/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Bank ansvarlig ved salg
Fra : tinolarsen
Vist : 759 gange
100 point
Dato : 21-06-13 22:28

Jeg står som kasser i en mindre ejerforening, men får måske snart solgt mig lejlighed.

Jeg står jo i banken som kasser og har adgang via homebanking - så en ny skal jo overtage dette, hvilket jo normalt skal ske på en generalforsamling..

Men hvordan er reglerne, kan jo ikke bare beholde opgave, når jeg forhåbentlig flytte.. - kan jeg kræver at formanden bare tager over, eller hvordan er reglerne??

Håber nogen har de vise ord..

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 21-06-13 22:36

Kasser=Kasserer

Og ja, hvis du flytter må en suppleant eller formanden overtage dine forpligtelser som kasserer, herunder netbank, men det afgør I på et bestyrelsesmøde, hvor du udtræder af bestyrelsen på grund af fraflytning.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-06-13 22:38

For det første er der jo en grund til at kasserer og formand skal være to forskellige personer
For det andet må der jo stå i jeres vedtægter hvad i gør i denne situation.
Ekstraordinær generalforsamling så der kan findes en ny kasserer måske.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 21-06-13 22:39

ja kasserer.. - men ikke lige sikkert der lige bliver et bestyrelsesmøde inden jeg får solgt jo?? Haad så

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 21-06-13 22:44

Standard vedtægter - så står der ikke meget om...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-06-13 22:53

Så må I jo afholde et ekstraordinært bestyrelsesmøde, og der er vel suppleanter - eller?

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 21-06-13 22:57

der er 6 i ejerforeningen og tit er vi kun 2-3 der møder op - og hvis ingen vil være kasserer?? Men jo som sådan ikke mit problem, udover jeg har bankadgangen pt... hmm..

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-06-13 23:02

Citat
Men jo som sådan ikke mit problem, udover jeg har bankadgangen pt... hmm..

Netop præcis ikke dit problem - du afleverer/overgiver blot dine forpligtelser til den sidende bestyrelse og afmelder dit engagement til banken og fortæller at nu er det altså bestyrelsen der står for kassen.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 21-06-13 23:04

@marken 84 - men fx. formanden skal vel ligesom indvilge i og tage over på en eller anden måde..??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-06-13 23:08

Citat
@marken 84 - men fx. formanden skal vel ligesom indvilge i og tage over på en eller anden måde..??

Det bliver han da bare nødt til!
Hvem skulle ellers gøre det?
Der er jo ikke andre alternativer...

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 21-06-13 23:10

Hej Tino
Formand kan ikke overtage kassen - måske i kan lave en ordning således, at du fortsætter indtil bestyrelsen har valgt en ny kasserer ~ næste generalforsamling / ekstraordinær forsamling
Alternativt - som beskrevet overfor afmelder du i banken, og afleverer alle dine papirer til foreningen
Så er du helt fri af et evt. ansvar, hvis der sker noget med pengesagerne
Fralæg dig ansvaret - det er der fuld forståelse for i bestyrelse / foreningen
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-06-13 23:27

Det må da i sidste instans være formanden der er ansvarlig når kassereren går af - derfor skriver jeg aflever/overdrag kassen til formanden, så må han jo sørge for det fornødne.

Det kan jo aldrig blive den afgående kasserers ansvar når han er gået af.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-06-13 23:32

Hvaaaaeeee, har i ikke valgt suppleanter?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-06-13 01:36

En bestyrelse består som regl at en formand , en kasser og en eller flere bestyrelsesmedlemmer, hertil kommer suppleanter det står som regl i vedtægterne.
1 en formand bliver valgt som formand resten bliver valgt som bestyrelsesmedlemmer formanden udpejger En kasser ud at de valgte bestyrelsesmedlemmer så det man normalt ville gøre er at formanden udpejger en ny kasser blandt de valgte bestyrelsesmedlemmer (+evt suppleant) ligeledes udpejger han også en næstformand dvs har vælger hvem der skal have de forskellige poster i bestyrelsen i teori ( normalt spørger man jo normalt om en af de valgte om han hun ikke kunne tænke sig at være kasser eller /næstformand og det bliver så vedtaget på et bestyrelsesmøde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-06-13 06:12

Som kasserer har Du det der hedder prokura, altså beføjelser der gælder kasse- og bankbeholdning, denne skal overdrages på rette vis..........spørg evt banken om et par tip så ingen kan komme efter Dig, og de skal jo samtidig vide at du ikke mere er medunderskriver eller andet

Man ser jo tid efter anden fusk i selv de bedste foreninger

Prokura kommer af ordet prokurist, en stillingsbetegnelse der ikke bliver brugt meget mere.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 23-06-13 18:21

Hvis formanden ikke umiddelvart til tage over, da vi nok ikke nå en general forsamling inden har solgt og flyttet, så kan jeg vel bare hæve de penge der står og aflevere det + alle papirer til ham - så blandes banken jo udenom

Det kan vel være mit ultimatum, hvis han ikke vil frivilligt..

Vi har ikke som sådan en suppleant - der er ikke så mange der engagere sig.. - vi er dog normal 4 til møder - formand, jeg, en ældre mand som stadig indbetaler fællesudgifter og aconto varme men kontanter i banken, og den sidst som er meget i udlandet, som bare lejer ud...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-06-13 19:48

Citat
Det kan vel være mit ultimatum, hvis han ikke vil frivilligt..

Gå du nu hellere ned i din bank og forelæg dem problematikken, så skal du se de nok har en løsning.
Hvorfor skulle banken blandes udenom det?

Det andet du der skitserer virker rimeligt hovedløst og uigennemtænkt.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 23-06-13 23:35

Det er faktisk sådan at banken siger jeg skal flytte det med over i min nye bank, da de sagde det var pga mit engegemant at vi fik dem - vi har godt nok haft et fælles lån til noget forbedring, men det er blevet betalt, så der ikke er noget solidarisk hæftelse med...

Synes det er lidt langhåret...

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 18-07-13 13:29

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-07-13 13:37

Og tak for point