/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
hvad er temperaturen
Fra : jensviggo
Vist : 540 gange
20 point
Dato : 04-07-13 11:02

Hvis der er 0 grader i dag, og der bliver dobbelt så koldt i morgen, hvad er temperaturen så?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-13 11:55

Temperaturen er stadig 0°
Og i morgen bliver temperaturen også 0°
Men i overmorgen bliver temperaturen omkring 22°
Og i næste uge skal det også blive dejligt varmt -
for så tager jeg til Syddanmark......og surfer lidt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-13 12:13

Godt spørgsmål

Det er umuligt at fjerne nullet da det er indsyltet i al nuværende måleteknik, alle nuværende og historiske resultater ved temperaturmåling bliver også på det nærmeste ubrugelige.

Og i givet fald, hvor skal nye grænser gå......... fra +0,1 til -0,1 eller skal der mange flere nuller ind for at det kan anvendes praktisk.

Vi skal nok have vækket Einstein fra de døde for at løse den knude

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 04-07-13 12:42

Her i Esbjerg er temperaturen lige nu 17 grader og overskyet, og jeg kan godt regne ud, at dobbelt så varmt i morgen bliver 34 grader +.

Så venner fat badetøjet og kom til stranden.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-07-13 15:01

Citat
Hvis der er 0 grader i dag, og der bliver dobbelt så koldt i morgen
så er det fordi chillfaktoren så spiller ind ellers kan det ikke blive dobbelt så koldt ved 0 grader.
Se http://www.tourteam.dk/chillfaktor.htm

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 04-07-13 15:11

Kan man bruge chill faktoren til det stillede spørgsmål, for her spiller vinden også ind, og den er der ikke nævnt noget om, heller ikke om vinden ændre sig, for er det tilfældet, ja så skal vi starte forfra.

Og 0 grader med vindstyrke 10 ja så er det ikke bare dobbelt så koldt så er vi nede på - 7 grader.

Så skal vi bare sige det kan komme an på så meget (det er vel tilstrækkeligt rummeligt)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-13 16:23

Nå men jeg troede bare det var indendørs målinger.
Eks. Når jeg kommer forsent til frokost.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-07-13 17:20

spørgeren konstaterer at det bliver dobbelt så koldt dagen efter, hvilket kun kan lade sig gøre hvis chillfaktoren spiller ind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-13 18:29

Begrebet "dobbelt så lidt" er ulogisk. Og med den slags logik bør man ikke beskæftige sig med noget der går i minus, eller kan ligge på eksakt 0. At rode chill-faktor ind i det er nogenlunde lige så "korrekt" som når man spekulerer i chill-faktor for ikke organiske materialer.

Så skal der være relevant bør man nok overveje at anvende absolut temperatur, eller spekulere i entalpi. Sidstnævnte giver dog en masse variabler da vandindholdet betyder noget.

Så svaret må være: Himmelbjerget!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-13 18:59

Så skulle vi måske lige ridse et entalpi-diagram op.......................................en dag.

Men 0°C = 32° F og det dobbelte er så 64° F = 17.7777777777° C

Altså svaret er ca. 17° C

Hit med påængernø

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-13 19:05

Øh det skulle jo være koldere.

32°F divderet med 2 er jo 16°F = -8.8888888°C

altså ca. minus 8°C

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-13 19:20

Kelvin er ikke brugbar heller. Derimod er absolut temperatur, set i forhold til det absolutte 0 punkt nok det mest relevante. Men at snakke dobbelt så lidt eller halv så meget skurrer lidt i logikken. Specielt med celsius skalaen hvor 0 er noget vi nemt kan have. Og så går det galt når man med folkeskole-regnereglerne taler om dobbelt så meget som intet.

Holder du stille i bilen og vil køre halvt så stærkt, eller dobbelt så langsomt giver det jo ingen mening. Begrebet mangler et konkret referencepunkt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-07-13 22:01

Citat
Holder du stille i bilen og vil køre halvt så stærkt, eller dobbelt så langsomt giver det jo ingen mening.

Selv når vi sidder stille på en stol, deltager vi i mange bevægelser. Først og fremmest følger vi Jordens rotation omkring sin egen akse. Hastigheden i denne bevægelse afhænger af, hvor på jordkloden vi befinder os. Ved ækvator er rotationshastigheden 1670 km/t., mens den er noget lavere på vores breddegrader. Men vi følger også med Jorden rundt om Solen med en fart på 107.200 km/t. Dertil kommer, at hele Solsystemet bevæger sig rundt om Mælkevejens centrum med en omløbstid på 225 millioner år. Da Solen befinder sig 27.000 lysår fra Mælkevejens centrum, er længden af dens bane 170.000 lysår. Regner vi på tallene, finder vi, at Solsystemet bevæger sig rundt i galaksen med lidt mere end 800.000 km/t. Bevægelselsen omkring Mælkevejens centrum er ikke den sidste. I vores lokale galaksehob bevæger Mælkevejen sig hen imod vores nabo Andromeda-galaksen med en fart på cirka 470.000 km/t., hvilket vil føre til et sammenstød mellem de to galakser om nogle få milliarder år. Endvidere lader det til, at hele vores lokale hob af galakser tiltrækkes af en enorm superhob 150 millioner lysår borte. Den har fået navnet The Great Attractor, den store tiltrækker. Vi farer mod denne superhob med en fart på cirka 2.200.000 km/t. Endelig deltager vi alle i universets udvidelse, men her er der tale om en udvidelse af selve rummet, hvor alle galakser kommer bort fra hinanden. Der er ikke tale om bevægelse i almindelig forstand.
Altså: bilen skal godt nok kunne bevæge sig hurtigt bare for at halvere hastigheden

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-07-13 22:03
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-13 09:30

Nul grader er jo ikke lig med ingenting, men bare et sted på en skala.
Ud fra det punkt vi kalder 0° kan det jo blive varmere eller koldere.
At vi så ikke kan regne med "tallet" nul er en anden sag.

Derfor kan spørgsmålet besvares ved at benytte en anden skala og vende tilbage når regnestykket er udført.

Annuller spørgsmålet
Fra : jensviggo

Dato : 23-08-13 07:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål