/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nissan Qashqai 1,5 cDi motor problemer
Fra : ppk
Vist : 1114 gange
300 point
Dato : 28-06-13 19:27

Hej

Efter at have været til en lokal mekanikker og få skiftet olie, og oliefilter samt brændstoffilter. Er motoren begyndt at gå i stå lige efter jeg har startet, jeg kan hvis jeg er heldig vippe lidt med speederen så den ligger på omkring 2000 omdr. så når den ikke at gå i stå.

?Har så flere gange været hos mekanikeren, hvor vi har fjernet de originale koblinger for at minimere evt. utætheder.

Den gummibold som man kan pumpe olien frem til filteret, er hele tiden tom og dermed flad. Pumper man så tryk på den efter mange tryk, kan man ca. 10 sekunder efter høre det bobler i den og trykket er væk

Er der nogen her i forumet kan fortælle mig hvad fejlen så kan være ?

Når bilen kører er der ingen ting at bemærke !

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen
Preben Knudsen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-13 19:51

Får man aldrig motoren justeret samtidig, den må da få for lidt benzin eller luft

eller find et andt værksted, der i det midste kan prøve køre bilen før den bliver leveret i DIN tilstand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-13 19:53

Citat
Den gummibold som man kan pumpe olien frem til filteret, er hele tiden tom og dermed flad. Pumper man så tryk på den efter mange tryk, kan man ca. 10 sekunder efter høre det bobler i den og trykket er væk

NYT VÆRKSTED..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-13 19:55

BTW: du må have mere end ET problem.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-06-13 19:57

Jeg ville demontere diesel filteret og monteret det igen, se om det er korrekt monteret.Og tjek om det er rigtig filter. Måske suger den luft et sted.
alimak

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 28-06-13 20:40

Mekanikeren siger godt nok den suger falsk luft ind et eller andet sted, men hvor er åbenbart umuligt at sige eller finde.

Jeg er godt nok ikke særlig god til biler, men har bedt ham om at skifte filteret ud igen. Men han påstår at det filter, ikke kan fejle noget da alle filtre testes inden de sælges.

Det filter jeg taler om er altså diesel brændstoffilteret.

Og når nu den når at gå i stå for mig, kan være heldig at pumpe lidt på gummibolden og derefter starter den igen med den ryger så lige lidt grå/hvid i et kort øjeblik.

Preben Knudsen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-06-13 22:20

Jeg er helt enig med,.. @alimak

Citat
Det filter jeg taler om er altså diesel brændstoffilteret.

Ja,.. det siger sig selv,.. eftersom det er en dieselbil (1,5 CDI)........

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-06-13 22:25

Du har fået skiftet ... olie, oliefilter samt brændstoffilter. !!

der er helt sikkert ikke ved bundkarret,. eller oliefilteret den er utæt,
så er der næsten kun et sted tilbage,.. Ikk'. !

medmindre mekanikeren har 'brækket' andet i stykker.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 30-06-13 14:41

EA_HS

Det er et Mekonomen værksted jeg har været på, så jeg må regne med det er et uorginalt filter

Men tror så lige han får stumper fra FTZ som vi bl.a. har her i byen selv om merkonomen også har en butik i byen. (underligt)

Som jeg ser det er slangerne monteret ifølge pilene på filteret, men stadig er gummibolden til at fylde filteret op med tom. Og hvis jeg trykker på den rigtig mange gange kan jeg få tryk på den, men efter 10 sek. forsvinder trykket igen.

Når jeg starter fra morgenstunden, starter den med det samme og så skal den altså have lidt omdrejninger for at fylde filteret. Og lige i overgangsperioden imellem start og så den næsten lige når at gå i stå, kommer der lige en grå/hvid røgsky ud af udstødningen.

Men noget andet er at jeg har lagt mærke til, at der er et eller andet med nogle slanger til på toppen af filteret, jeg ved ikke om det kunne være en slags tilbageløbsventil ?

