/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rosengødning
Fra : jøjø
Vist : 927 gange
200 point
Dato : 16-06-13 22:47

Jeg har i nogle år gødet mine roser med Animix rosengødning, efter beskæring og igen her i juni.

For nogle år siden regnede jeg mig vist frem til, at hver plante skulle have knap en deciliter Animix - det har jeg fulgt - og lidt mere til de allerstørste planter.

Men nu ser jeg på min nye pose Animix, at hver plante skal have 1000g (1 kg!) gødning.
Samtidig står der også 1000 g pr. 10 kvadratmeter, det hænger da ikke sammen?

Poserne indeholder 2 kg, og jeg plejer kun at benytte én pose (á 2 kg) til at gøde alle mine roser én gang.

Mon fabrikanten har skrevet forkert på posen?

Jeg er altid påpasselig med, ikke at gøde mine roser for voldsomt, og har i øvrigt læst mig til, at roser såmænd kan klare sig fint næsten uden gødning?

Hvad med kompost?
Jeg har en slags kompostbunke af gammelt græsafklip - altså ikke en "rigtig" kompostbunke.
Mon det er noget for roserne?

Animix er vist dyregødning, det lugter i hvert fald meget af heste/grisestald, og det har den fordel, at det optages langsomt, i modsætning til andre havegødninger, og har tilsyneladende ikke skadet mine roser
- men jeg har ikke lyst til at skulle købe 20 kg 2 gange hver sommer til mine 20 roser.

- og ja, jeg ved godt, at jeg vel bare kan ringe til fabrikanten af Animix i morgen, men nu er jeg altså blevet nysgerrig efter et godt billigt råd med hensyn til rosengødning.

Min mor skyndte sig fx ud på gaden, når en hest var kommet forbi med en kage, men den mulighed har jeg desværre ikke rigtig

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 210 point
Dato : 16-06-13 23:03

Du skal nok ikke regne med at fabrikanten skriver forkert, højest overdriver lidt. Du kan gøre som du syntes, og se hvordan dine roser trives.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 16-06-13 23:14

Citat
Du skal nok ikke regne med at fabrikanten skriver forkert

Måske ikke, men det er da misvisende under alle omstændigheder med de 2 anvisninger.

1 kg til 10 kvadratmeter - hvor der vel kan stå ca. 25 roser med ca. 50 cm mellem hver enkelt plante
- eller 1 kg til hver plante - altså så 25 kg til et rosenbed med 25 roser?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-13 23:46

1 kg lyder mere rimeligt til et parktræ. Så store er dine roser vel ikke. Græsafklip brænder ofte sammen til en brunsort kage. Hvis det er tilfældet, skal du rive kagen fra hinanden til en konsistens som groft revet rugbrød. Så kan regnormene nedbryde det til gavn for roserne, når du strør det ud ca. en håndfuld pr. rose. Når ormene har ordnet det, kan du gentage.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-06-13 09:13
Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 17-06-13 10:05

Jeg bruger Ecostyle Rosengødning og de foreskriver
Citat
Ved nyplantning tilføres ca. 25 g rosengødning (ca. 2 spiseskefulde) pr. rosenplante, som blandes med den nye jord. Ved etablerede roser tilføres 10-15 g (ca. 1-2 spiseskefulde). Udbringes i marts-april måned. Gødningen udlægges i et tyndt lag omkring roserne oven på jorden. Det anbefales at gøde igen med samme mængde 1-2 gange i maj/juni måned. Vand evt. jord og gødning efter udbringning, da vanding eller regn kort tid efter udbringning

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 17-06-13 23:22

Der skulle ikke være nogen grund til at spørge fabrikanten, for det er da helt hen i vejret med 1 kg pr. plante.

Mon ikke der kommet et nul for meget på, så der skulle have stået 100 g i stedet for 1000 g?

Jeg har selv brugt Animix engang, og der gav jeg planterne en decilitermål "med top" - hvilket svarer til knap 100 gram.

I øvrigt vil jeg anbefale dig at købe Animix på nettet, hvor det ikke koster over 60 kr. pr 2 kg - medens man i for eksempel Bilka må betale kr. 99 - en urimelig høj pris.

Det gode ved Animix og lignende produkter er, at du ikke kan overdosere - men alligevel vil jeg anbefale dig at komme i gang med at lave en "rigtig" kompostbunke, den er altid god at have, planterne elsker det!

Efter 1. august må man jo ikke gøde roser, men man må gerne lægge kompost.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 25-07-13 21:40

Tak for svaret kimpetersen.