
Dato : 05-07-13 10:17

Jeg fandt lige en opskrift til at køre dualboot med win 8 og ubuntu.

Jeg har ikke selv prøvet det, men kunne godt tænke mig at høre hvis nogen har prøvet det.

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=17590

Citat
Dualboot Windows 8 og Ubuntu
af momsemor » ons jul 03, 2013 11:36 pm

Jeg har lige installeret Ubuntu på en maskine med pre-installeret Windows 8 og har lavet en lille guide om det

Dualboot Windows 8 og Ubuntu

Start din Windows 8 op og sæt din Ubuntu DVD/USB 64 bit i og tryk på ”Indstil” og derefter på ”Tænd og sluk”.

Hold Shift-tasten nede, mens du trykker på genstart, så genstarter computeren ”rigtigt” og du kan nu vælge: ”Brug en enhed”, hvor du vælger, at starte fra DVD/USB og kan så installere Ubuntu normalt.

Efter installationen starter computeren op i Ubuntu og du skal installere et lille program, der hedder Boot-repair, så Windows 8 kan startes fra Grub-menuen.

Åben en terminal og kør disse 3 linier enkeltvis:

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install boot-repair

Så åbnes programmet ved, at skrive: boot-repair
og du kan nu lade programmet reparere opstartsmenuen.

Efter en genstart vil der være en linie i Grub-menuen, der starter Windows 8 og den ser sådan ud:

Windows Boot UEFI loader

God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 05-07-13 11:39

Jeg har heller ikke prøvet men gemmer lige giuden, engang køber jeg sikkert en computer som er født med Windows 8, lige nu har jeg Windows 8 en computer som er opgraderet fra Windows XP og der er alt som i gamle dage, altså ingen problemer med dual boot

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-13 11:47

Det som jeg studsede over er jo den sidste linie:
Windows Boot UEFI loader

Jeg tribbelbooter selv fra en win XP maskine > ubuntu > Mint 13
Mint 14 på en USB pen

Ps. Mint 15 er blevet for skrap til mine gamle maskiner, og jeg vil ikke følge med i købe købe ræset.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-13 12:53

I min Grub står der Windows 8 loader efter opgraderingen, men der er jo heller ikke UEFI på mit bundkort, der er den gode gamle BIOS

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-13 20:43

Tak for svaret o.v.n.. Jeg lukker tråden igen.
Det var jo heller ikke noget spørgsmål, men nærmest et lille tip.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-07-13 23:43

Tak for tippet og god weekend