/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skuffefront en integreret opvaskemaskine
Fra : Melvin01
Vist : 529 gange
20 point
Dato : 25-06-13 13:00

Hej Alle

Er der nogen i dette fora der har erfaring med hvordan man laver en front med ”skuffe look” til en integreret opvaskemaskine.

Skal lave en front med 3 IKEA skuffer. I den nuværende løsning har jeg først sat en IKEA opvaskemaskine front (hel plade) på for derefter at skrue de 3 IKEA skuffefronter uden på. Det gør fronten dobbelt så tyk, hvilket som udgangspunkt ikke er noget problem. Det ser rigtigt godt ud, men der er et problem med vægten. Her kunne fjedrene ikke bære lågen og jeg måtte spænde fjedrene yderligere for at det virkede. Det har virket i et par år, men fjedrene er ”trætte nu” Jeg tror ikke det her med at stramme fjedre er en farbar vej på lang sigt, så jeg vil gerne gøre det rigtigt nu her hvor vi står og skal udskifte opvaskemaskinen.

I IKEA har de selv forsøgt sig med en meget tynd træplade inde under skuffefronterne, men det er noget forfærdeligt makværk de har lavet og ikke særligt inspirerende. Deres plade kan heller ikke tåle den fugt man må forvente den udsættes for. Jeg tænker at de ”rigtige” køkkenfirmaer laver snydelåger i et stykke, der ligner 3 separate skuffer – men det kan man jo ikke med et IKEA køkken……. Jeg forstiller mig at løsningen stadig er med en plade inde under skuffefronterne - måske bare i et andet og tyndere materiale ?

Håber der er nogen der har løst denne udfordring

/Thomas

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 30 point
Dato : 25-06-13 13:25

i stedet for en tung træplade under skuffeforstykkerne, kunne du sætte forstykkerne på med dobbeltklæbende tape.
desuden kan du med en overfræser udhule forstykkerne, så de ikke er så tunge.
alternativt kan du også i stedet for tapen, udhule den inderste plade.
det er slet ikke umuligt at fjerne mere end halvdelen af vægten på den måde.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-06-13 13:29

Med hensyn til fugten, kan du jo lakere bagsiden af pladen inden den sættes på, så er den ikke modtagelig for fugt...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-06-13 13:38

Gad vide om man ikke kan finde nogen egnede metal skinner som man kan fræse ned i forstykkerne. Aluminium synes at være godt egnet til formålet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-13 13:42

Ekko, ekko! Et par skinner i T- eller vinkelaluminium fræst ind i skuffernes bagside ville klare meget - hvis man altså er ude på at snyde og ikke tør se tingene og deres funktion.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-13 13:43

Forresten hedder det forum medmindre man ser dobbelt eller har insektøjne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-13 13:55

Sæt de forstykker på en alu-plade og så skrue den fast med undersænkede huller i alupladen.

Godkendelse af svar
Fra : Melvin01

Dato : 25-06-13 13:55

Tak for svaret trimare46 - havde ikke selv tænkt på at benytte min efterhånden temmeligt støvede overfræser