PPK

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-06-13 16:26

Citat
nogle slanger til på toppen af filteret, jeg ved ikke om det kunne være en slags tilbageløbsventil ?

præcis ja,..

men der er / kan være flere fejlmuligheder, (flere steder i systemet)
nu er jeg ikke ekspert i dit bilmærke,... eller ekspert i noget som helst, for den sags skyld,...

jeg har bare interesseret mig for,.. og arb. / rodet med biler i mange år,
som følge deraf får man indsigt i mere og mere,

jeg har engang arbejdet med dieselmaskiner (International Harvester - IH)

på dieselmaskiner er der en tilbageløbs-, retur-, magnetventil og sikkert mange andre navne,
(tit elektrisk aktiveret)

hvis den er utæt,... måske kommet skidt i,.. i forb. med filterskift,
så er det klart trykket synker / daler / forsvinder,

men den slags burde være til at finde ud af fx. ved at sætte lidt tryk på systemet,

står lidt omtale her (på mærkeligt oversat Dansk)
http://www.weindex.info/21/2012/04/darlig-brendstofpumpe-kontraventil-symptomer.html

uanset hvad,.. lyder det ikke til at være tvivl om at systemet taber trykket,
så er det jo egentlig 'bare' at finde hvor,

det han være svært (meget svært) gennem kandu.dk,..............................

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-06-13 19:42

Hvad er det for koblinger I har fjernet ? NOGET peger i retning af, at systemet er utæt et eller andet sted mellem tank og motor. Hvis fejlen er kommet efter udskiftning af brændstoffilteret ville jeg være henrivende ligeglad med hvad mekanikeren fremturer med. Jeg ville FORLANGE en udskiftning u/b og om nødvendigt må han blive ved, til fejlen er udbedret. Man kører vel ikke på værksted for, at få fejl på bilen ????
Evt. kan du jo smutte forbi din lokale Nissan forhandler og købe et filter der passer og selv udskifte ? Hvis det løser problemet kan du så fortælle mekanikeren, at han er noget der rimer på passer ?!

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 30-06-13 22:37

Cortina01

De koblinger er bl.a. tilgang og afgang fra filteret der er klippet af og udskiftet med slanger der er trukket ud over, og så sat plastic spændebånd på.

Jeg har flere gange givet udtryk for at det er noget fusk, men han har gjort det for at være sikker på der ikke kom luft ind der.

Prøver lige at se om jeg kan lave et link til et foto så du/i kan se hvad det drejer sig om.

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 30-06-13 22:52

Dette her skulle gerne vise et billed af filteret set fra oven

http://billedeupload.dk/images/WzD0B.jpg

Og det er tilgang og afgangs koblingerne der er fjernet, ved ikke helt om der er noget spæring i de koblinger ?

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 30-06-13 22:54

Olien der ligger på toppen af filteret er noget vi selv har spildt, det er blevet renset af og der kommer ikke noget nyt.

PPK

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-06-13 23:12

Den slange med den grå kupling hvor går den til?
alimak

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 01-07-13 07:17

alimak

Skal lige finde ud af det i løbet af formiddagen, evt. sammen med et andet billede

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 01-07-13 16:55

Her er lige et link til flere billeder:

http://billedeupload.dk/images/1MOug.jpg
http://billedeupload.dk/images/mUYb.jpg
http://billedeupload.dk/images/ZBjlH.jpg

Den blå/grønne går til gummibold, se et af de andre billeder http://billedeupload.dk/images/WzD0B.jpg

Den grønne, kommer fra gummibold. Den grå på højre side af ventil eller hvad det er, går til motor.

For mig ser det godt nok ud til at der er ind og udgang, både til selve filteret og den der "ventilfidus".

Håber dette her kan give en eller anden af jer overblik

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 01-07-13 17:26

Har iøvrigt også sendt min mekanikker en mail her i formiddag incl. dette link http://www.weindex.info/21/2012/04/darlig-brendstofpumpe-kontraventil-symptomer.html

Og forslået at man skulle lave noget trykprøve kontrol

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 03-07-13 22:13

Savner lidt modsvar på mine sidste 2 indlæg

PPK