/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
GPS på knallert med batteri.
Fra : EiHaBr
Vist : 514 gange
100 point
Dato : 16-06-13 23:10

Kan man bruge en GPS på knallert eller cykel med et batteri tilsluttet, og hvilken spænding skal den køre på, hvor meget strøm kræves.
Har nogen erfaring i noget lignende.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-13 23:31

GPS-modtagere har som regel indbygget batteri med et lille hul for tilslutning af lader. Ved kørsel mere end et antal timer (kig i brugsanvisningen efter hvor mange) kan man slutte en lader til og dels køre videre, dels lade batteriet op. På laderen vil der typisk stå hvor mange Volt og hvor mange milliAmpere, den kan levere.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-06-13 00:48

De fleste outdoor gps'er som, eksempelvis http://www.spejdersport.dk/garmin-etrex-20.aspx så kan også bruges til vejnavigering, og holder strøm i ca. 25 timer med to AA batterier, og de kan monteres med http://www.spejdersport.dk/garmin-cykelholder.aspx så den sidder sikkert på styret.

Laver/har du et 12V udtag kan du bruge en http://www.spejdersport.dk/garmin-12v-adapter-kabel.aspx Eller klippe ledningen, og montere efter en sikring.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-06-13 11:40

du kan bare montere en ganske almindelig bilnavigator. den kører på 12 volt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-13 12:52

Den skal blot tilsluttes direkte til dit startbatteri på knallerten. Batteriet lades op via motoren.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-06-13 19:40

Husk en bilnavigator, er ikke vandtæt, det er outdoor-modellen

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-06-13 08:49

Hej og tak.
Det er en navigon GPS jeg har.
Jeg har set den spejder sport har, den må jeg have kigget på, det er til Garmin, der er holderen måske ikke det samme, tror jeg ikke, navigon er godt nok en Garmin produkt men ?.

På min auto lader, har ikke andet, er en lille bitte, meget lille skilt på ledningen jeg ikke havde set der står 5 volt/1,5A

Jeg kører veteranknallerter og der er ikke batteri på og heller ikke 12 volt, men 6 volt, så jeg havde bare tænkt mig at en større batteri med ledning måske kunne gøre det. En knallert laver ikke meget strøm og er ikke stabil.

Jeg må så ud at se hvor længe den kan køre på en normalt opladning, jeg mener ikke det er så længe for vi er ofte på ture der varer over 3 timer.

Det kunne bare være sjovt at kunne følge ruten på styret gennem naturer derude.
Det er meningen jeg vil lave en speciel holder med plastik over lige som en kortmappe på cykel tasker til styret. Vi har jo desværre også regnvejr i DK.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-06-13 09:36

Du skal vist have kontakt med en med forstand på elektronik. Inden i navigatoren er der formodentlig et 3,6 Volt batteri, som du sagtens kan lade fra en ensretter på knallertgeneratoren.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 19-06-13 13:17

For ikke at gøre.det mere indviklet, en alm bilens som ikke er vandtæt kun holder strøm i 2 - 3 timer. Hvorimod den vandtætte outdoor model fra eksempelvis spejdersport holder 25 timer på 2 AA batterier.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 19-06-13 13:19

Obs, det lille stik er et usb stik

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-06-13 15:12

Så skal du have en ensretter på knallertens lysnet med en regulator ned til 5 Volt, en ledning med et USB-stik, der passer i GPS'en. Så er du kørende!

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-06-13 22:15

Hej pbp
Det lyder som om du har løsningen, hvor får man en ensretter og en regulator. Jeg kan også se du har erfaring med elektronik, det lyder da interessant.
jeg får det nok ikke lavet sådan lige foreløbig, men det er rart at have viden parat.

mvh.