/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Andet hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 9302
pbp_et 6331
katekismus 6069
ans 4968
transor 4060
o.v.n. 3775
piaskov 3383
HelleBirg.. 3115
rotw 3108
10  3773 3057
Kompressor taber omdrejninger
Fra : billebie
Vist : 300 gange
100 point
Dato : 16-06-13 12:40

Hej,
Jeg har en oliefri kompressor, KGK 20/22S, som er begyndt at drille.
Den kører ikke som den plejer. Den tager omdrejninger når den skal lave tryk.
Der er ikke pillet ved det elektriske på den.

Kan det være følgende;

1) Defekt kontraventil på lufttank?
2) Defekt kondensator?

Gode ideer er velkomne.

 
 
Kommentar
Fra : transor


Dato : 16-06-13 13:08

For dårlig spændingsforsyning, eller en lang tyns tilledning kan også være problemet.

Endelig kan der også være løs forbindelse eller defekt vikling ved motoren.

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 16-06-13 13:31

Hvor længe er det siden, du har renset dens luftfilter?
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 16-06-13 13:33

Med dårlig/afbrudt kondensator kan den ikke starte og med defekt kontraventil er der ingen modstand mod kompressorens arbejde. Ingen af delen giver den beskrevne virkning..

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 16-06-13 13:33

"tager omdrejninger" skal det læses "taber omdrejninger"?

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 16-06-13 14:36

Har samme problem med min fra H Nyborg, ril tider vil den heller ikke starte op, men står bare og forsøger på at pumpe - og slår den sikringen, hvis den får lov til at blive ved.
Mit problem startede efter garantien var udløbet.
Jeg tømmer den altid for luft, før jeg skal bruge den, så er den nemmere at have med at gøre, samt den får et sprøjt WD i indsugningen.
Tror der er for megen kompression på motoren i forhold til 220V.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 16-06-13 14:40

Citat
Jeg tømmer den altid for luft, før jeg skal bruge den,

Den skal til tider også have åbnet udluftnings ventilen, et par minutter så den ikke bliver belastet, især i køligt vejr, og så plejer min at virke som den skal.

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 16-06-13 15:56

Startvanskeligheder kan sagtens skyldes kondensatoren og/eller tilstoppet luftfilter. Hvis det er en smurt kompressor kan skift af olien til et lavere SAE-nummer hjælpe. Min egen skal nok snart have en ny kondensator, men den har også stået i en ikke alt for tæt lade i en del år. skal også helst have en lang forlængerledning på for ikke at slå sikringen ved opstart.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 16-06-13 17:17

En kompressor skal aflastes inden den skal starte op igen.
Der findes flere metoder til at aflaste kompressorer inden opstart - elektrisk ventil eller mekanisk ventil som regel sammenbygget med trykafbryderen.
Kontraventil sørger for at der ikke er modtryk ved opstart, og at den opsamlede luft ikke forsvinder ud gennem aflastningsventilen.
En kompressor er jo ret belastet lige inden den stopper.
Slukkes der for strømmen inden trykafbryderen selv stopper kan det drille en mekanisk aflastningsventil.

Kommentar
Fra : billebie


Dato : 16-06-13 18:37

Hej. Tak for input.

Prøvede at kigge på den igen i dag. Den starter fint med kold motor og laver ret hurtigt de 10 bar inden den slår fra automatisk som den skal via pressostaten
Når den har kørt noget tid får den problemer med at nå op på de 10 bar uden at den taber omdrejninger. Til sidst stopper den med at køre og slår over i en "brummen". Slukker man manuelt og starter igen kan den køre 5-10 sek inden den igen brummer.

Jeg har renset luftfilter idag. De var ikke tilstoppede.

Hvad kan det skyldes med ovenstående symptomer?


Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 16-06-13 19:42


Citat
Til sidst stopper den med at køre og slår over i en "brummen". Slukker man manuelt og starter igen kan den køre 5-10 sek inden den igen brummer.

Kan ikke hjælpe mere, men? kan det mon være VAND/ kondens?
Slår den ikke sikringen - når den står og 'brummer'.

Kommentar
Fra : billebie


Dato : 16-06-13 20:27

Måske - godt bud.

Jo det har den også gjort et par gange. Jeg skiftede manometer idag - det var noget vådt ved gevindet.

Kan det være en løsning at få den blæst igennem (med en anden kompressor


Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 16-06-13 21:04

Tja - så gætter jeg på lejerne i motoren, eller krumtappen.


Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 16-06-13 21:14

husker du at tappe vand af den?

Kommentar
Fra : alka


Dato : 17-06-13 12:59

Pressostaten. Til de priser en ny komp. kan købes til i dag, kan det ikke betale sig, at bekoste nye stumper til en ældre komp.

En ny pressostat koster typisk 200-400 kr. En ny komp på tilbud max 500 kr.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 172260
Tips : 31544
Nyheder : 719565
Indlæg : 6372659
Brugere : 218193

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste