/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Navngiv en ledning
Fra : Tommyph1208
Vist : 785 gange
40 point
Dato : 19-06-13 22:50

Hejsa

I forbindelse med renovering af en ældre andelsbolig i Valby er jeg stødt på et par overskårne ledninger, men hvad er de til?

Første ledning kommer ud af væggen over hoveddøren, og består af 6 forskelligt farvede ledere inden i en større plast ledning.
Billede:
[img]http://billedeupload.dk/images/ETYqk.jpg[/img]
Jeg tænker umiddelbart telefon ledning, har jeg ret i dette? Og i så fald, findes der nogle gode tips til hvordan en forlængelse bedst muligt splejses på?

Anden ledning kommer ud fra loftet i et hjørne af en stue, og består af en sioleret (kobber?) leder i midten, mindre (kobber) lederere rundt om, og igen det hele pakket ind i en større plast ledning:
Billede:
[img]http://billedeupload.dk/images/NmTG.jpg[/img]
Nogen der ved hvad denne er, og ligeledes hvordan en forlænger splejses på?

Kommentar
Fra : Tommyph1208

Dato : 19-06-13 22:53

Dårlige billed links, prøver lige igen:

Første ledning: http://billedeupload.dk/images/ETYqk.jpg
Anden ledning: http://billedeupload.dk/images/NmTG.jpg

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-06-13 23:00

Den sidste (NmTG.jpg) er en antenne ledning, den kan du finde en forlænger i hos ethvert byggemarked.

Den anden er jeg mere i tvivl om, det ser mest ud til at være almindelige strømledninger. Telefonledninger er ret tynde.

Kommentar
Fra : Tommyph1208

Dato : 19-06-13 23:04

fun2: Antenneledning? Til hvad? TV?, Radio?
Ang. første billede, det er svært at se fordi min fede finger ikke er med her, men de 6 ledere er ganske tynde, max 1 mm. og samlet i en plast ledning der er skjult bag tapetet på billedet...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-06-13 23:12

Ja, antenneledning til TV og radio.

Til telefon skal der kun bruges 2 ledere, men der er ofte trukket mere end to rundt. Telefonledninger er langt mindre end 1mm.

Kommentar
Fra : Arladude

Dato : 19-06-13 23:24

Hej

Billedet med farvede ledninger er et kraft kabel 380 volt. Måske til en opvasker eller vaskemask.

Gul+grøn ledning er jordforbindelsen. Kender ikke de andre

Hilsen Arladude

Accepteret svar
Fra : Skruen

Modtaget 30 point
Dato : 19-06-13 23:44

Kan du uploade et billede af kappen på det første billede, og gerne angive diameteren på kablet!

Nr. 2 er uden tvivl et antennekabel. til tv/radio

Jeg har svært ved at forestille mig, at billede nr. 1 er et kraftkabel, så havde der været 4 eller 5 ledere lidt afhængigt af bygningens alder

Har der været en der tyverialarm?
Er der dørtelefon?
Virker ringeklokken, hvis den ikke er trådløs?

Kommentar
Fra : Tommyph1208

Dato : 19-06-13 23:51

Hel Arladude: Det er helt sikkert ikke 380 volt kraft, de 6 farvede ledere er max 1 mm. i diameter hver...

Hej Skruen: Kappen? Er ikke sikker på jeg ved hvad du mener? Lederne er max 1 mm. i diameter hver.
Jeg er ikke bekendt med at der skulle have været tyveri alarm
Der er dørtelefon, den virker og har separat kabel
Der er ingen dørklokke...
Som sagt er jeg selv, næsten 100% sikker på at det er et telefon kabel, er det ikke meget normalt at et sådan har 6 ledere, selvom man kun skal bruge 2 til en alm. fastnet telefon?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-06-13 23:56

Der er ingen tvivl om nummer 2 antenneledning
Nummer 1 er med garanti skærkstrøm om der er tændinger eller 400v stik er lidt svært at bedømme 6 ledninger ? Korrespondance, krydsningafb,
Ville anbefale dig at kontakte en el installatør til at udbedre disse ting

Kommentar
Fra : Tommyph1208

Dato : 20-06-13 00:01

Altså godtnok er jeg ikke elektriker, men...
No way in hell der løber stærkstrøm i små 0.75-1 mm. ledere over en dørkarm i min hoveddør...

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 20-06-13 00:46

Det er ikke et kraftkabel, antallet af ledere passer ikke.

Men det kan godt være et 3x2x0,6 telefonkabel. Kappen et den plastikskærm som omslutter de 6 ledere.

Kommentar
Fra : Tommyph1208

Dato : 20-06-13 00:47

Skruen: Ok, tak for opklaring af det :)
Jeg ser lige om ikke jeg kan fiske kappen frem bag tapetet og få taget et billede imorgen ;)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-06-13 08:11

Det er jo et 6-leder kabel, og hvis hver leder er under 0,75mm er det ikke et 230/400 kabel, og hvad skal man også med en kraftkabel oven over en dør ??, man sætter jo ikke en EL-radiator op der vel.
Så det er et Signal kabel (=svagstrøm), men hvis du ikke ved hvad det er tilsluttet i den anden ende er det jo ligegyldigt med at forlængede !!

Dit kabel svare til dette
http://www.el-lager.dk/el-2010/lednings-kabel-rormateriel/installationskabel-ledning/autoledning/ledning-pkaau-6x1-2-5-sort-r50.html

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-06-13 08:26

PS.
Citat
ligeledes hvordan en forlænger splejses på

Hvis du vil forlænge det, så køb sådan et kabel jeg henviste til, og en loddekolbe, loddetin & noget krympeflex.
Eller gør som "Gør-Det-Selv" fuskeren og brug en multi samlemuffe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-06-13 08:44

De ligner på billed en 1,5mm (brun) men hvis du siger det ikke er det
Så ville jeg gætte på det er til ringeanlæg eller dørtelefon og spørgsmålet er så om det er i brug, jeg ville så anbefale dig at tage kontakt til nogle af dine naboer/ underbo,overbo og evt høre om de har nogle problemer med deres ringeklokke/dørtelefon? Det kan også godt være at de har nogle tilsvarende ledninger og du evt kan se hvad de går til inde hos dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-13 09:32

Hvis de er tynde som telefonledninger, kan det være fra noget gammelt system med flere telefoner som kan kalde op og snakke sammen.

Kommentar
Fra : Tommyph1208

Dato : 20-06-13 12:17

tak for svar, jeg tror jeg holder mig til telefon forklaringen, kan heller ikke finde nogle fastnet telefon stik nogen steder.
Hvis det er telefon kabel (og virker) så vil jeg forlænge og sætte et telefon stk op... eks. til bredbåndsforbindelse